Forventningene er store til oppfølgeren til Biowares spillsuksess fra 2009, Dragon Age: Origins. Spillets utgivelse begynner nå å nærme seg – det er mange som gleder seg til 11. mars og Dragon Age II.
Les også: Slik blir spillåret 2011
Da spilljournalist Rune Håkonsen var på GamesCom-messen i Kölnn i fjor fikk han møte Mike Laidlaw, Lead Designer for Dragon Age II.
Han fortalte at det var tre elementer som var spesielt viktige å fokusere på da de begynte med utviklingen av oppfølgeren.
SE INTERVJUET I TOPPEN AV ARTIKKELEN!
– Vi ville beholde alle elementene som gjorde Dragon Age så bra. Så historien, med de episke rollefigurene som samhandler med hverandre, og selvfølgelig følelsen av å være en general som koordinerer kampene var viktig, forteller Mike Laidlaw.
Det viktigste fokuset for Bioware har imidlertid vært på den tekniske biten av historiefortellingen. Mike Laidlaw forteller at de ville at spillet skulle respondere bedre og gjøre det spilleren ba det om.
– Når du trykker på en knapp reagerer figuren din med en gang. Nå stormer de inn i kampen istedenfor at de subber seg klønete på plass før de begynner å slåss. Dette gir deg bedre kontroll i spillet, sier Laidlaw.
Bedre balanse mellom strategi og action
Kamerafunksjonen er noe utviklerne har fokusert mye på i Dragon Age II.
– Vi ville ha et kamera der perspektivet var mer fiksert, samtidig som vi ville ha muligheten til å bevege det rundt for å ha kontroll på taktikken, sier Mike Laidlaw.
– Vi har også gjort monstrene våre smartere og utfordrende. Så de tvinger deg til å tilpasse strategiene dine underveis. Et fiksert kamera betyr at spilleren alltid vet hva de jobber med, vi vet hva monstrene driver med, og sluttresultatet blir generelt mye bedre.
Ifølge Mike Laidlaw er Dragon Age II en god blanding av taktisk RPG og action-RPG. I motsetning til Origins vil det nå bli mulig å utføre kampene i sanntid
– Det som er flott med Dragon Age II er at du kan spille det på begge måter. Du kan stoppe spillet, sveipe kameraet rundt, utforme en plan og gjennomføre den. Eller så kan du hoppe i det og bruke knappene og få figurene til å utføre sine «special moves» akkurat når du beordrer dem til det.
Actionspillere kan også tenke
Laidlaw håper at dette vil få såkalte action-spillere til å trives mer med spillet enn slik det var i Dragon Age: Origins. Han mener at strategi og action ikke er så langt fra hverandre som mange tror.
– Strategi fungerer i actionspill. Hvis du har spilt en intens runde med Call of Duty, så vet du det! Og når du blir skutt på i Medal of Honor så tenker du nok at du trenger en strategi, sier Laidlaw.
Ameldelse: Call of Duty: Black Ops
– Når man skjønner at actionspillere faktisk klarer å tenke taktisk, så er det viktig er at man ikke kaster alt i trynet på dem med en gang. La dem først finne ut hvordan en gruppe fungerer. Samtidig må man la RPG-spillerne føle at de har den kontrollen de trenger til å utføre strategiene de har tenkt ut, utdyper han.
Les også: Anmeldelsen av Dragon Age: Origins
Gleder du deg til Dragon Age II? Det gjør i alle fall vi i Filmpolitiet! Se traileren for spillet her og gi oss din mening i kommentarfeltet!