Upperdog ble ikke uventet den store vinneren under Amanda-utdelingen i et regntungt Haugesund.. Fem priser ble det til Sara Johnsens andre film: Beste film, regi, kvinnelige skuespiller, klipp og foto. Knerten fikk tre, Engelen fikk to.

Her er den fullstendige lista over kveldens vinnere, med Filmpolitiets kommentarer:

Beste norske kinofilm: Upperdog

Det kunne bare bli Upperdog. Sara Johnsens andre film overbeviste med en komplisert historie og interessante figurer som gjør dette til en god og givende opplevelse! Sara Johnsen har utviklet seg som filmskaper, og viser at Vinterkyss ikke var et blaff. Upperdog føles enda bedre. Mer nyansert. Mer fullendt. Upperdog vant flere Kanonpriser i mars, og ble kåret til årets beste norske kinofilm i april. Det skulle bare mangle at det ikke også vanket en Amandapris!

– Utrolig gøy! Vi spurte TV2 om de kunne sende hele rulleteksten, i fall vi skulle vinne. De sa nei! Alle de 172 navnene på rulleteksten er en del av det, sa to glade produsenter, Asle Vatn og Christian Fredrik Martin.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Upperdog!

Beste barnefilm: Knerten

Åsleik Engmark har regissert en fortjent Amanda-vinner! Han sørget for at Knerten har et skjær av god, gammel, norsk, nostalgisk trygghet, som om Anne Cath. Vestly selv holdt en våkende hånd over produksjonen. Mine sønner på 5 og 7 satt som spikret under hele visningen! 24. september er det premiere på oppfølgeren, Knerten gifter seg.

– Jeg er jo bare en tilfeldig turist i filmbransjen. Dette er litt rart, for dette er ikke det jeg egentlig driver med, sa en uvanlig beskjeden Engmark. Han takket også familien Vestly for at han fikk lov til å lage film av Knerten.

Sara Johnsen fikk Amandaprisen 2010 for Beste regi. (Foto: Scanpix)
Sara Johnsen fikk Amandaprisen 2010 for Beste regi. (Foto: Scanpix)
Beste regi: Sara Johnsen for Upperdog

Det skulle bare mangle! Filmen har allerede vunnet flere Kanonpriser, og kåret til årets beste film av Norsk Filmkritikerlag. Da den åpnet filmfestivalen i Haugesund for ett år siden, mente jeg at hun har kontroll, både over historien hun forteller, og hvordan hun bruker filmmediet til å fortelle den. Alle liker Upperdog, og Sara Johnsen er en fortjent vinner!

– Takk til juryen! Takk til alle de fantastiske skuespillerne og den flotte staben. Soldater som har vært i Afghanistan, som vi kunne snakke med. Det er mange som har gjort denne filmen til det den er blitt, sa Johnsen.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Upperdog!

Beste kvinnelige skuespiller: Agnieszka Grochowska for Upperdog

Slett ikke et dumt vinnervalg! Jeg hadde nok ventet at Maria Bonnevies sterke innsats som den heroin-avhengige Lea i Engelen skulle stikke av med denne prisen, men Grochowska imponerte også som Maria, og tilfører filmen frisk energi. Hun er en svært populær skuespiller i Polen, med over 20 filmer på CV’n.

– I also give this prize to all the Polish people working in Norway, sa Sara Johnsen – som tok i mot prisen på vegne av fraværende Grochowska.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Upperdog!

Stellan Skarsgård vant Amanda for En ganske snill mann. (Foto: Nordisk Film)
Stellan Skarsgård vant Amanda for En ganske snill mann. (Foto: Nordisk Film)
Beste mannlige skuespiller: Stellan Skarsgård for En ganske snill mann

Som jeg trodde. Favorittseier til Skarsgård! Han spiller avmålt og tilbakelent, og inntar antihelterollen tilsynelatende enkelt. Jeg hadde nok helst sett at debutanten Hermann Sabado vant for sin flotte innsats i Upperdog, men Sabado får nok flere sjanser!

Skarsgård var ikke tilstede i Haugesund for å motta prisen. Han er kanskje travelt opptatt med å forberede seg til The Girl With The Dragon Tattoo, den amerikanske nyinnspillingen av Menn som hater kvinner, som starter filmingen i Stockholm snart.

– Stellan er en fantastisk skuespiller som har gitt fantastiske bidrag til norsk film gjennom mange år. Han er et generøst menneske som gir av seg selv til alle medskuespillere, sa regissør Hans Petter Moland, som tok i mot prisen.

