– Jeg lastet ned den siste versjonen av spillet fra vårt kontor i Japan på hotellrommet i dag tidlig!

Sjefsdesigner Kazunori Yamauchi, mannen som har laget alle Gran Turismo-spillene, er spent. Det er ikke uten grunn, for etter flere år med utvikling og mange forsinkelser, kunne han under årets GamesCom-messe i Köln endelig bekrefte det alle racingtilhengere vil høre.

Gran Turismo 5 kommer til europeiske spillbutikker den 3. november i år.

Les: Reisebrev del 1 – Først dag på GamesCom i Köln

Les: Reisebrev del 2 – Resistance 3-trailer og Rune shakes his moneymaker!

Les: Reisebrev del 3 – Sony-sjefen svarte leserne

Les: Reisebrev del 4 – Boooothbabes!

– Spillet er faktisk ikke ferdig enda! Våre utviklere jobber dag og natt for å få alt på plass, men jeg lover at spillet ikke blir utsatt en gang til.

Yamauchi smiler mens han forteller videre om alle de nye bilene du kan kjøre i spillet.

– Vi har oppsøkt eierne av gamle bilder, ofte veldig sjeldne biler. Vi besøkte eieren av hotellkjeden Marriot, siden han eier den eneste gjenlevende utgaven av Lamborgini sin spesialmodell av Gallardoen fra 1967.

Gran Turismo 5. (Foto: SCEE)
PEEEEN BIL!. (Foto: SCEE)
Delt i to, tre?

En del av spillet er den vanlige “Real Driving Simulator”, mens du i den andre delen kan være manager for et racinglag. Det er med andre ord flere måter å spille Gran Turismo 5 på.

– Vi ønsket å gi både nye og gamle spillere noe de kunne ha det gøy med, og ikke minst ønsket vi å åpne spillserien for et helt nytt publikum.

Du kan samle erfaringspoeng som i et rollespill, og oppgradere sjåførene du har i stallen. På denne måten kan du styre lange løp hvor du trenger flere sjåfører. I et 24 timers billøp trenger du for eksempel 4 sjåfører, siden hver enkelt blir utslitt etter et par timer med intensiv racing.

– La meg vise dere litt, fortsetter Yamauchi-san. – Hoho, beklager alle sammen. Spillet kræsjet, det er som sagt fortsatt en del ting som må gjøres på koden før vi kan sende spillet ut i butikkene.

LES: Motorporno fra Sony

Etter en kort reboot fortsetter demonstrasjonen, og jeg klarer ikke å la være å tenke på at grafikken nærmer seg fotorealisme. Ettersom spillet også kommer med 3D-funksjonalitet tipper jeg at Gran Turismo 5 kommer til å stikke av med noen priser for utseendet sitt.

Gran Turismo 5. (Foto: SCEE)
En helt ny funksjon i Gran Turismo 5 er Go-Karts. (Foto: SCEE)
Go-Kart

Yamauchi gir tegn til at det skal vises en ny trailer på skjermen, samtidig som han smiler lurt.

– Vi ønsket å senke inngangsnivået for nye spillere, og derfor la vi til denne delen.

Gokarts flyr forbi på skjermen i et heftig løp, plassert midt i den italienske byen Siena.

– Dette er flott for nybegynnere til racingspill, vi kommer til å vise dere mye mer av dette i tiden fremover.

Og vips var presentasjonen ferdig, og det var kun tid til ett spørsmål. En bustete fyr fra Italia spør: – Om du hadde fått muligheten til å bruke enda et år på å utvikle spillet, ville du gjort det?

– Jeg vil se det ut i butikkene, men vi kommer til å jobbe helt frem til siste time med koden før vi sender spillet ut til publikum.

Yamauchi-san smiler lurt og bukker dypt; – Sayonara.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.