Goichi Suda aka Suda51. (Foto: Daniel C. Griliopoulos (Hot Grill) from London, UK - CCA2G)
Goichi Suda aka Suda51. (Foto: Daniel C. Griliopoulos (Hot Grill) from London, UK - CCA2G)

Det fins mange spillskapere her i verden, men hvor mange har sin helt egen stil? Hvor mange lager spill der man bare trenger å ta et lite blikk for å vite hvem som har laget spillet? Forbausende få, men japanske Suda51 er et meget hederlig unntak.

En noe uvanlig bakgrunn

Egentlig heter han Goichi Suda, og ble født i 1968. Etter en del år som begravelsesagent, søkte han jobb i spillselskapet Human Entertainment. Der fikk han jobb, og hans ilddåp i spillbransjen ble wrestling-spillet Super Fire Pro Wrestling 3 Final bout til Super Nintendo.

TOPP 5: Spillmusikk

Human Entertainment gikk imidlertid nedenom og hjem, og i 1998 startet han sitt eget firma Grasshopper Manufacture.

Suda51 sammenligner spillselskapet sitt med et band der musikerne samarbeider, og til sammen blir det noe unikt og kunstnerisk. Suda 51 har uttalt at: ”Jeg er ikke interessert i å lage noe bare av kommersielle grunner. Jeg fokuserer på å lage noe unikt.”

Skaff deg en jobb!

Vår japanske venn er heller ikke spesielt glad i spill som gjør livet lett for spilleren. Spill skal ikke bare være lek og moro, man skal også jobbe.

Spillene skal reflektere livet, det er hardt arbeid også!

Han er også lite fornøyd med den sensuren som fra tid til annen har rammet spillene hans: ”Mennesker dør og blør i det virkelige liv. Så hvis en karakter dør i et spill, bør vi ikke være redde for å vise at de blør”. Denne sensuren rammet blant annet No More Heroes (mer nedenfor). I den europeiske utgaven av spillet fjernet man blodet. Istedenfor blodsprutende fontener ble man servert en sky av småpenger(?) når man slo fra seg.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Killer 7. (Foto: Capcom)
Killer 7 har en helt egenartet stil. (Foto: Capcom)
Killer 7

Heldigvis legger de fleste spillene til Goichi Suda mer vekt på kreativitet enn hardt arbeid! Spillet som gjorde at han fikk et navn utenfor Japan var Killer 7 til Nintendo Gamecube og Playstation 2. Spillet gir deg kontrollen over en gammel mann i rullestol kalt Harman Smith. Han og hans syv personligheter utfører leiemord på oppdrag fra den amerikanske regjeringen.

Blant disse personlighetene finner du blant annet en mexicansk wrestler, en japansk ungjente og en albino fra Storbritannia.

I løpet av spillet møter du også på en boss i form av en jente i skoleuniform og Power Rangers kollektivet ”Handsome men”.

En helt A4 historie med andre ord!

Spillbarheten er også noe utenom det vanlige. Du ser spillet fra førstepersonsvinkel, men du styrer ikke selve karakteren. Du kontrollerer isteden den generelle retningen han/hun skal gå. Dette foregår mens du skyter såkalte ”Heaven smiles”, mennesker infisert med et mystisk virus.

Jeg spilte igjennom spillet den gangen det kom ut, og Killer 7 er virkelig noe for seg selv. Jeg har aldri vært så forvirret etter å ha spilt gjennom et spill, så det kan diskuteres hvor godt historien er fortalt. Kultstatusen spillet har fått skyldes hovedsakelig det vidunderlige karakterdesignet til Suda51. Dette fikk han rendyrket i sitt neste spill No More Heroes.

Kor e alle heltar hen?

Vel, de er ikke i No More Heroes. Spillet kom opprinnelig ut til Nintendo Wii i 2008(Spillet skal også gis ut på nytt til Xbox 360 og Playstation 3 senere i år). I dette spillet trer du nemlig inn i buksene til supernerden Travis Touchdown. Han elsker japanske tegneserier, wrestling, damer og vold.

QUIZ: Hva slags nerd er du?

Etter et møte med den henrivende Sylvia Christel kaster han seg inn i kampen om å bli verdens beste leiemorder.

