Brukerinformasjonen til nærmere 80 millioner brukere har blitt stjålet, sensitiv kredittkortinformasjon kan også være på avveie.
Mellom 17. og 19. april klarte noen å komme seg inn i et lukket nettverk på Sony sin nettjeneste Playstation Network (PSN).
LES: Hva har skjedd med Playstation Network?
Den 20. april tok Sony selv ned tjenesten som knytter Playstation 3-konsollen til internett og til andre brukere.
Økonomisk nedtur
Hva betyr dette for Sony? Og hva bør spillgiganten gjøre videre?
Etter at serverne ble tatt ned har den japanske spillgiganten vært veldig sparsomme med informasjon, men de var tidlig ute med å peke på at det var de som tok valget om å dra ut strømmen – og ikke hackerne.
LES: Den offisielle Playstation-bloggen
Utenom dette har det vært meget stille på den offisielle Playstation-bloggen. Et par oppdateringer takker brukerne for tålmodigheten og at de fortsatt ikke vet når systemene vil være oppe å gå igjen.
Mangel på informasjon skaper rykter, og en fjær blir raskt til ti høns.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Flere journalister og nettsteder bruker ord som skandale, fadese og katastrofe. Personvernsmessig er dette helt riktige ord å bruke.
Hele 500 000 nordmenn er rammet, og det vil gi konsekvenser.
PSN-skandalen har skadet omdømmet til et av verdens mest respekterte spillselskaper. Om tilliten til selskapet er skadet, vil det kunne gå ut over viljen til å bruke nettjenestene deres.
I det lengre løp kan dette bli en økonomisk katastrofe for Sony.
ALT OM: Playstation 3
Det japanske spillselskapet gjorde alt riktig da de stengte serverne, det var den eneste trygge måten å takle dette på. Det store informasjonshullet som oppstod etter stengingen, var derimot noe Sony burde unngått.
Hva bør Sony gjøre nå?
I dagens samfunn spres rykter og informasjon lynraskt, da hjelper det ikke å være tilbakeholden.
Det er på sin plass å etterlyse et par ting fra Sony:
- Mer informasjon
- Et tydelig tidsvindu på når PSN-tjenesten kommer tilbake
- Klarhet i om kredittkortinformasjon faktisk er på avveie
- En kompansasjon til brukerne
Playstation Network er en så viktig del av hva spillkonsollen har å tilby, og er en del av selve produktet som Sony selger. Derfor bør det komme en slags godgjøring til de berørte brukerne.
KOMMENTAR: Er utmerkelser eller achievements en bra ting?
I bunn og grunn var PSN et system med dårlig sikkerhet (har det vist seg), denne typen informasjonsinnbrudd skal ikke forekomme.
Velger de å gi en slags økonomisk kompansasjon til alle de millionene av brukere og kontoer, vil selv en eneste dollar bety en utgift på flere titalls millioner av dollar for selskapet.
Hva skal jeg gjøre?
Har du en konto på Playstation Network bør du ta en rekke forhåndsregler.
- Bytt passord på tjenester (mail, Facebook, Twitter o.l.) hvor du har brukt samme passord som på PSN.
- Se på kredittkortregninga og steng kortet om det forekommer ukjent aktivitet.
- Ikke svar på suspekte eposter. Sony har selv gått ut og fortalt at de aldri vil be om sensitiv informasjon via epost.
Det Sony og investorene til selskapet lurer på nå er om brukerne i fremtiden vil legge inn sensitiv kredittkortinformasjon for å kjøpe tjenester fra Playstation Network?
Jeg er blant de som kommer til å tenke meg om en ekstra gang før jeg gjør det.
Hva mener du Sonys neste steg bør være? Legg inn din kommentar under.