Myst var tidligere verdens mest kjøpte PC-spill. (Foto: Cyan Worlds)

Produsenten av Narnia: Reisen til det ytterste hav planlegger å bevege seg inn i spillverdenen. Spillet Myst skal nemlig adapteres til film.

Produsent Mark Johnson har sammen med Hunt Lowry slått seg sammen med Adrian Vanderbosch og Isaac Testerman fra Mysteria Film Group, som kjøpte filmrettighetene til spillet for et par år siden.

Nå er jakten på en manusforfatter i gang. Ifølge deadline.com skal handlingen baseres på mytologien fra spillet i tillegg til innhold fra en bokserie basert på Myst.

Ingen enkel historie

Hvis du har spilt Myst så husker du kanskje at det er et pek og klikk-eventyrspill med problem- og oppgaveløsing i fokus. Spillet kom ut til Mac i 1993 og etter hvert til omtrent alt av plattformer.

Myst var også det mestselgende PC-spillet noensinne, før The Sims danket det ut i 2002.

Det kan i utgangspunktet være vanskelig å overføre Myst til film siden det ikke har en enkel lineær handling.

Spillet har for eksempel flere ulike hendelser avhengig av hvilke valg du tar underveis. Det har heller ingen klar heltefigur siden du spiller i førsteperson.

Essensen av Myst

Til deadline.com forteller produsent Adrian Vanderbosch at dette er en av grunnene til at de velger å hente innhold fra bokserien.

– Ved å utnytte de romanene som vår primære ressurs, har vi muligheten til å tilby publikum essensen av Myst uten å begrense oss kun til den berømte øya fra det første spillet.

– Fokuset vårt har alltid vært på å lage en helt ny visuell opplevelse drevet av interessante figurer og en episk fortelling, sier han.

Myst hadde en flott atmosfære. (Foto: Cyan Worlds)

Kan bli bra på film

Vi vet alle at å lage film av spill er noe som sjeldent fungerer, med noen få unntak. Når jeg leser hva Adrian Vanderbosch sier får jeg imidlertid trua på at en Myst-film kan bli bra.

Å legge essensen av Myst i en film tror jeg nemlig kan fungere veldig godt. Spillet har fantastisk grafikk til å være fra nittitallet.

Det flotte fantasilandskapet gir spillet en særegen atmosfære som hadde gjort seg bra på kinolerretet. Vi får bare håpe at filmskaperne klarer å følge opp med en god historie.

Da spillet kom ut i 1993 eksisterte ikke teknologien til å gjengi spillets 3D-grafikk i sanntid, og spillopplevelsen ble derfor som et slags lysbildeshow. I 2000 kom en ny versjon av spillet med 360 grader bevegelighet.

Det skal bli spennende å se hvordan Myst-universet ser ut på film, kanskje til og med i 3D! Hvis filmen får et budsjett tilnærmet det Narnia: Reisen til det ytterste hav har, så lover det i alle fall godt.