Beste kvinnelige birolle: Gunilla Röör for Engelen

Röör debuterte som filmskuespiller i 1988, og har vært sett på norske tv-skjermer i Skjærgårdsdoktoren. I Margreth Olins Engelen spiller hun den utfordrende rollen som Leas mor. Akkurat nå filmer hun serien Bibliotekstjuven med Gustav Skarsgård. Prisen ble delt ut av Kåre Conradi, Linn Skåber og Christian Skolmen.

– Jag vill takka Norje, for att jag fikk komma och gjöra ekte film, sa Gunilla. Hun berømmet også Margreth Olin for å gi en stemme til samfunnets svake.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Engelen!

Ingar Helge Gimle vant for rollen som Sven O. Høiby. (Foto: Scanpix)
Ingar Helge Gimle vant for rollen som Sven O. Høiby. (Foto: Scanpix)
Beste mannlige birolle: Ingar Helge Gimle for En helt vanlig dag på jobben

Gimle spiller Sven O. Høiby i denne filmen, og jeg skrev da den hadde premiere: Gimle bør allerede ha en Amanda-pris i lomma! Det er åpenbart at han gir Høiby hans karakteristiske trekk, samtidig som han gir ham en langt dypere dimensjon enn det Se & Hør og andre blader og aviser noen gang var i stand til å formidle. Prisen ble delt ut av den britiske skuespilleren Brian Cox, som fortalte at en karriere med biroller gir gode penger!

– Det er gøy med sånne prisutdelinger, sa Gimle. – Sven O. Høiby ble jeg veldig glad i, og jeg vil sende en hilsen til ham. Flott type! sa en glad prisvinner.

LES Filmpolitiets anmeldelse av En helt vanlig dag på jobben!

Beste manus: Gunnar Vikene og Torun Lian for Vegas

Dette var min favoritt! Vikene og Lian skrev et klokt og bevegende manus om unge mennesker i drift, mens de sårt søker vennskap, trygghet og kjærlighet. Et godt grunnlag for en overraskende god film!

– Tusen takk til stab og skuespillere, og alle som hjalp til og bidro underveis. Den største takken til Torun, som klarte å gjøre manuset mye bedre enn jeg greide alene, sa regissør Gunnar Vikene. Torun Lian er i Texas.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Vegas!

Beste foto: John Andreas Andersen for Upperdog

Andersen har fotografert en rekke filmer, som Buddy, Uno, Naboer og Varg Veum – Falne engler. Han vant Kanonprisen for Uno i 2004 og Blodsbånd i 2007, men dette er hans første Amandapris. Upperdog har et førsteklasses utseende, mye takket være Andersens innsats!

Jon Andreas Andersen fikk Amandaprisen 2010 for Beste foto med filmen "Upperdog"  i Haugesund fredag kveld. (Foto: Scanpix)
Jon Andreas Andersen fikk Amandaprisen 2010 for Beste foto med filmen "Upperdog" i Haugesund fredag kveld. (Foto: Scanpix)
Beste produksjonsdesign: Harald Egede-Nissen for Knerten

Nostalgien står i fokus i Knerten, ikke minst på grunn av omgivelsene skuespillerne spiller i, som Harald Egede-Nissen har en stor del av æren for. Jeg liker filmens utseende! Jeg hadde kanskje ventet Rottenetter ble foretrukket, men Knerten er også god! Egede-Nissen har vært produksjonsdesigner av over 20 filmer. Dette er hans første Amanda.

– Jeg håper vi kan få konsentrere oss om det estetiske i norsk film, vi trenger det, sa Egede-Nissen.

Beste visuelle effekter: Knerten

– Dette er fantastisk stas. Vi synes det er veldig hyggelig at håndtverket vårt får en egen pris. Første gang denne prisen deles ut, sa Ove Heiborg fra Qvisten Animasjon.

Beste musikk: Thomas Dybdahl for Rottenetter

Dybdahl var med på å sette stemningen i Arild Østin Ommundsens film. Smakfullt tonelagt! Dybdahl var ikke tilstede i Haugesund, men Ommundsen leste opp en melding fra artisten.

Beste klipp: Zaklina Stojcevska for Upperdog

Stojcevska klippet også Sara Johnsens debutfilm Vinterkyss.

– Jeg vil takke juryen! Vil takke Malte Wadman som var rektor på filmskolen da jeg gikk der. Det var han som førte meg og Sara sammen. Sara, du betyr kjempemye for meg, du har lært meg så mye, og jeg er så stolt av å jobbe med deg, sa en rørt Stojcevska.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Upperdog!

