Ingen filmfestival kan eksistere uten fester, heller ikke Festival de Cannes!

Kanye West har hatt party, Variety holdt ball på eksklusive Hotel du Cap, et jeansmerke fløy inn Jamiroquai, et spritmerke gjorde det samme med Duran Duran, Playboy inviterte til party på en stor herregård, og hver kveld går småbåter i skytteltrafikk mellom havna og de dyre millionyachtene som ligger utenfor havneområdet.

Disse festene er forbeholdt de innvidde. Man må være invitert for å komme inn, og det er stor rift om de forgjettede billettene.

Filmfestivalen i Haugesund plakat (Foto: Den Norske Filmfestivalen).
Filmfestivalen i Haugesund plakat (Foto: Den Norske Filmfestivalen).
Fest som markedsføring

Men disse festene er i høy grad dannede og stivpynta affærer. Altså litt kjedelige. Det gjelder ikke Nordic Beach Party, som nordiske filmarbeidere og journalister blir invitert til hvert år.

Denne festen er et samarbeid mellom filmfestivalene i Haugesund og Göteborg, og ble også i år arrangert dagen før nasjonaldagen på Long Beach Restaurant, Plage La Croisette.

– Dette er en måte å markedsføre seg på, sier Gunnar Johan Løvik, direktør for filmfestivalen i Haugesund.

– Vi har et nordisk filmmarked i både Haugesund og Göteborg, hvor vi inviterer alle nordiske filmprodusenter til å by frem filmene sine til den europeiske bransjen. Vi forsøker å gjøre en jobb på vegne på alle produsenter og regissører og få nordisk film ut i verden, sier Løvik.

Strandlinjen må patruljeres

Denne festen påstås å være en så het billett at folk har forsøkt å svømme seg inn i den. Derfor patruljeres strandlinjen av en vakt med sint hund hele kvelden. Og ved inngangen står mange skuelystne og titter inn for å se hva de går glipp av.

(Saken fortsetter under bildet)

Nordic Beach Party i Cannes (Mobilfoto: NRK).
Nordic Beach Party i Cannes (Mobilfoto: NRK).

Men hvordan hjelper høy musikk og fri børst på stranda i Cannes nordiske filmer og festivaler?

– I den nordiske delen av vår filmfestival kommer folk fra 40 nasjoner for å se film og ta den ut i verden, både fra Amerika, Asia og andre steder. Dette er en påminnelse om at de må komme til våre festivaler for å se ny nordisk film. Her er distributører, festivalarrangører og distributører fra hele verden, og en del presse, som forhåpentligvis rapporterer hjem positivt om nordisk film til sine deler av verden.

– Interessen for norsk og nordisk film har aldri vært større enn nå, det bekrefter denne opplagte forsamlingen av mennesker, sier Gunnar Johan Løvik.

OBS: Bildene i denne saken er tatt med mobilkamera, og yter ikke den nydelige festen på stranda ved Croisetten full rettferdighet.