Aaron Sorkin, manusforfatteren av The Social Network, forteller om det fantastiske utgangspunktet det er å få skrive et manus som The Social Network.

SE OGSÅ: The Social Network får strålende kritikker i USA!

Ordrikt og naturlig

I rekken av store skribenter setter han seg selv inn i sammenhengen med det ekstremt ordrike manuset han har skrevet, og sier oss noe om prosessen som må til for å få replikkene under huden på et såpass ungt cast uten at det skal høres ut som et langt foredrag:

– Først og fremst hadde vi mange uker med gjennomlesninger som bestod av at skuespillerne satt sammen med David (Fincher) og meg rundt et bord mens vi leste gjennom scenene mange, mange ganger.

Han forteller også at Fincher satte ekstremt høye krav til skuespillerne sine.

Og det som så skjedde, var at David kunne skyte opptil 90 tagninger av en scene, kun for å slite ut disse unge skuespillerne, i den hensikt å banke skuespilleriet ut av dem, slik at replikkene kunne høres naturlige ut.

The Social Network (Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures Norway)
The Social Network (Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures Norway)

Regitortur

Fincher ser ut til å fortsette tradisjonen fra Kubrick med å forlange endeløst mange tagninger i den hensikt å bringe frem noe bak skuespilleriet, der manus er så til de grader under huden på skuespillerne at de kan fremføre det og mene det uten at de lenger er fokusert på rollen de spiller.

SE OGSÅ: David Lynch møtte publikum på Filmens Hus.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.