Jonathan Blow har utviklet Braid - her under GDC07. (Foto: Jonathan Blow - CCASA 2.0 Generic)
Jonathan Blow har utviklet Braid - her under GDC07. (Foto: Johnathan Blow - CCASA 2.0 Generic)

Et av de aller beste spillene i 2008 var ikke et stort actionspill, det ble laget av den uavhengige spillutvikleren Jonathan Blow.

Kreativ spillmekanikk og en rørende historie gjorde at Braid snek seg inn på mange spilljournalisters liste over de beste spillene fra det året.

Krass kritikk

I et intervju med nettstedet PCGamer.com langer Blow ut mot det vi til vanlig kaller sosiale spill – altså spill man bruker sosialenettsteder og verktøy som Facebook for å bruke.

– Mener du fortsatt at sosiale spill er onde?

– Ja, absolutt. Det finnes ikke et annet ord for det enn ondskap.

Blow holder ofte foredrag for andre spillutviklere, og utdyper svaret sitt med å spørre et enkelt spørsmål.

LES: Her er hele intervjuet med Jonathan Blow

– Jeg liker ikke å nærme meg spill ved å spørre om spilleren har det gøy eller ikke, det er å se på det fra spillerens side. Jeg foretrekker å tilnærme meg saken fra spillutviklernes side – «Lager du et spill som utnytter dine brukere eller prøver du å gi dem noe unikt?».

Blow passer på å poengterer at dette ikke gjelder alle sosiale spill – og trekker frem blant annet World of Warcraft som et positivt eksempel hvor man faktisk opplever ting sammen med andre spillere.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Kostbare oppgraderinger

Spill som Farmville lar brukere kjøpe spesialmynter for å låse opp nye funksjoner, eller for å oppnå nye nivåer raskere. På iPad har spillet Smurfs Village skapt mye debatt etter at det uten advarsler lar brukeren kjøpe dyre oppgraderinger, noe som har ført til skyhøye regninger til foreldre som lar barna bruke PC eller andre spillplattformer.

LES: Brukte 4500 kroner på «gratis» spill

– Spilltuviklere vet hva de gjør […], fortsetter Blow. – Og jeg tror de tenker: “Mitt mål er å få folk til å tenke på mitt spill, bruke mer penger på mitt spill og få sine venner til å spille mitt spill»…

– Det er målet til denne typen utviklere, og det er ondt. Det handler ikke om å gi folk (spill)opplevelser, det handler om å ta ting fra de.

Blow jobber for tiden med sitt nye spill The Witness, og lover at han skal levere en god spillopplevelse – jeg er spent på hva han kan finne på denne gangen.

Hva mener du om Blow sine utsagn om sosiale spill? Legg inn din mening under.