Zaklina Stojcevska mottok Amandaprisen 2010 for kategorien Beste klipp i Upperdog. (Foto: Scanpix)
Zaklina Stojcevska mottok Amandaprisen 2010 for kategorien Beste klipp i Upperdog. (Foto: Scanpix)
Beste lyddesign: Tormod Ringes for Pelle Politibil går i vannet

Denne filmen har jeg ikke hørt. Men jeg har hørt mye filmlyd av Tormod Ringnes tidligere, som for eksempel Vegas, Max Manus og Kurt blir grusom.

– Utrolig gøy å vinne fordi det er barnefilm, og lavbudsjettsfilm, sa Ringes. Han takket også norsk films lydguru Jan Lindvik for alt han har lært.

Beste kortfilm: Samaritanen

Regi: Magnus Mork. Denne kortfilmen handler om ensomme Knut, og innvandreren Mirza, som trenger all den hjelp han kan få. Jeg har ikke sett den, men Amandajuryen synes å mene at dette er en god kortfilm! Skrives herved opp på må-se-lista!

Beste dokumentarfilm: Brødre i krig

Øystein Rakkenes har regissert den utrolige historien om to brødre som havner på hver sin side under 2. verdenskrig. Den ene havner i konsentrasjonsleir, den andre blir tvunget til å kjempe for tyskerne for å redde broren fra dødsstraff. Filmen fører dem sammen, 70 år etter! Jeg har ikke sett Brødre i krig, men kjenner at lysten absolutt er tilstede!

– Den største takken går til brødrene Erling og Bernhard Brekke, som i denne filmen møtes etter 70 år for å snakke om det som skjedde, sa Rakkenes, som ikke var sikker på om det virkelig gikk an å lage en film om 2. verdenskrig etter Max Manus.

Beste utenlandske kinofilm: Det hvite båndet

Denne prisen gis av de norske kinosjefene. De var ikke enig med Oscar-akademiet om at Kathryn Bigelows The Hurt Locker var fjorårets beste film. Men hvem kan klandre dem? Michael Hanekes film var en sterk. Formspråket er spennende og særegent. Historien er mystisk og besnærende.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Det hvite båndet!

Årets Gullklapper: Andrzei Kiwala

Kiwala fargekorrigerer de fleste norske filmene som kommer på kino.

– Hans kunnskap og integritet har hatt stor betydning for det ferdige resultatet som kommer ut til publikum, sa fotograf John Andreas Andersen om prisvinneren.

Henny Moan fikk en æres-Amanda! (Foto: Scanpix)
Henny Moan fikk en æres-Amanda! (Foto: Scanpix)
Amandakomiteens ærespris: Henny Moan

Jeg la merke til Henny Moan første gang som Leda i den klassiske sci-fi-serien Blindpassasjer på NRK i 1978. Men hun debuterte allerede i 1955, og fikk et gjennombrudd i thrilleren De dødes tjern i 1958. Henny Moan har spilt en rekke roller på både film, TV og scene. Hennes siste store rolle på film var som Svea i Bent Hamers O’Horten i 2007.

– Tusen takk! Jeg er helt overveldet! Hjertelig takk, alle sammen! Jeg begriper ikke dette her. Jeg hører jo omtrent til en annen tidsalder, jeg er mange hundre år. Jeg er så glad for å være her, så glad for å være en del av norsk film, sa Henny Moan.

Hun berømmet også en annen av kveldens vinnere, Upperdog, for at den har moral. Jeg vil ha moral, sa den sjarmerende veteranenen.

Og få fred i Midt-Østen, for det er så grusomt, avsluttet Moan.

Folkets Amanda: Engelen

Denne vinneren er noe overraskende, da andre av de nominerte ble sett av langt flere. Men kanskje er denne publikumsavstemningen vel så avhengig av filmskapernes innsats for å verve stemmer? Jeg hadde iallefall trodd at filmer som Knerten og Tomme tønner hadde en fair sjanse, men Margreth Olins film er likefullt årets publikumsvinner!

– Det var ikke akkurat denne prisen vi hadde regnet med da vi begynte denne denne filmen i fjor. Det er utrolig oppmuntrende for oss som jobbet med denne filmen, og det viser at det norske kinopublikummet ønsker et vidt spekter filmer, sa produsent Thomas Robsahm.

En rørt Margreth Olin oppfordret kinopublikummet til å fortsette å se slike filmer. Hun takket også Pia, som var utgangspunktet for figuren Lea i filmen.

LES Filmpolitiets anmeldelse av Engelen!

Hva mener du om årets Amanda-utdeling? Vant de rette folka/filmene? Si den mening i kommentarfeltet under!

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.