Ikke tro at denne konkurransen arrangeres på lykke og fromme: UAA (United Assasins Associaton) er ansvarlige for arrangementet.

Bevæpnet med et Star Wars-aktig lyssverd møter du drøssevis med bosser samtidig som du må gjøre ymse småjobber: klippe gress, bære kokosnøtter og fange skorpioner (livet er ikke bare moro). Noen av de beste bossene: En sigarrøykende albino-cowboy, en gammel dame som gjør handlevognen sin om til verdens største kanon, og en svensk modell med en rakettkaster festet til beinprotesen.

Verdens rareste?

Det kanskje beste eksemplet på hvor original/rar Suda51 er som spilldesigner finner man i No More Heroes.  Et av spillets sentrale avsløringer spoles over, og jeg måtte gå på youtube for å finne klippet i normal hastighet. Hvem andre ville funnet på noe sånt?

No More Heroes fikk også en oppfølger i fjor, og her var det ikke lenger nødvendig å utføre kjedelige arbeidsoppgaver.

Oppfølgeren fant jeg adskillig mindre inspirerende.

Kanskje savnet jeg de dølle arbeidsoppgavene, men jeg tror nok heller det skyldtes at bossdesignet var under pari.

Det var imidlertid et hederlig unntak: En afro-amerikansk rapper/kultleder med skotsk pirat-aksent(helt sant, jeg tuller ikke).

(artikkelen fortsetter under videoen)

Kommersiell suksess?

Har du lest så langt, blir du nok ikke overrasket når jeg forteller at verken Killer 7 eller No More Heroes- serien har vært noen pengemaskin for Suda51.

Det totale salget av No More Heroes-spillene er under en million eksemplarer.

Dette er synd, da noen av spillmediets aller beste øyeblikk er å finne i skaperverkene til den tidligere begravelsesagenten.

ANMELDELSE: Thor 3D

Spillene hans er sære, men de dårlige salgstallene skyldes nok i like stor grad elendige PR-kampanjer. Killer 7 ble knapt reklamert for i det hele tatt, og No More Heroes- kampanjen ga ikke akkurat Call of Duty- vibber den heller.

Fremtiden

Grasshopper Manufacture og Suda51 holder hodet over vannet med å lage lisensierte anime-spill ala Samurai Champloo og Blood+. Ellers jobber han med to meget spennende prosjekter:

Han lager et spill sammen med Hideo Kojima (skaperen av Metal Gear Solid).

Dette prosjektet går under kodenavnet Project S. Dette skal være en oppfølger til Kojimas Snatcher (1988). Originalen var et eventyrspill satt i et cyberpunk-miljø, og historien har mye til felles med filmen Blade Runner (1982). Før det blir spill av Project S blir vi servert et radiohørespill skrevet av Suda51(på japansk dessverre). Spilldelen av prosjektet vites det fint lite om, og når det kommer ut er helt i det blå.

Fra Kafka til helvete

Det som derimot er helt sikkert er at vår eksentriske japanske venn lager actionspillet Shadows of the Damned til Xbox 360 og Playstation 3.

Opprinnelig het dette prosjektet Kurayami(Japansk for ”mørke”). Spillet var inspirert av bøkene til Franz Kafka, da særlig av romanen Slottet. Bevæpnet med en fakkel skulle spillets helt finne veien ut av det endeløse mørket som omga ham.

BILDER: Vakker polsk (!) filmkunst

Man kan bare spekulere i hvorfor spillet ble endret, men kanskje til og med Suda51 har blitt tvunget til å ta kommersielle hensyn?

(artikkelen fortsetter under videoen)

Suda51 lager spillet i samarbeid med Shinji Mikami, skaperen av blant annet Resident Evil. Sammen sender de tøffingen Garcia Hotspur ned til helvete for å sløye demoner, og redde sin store kjærlighet.

Dette høres urovekkende normalt ut til å være Suda 51, men den som lever får se.

Spillet kommer ut i juni, og med Electronic Arts som utgiver håper jeg at Suda51 selger flere spill enn han har vært vant til.

Hvilken spillutvikler er din favoritt? Hvem bør vi gjøre en profil på neste gang? Legg inn ditt forslag i kommentarfeltet under.

Kilder: Edge August 2009, Ign.com, Wikipedia.org


Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.