Fans over hele verden har den siste tiden prøvd å knekke kodene fra den mystiske nettsiden til den nye Batman-filmen, The Dark Knight Rises.

Det kan se ut som de store Hollywoodstudioene har fått filmelskere til å hjelpe til med “viral markedsføring” av de mest forventede storfilmene, og fansen? De elsker det.

Twitter-mysterium

Den nye Batman-filmen promoteres nemlig gjennom nettsiden thedarkknightrises.com, hvor lyden av syngende munker er det eneste som møter deg. Da noen tok seg bryet med å legge lyden inn i et lydprogram, kunne man se twitterhashtaggen “The Fire Rises” i den visuelle fremstillingen av lydfrekvensene. De som brukte hashtaggen på Twitter fikk plutselig opp det første promobildet fra filmen.

Ikke bare får fansen noe å gjøre mens de venter på premieren, de gjør også en enorm markedsføringsjobb for filmen.

Fans trår gjerne til og lager egne plakater for kommende storfilmer. (Foto: Comicbookmovie.com)
Fans trår gjerne til og lager egne plakater for kommende storfilmer. (Foto: Comicbookmovie.com)
Fansens egen lekeplass

Dette er dog ikke første gang Hollywood ber fans dra på skattejakt etter smakebiter. Christopher Nolan, regissør av The Dark Knight Rises, har tidligere skapt egne universer til premiereklare storfilmer som tilhengerne kan kose seg med, samtidig som de store nettverkene av fans skaper enorm oppmerksomhet rundt filmene. Et tidligere eksempel på dette er markedsføringen av den forrige Batmanfilmen The Dark Knight.

Fansen kunne i stor grad ta del i Batman-universet, hvor Gotham City nærmest ble vekket til live gjennom nettsider til falske tv-stasjoner, drosjeselskaper, aviser og trossamfunn. Man kunne også snuble over småtøysete nettsider som WeAreTheAnswer.org, TheGothamtimes.com, og TheHaHaHatimes.com, og under ComicCon samme år florerte det av 1 dollar-sedler med jokerens glis på sammen med setningen “Why So Serious?”

Ukonvensjonelle filmpostere hører med til den mystiske markedsføringen av nye storfilmer. (Foto: Warner Bros)
Ukonvensjonelle filmpostere hører med til den mystiske markedsføringen av nye storfilmer. (Foto: Warner Bros)

Markedsføringen ga også tilhengerne en sjanse til å ta side med de forskjellige karakterene i filmen gjennom å distribuere ut plakater, buttons, masker, og stands. Enten du holdt med Batman, Jokeren eller Harvey Dent kunne du altså vise at du var en av de som gledet seg aller mest til den andre Batman-filmen i Christopher Nolans regi.

Men det er ikke bare Warner Brothers og Christopher Nolan som har lært seg triksene. Her er noen flere filmer som vet å pirre fansens nysgjerrighet.

Manipulering

Inception, en av fjorårets mest omtalte filmer fikk også god hjelp av kreativ markedsføring. Nettsiden yourmindisthesceneofthecrime.com, var noe som mange lot seg underholde av.

Det eneste man fant der var nemlig den spinnende snurrebassen som man på det tidspunktet ikke visste hva representerte.

Etter hvert ble det også lagt ut et lite spill hvor du kunne bygge labyrinter som så ble gjort om til byer. Jo mer tid man brukte på spillet, jo flere godsaker åpnet seg, og flere av konseptene og reglene i Inception-universet ble avslørt.

Det ble også lagt ut et intervju med tittelen “Chris Nolan Research Footage” på Youtube. Videoen viser et intervju med tre “drømmeforskere”, noe som fikk fans til å saumfare nettet etter informasjon om disse og hvorvidt klippet var ekte.

I ettertiden viste det seg at to av de intervjuede faktisk var drømmeforskere, men at den siste (dama i den blå genseren) var en skuespiller.

Leketøyet du trodde du hadde

Da Pixar skulle markedsføre sin Toy Story 3 lagde de blant annet den småmorsomme åttitalltsreklamen for “Lots O Huggin’ Bear”, som en av karakterene i filmen. Ikke at Toy Story trengte buzzen, men søtt var det likevel.

1.18.08

Cloverfield ble fort en av de store snakkisene da den første trailerne slapp ut på nett. Vi fikk nemlig bare se små klipp av filmen sammen med premieredatoen “1.18.08”. En mystisk nettside ble også opprettet, og det faktum at JJ Abrams stod som produsent trakk ikke akkurat ned forventningene. Filmens tittel ble lenge holdt hemmelig og hadde titler som “Bertha” og “Cheese” under innspillingen.

Sleipe Sony

For ikke lenge siden kunne man på Youtube se den første traileren til David Finchers The Girl With The Dragon Tattoo, som er den amerikanske filmatiseringen av Stieg Larssons Milennium-trilogi. Traileren kom fra en ukjent bruker, og skulle se ut som om den ble filmet i en kinosal.

Traileren skulle visstnok bare ha blitt vist på kinoer i Storbritannia, og da skurrer det med red band – plakaten som dukket opp i starten av traileren. Slike plakater vises bare foran trailere i USA, da dette er noe som kun er påkrevd av MPAA (Motion Picture Association of America). Traileren ble etter noen dager fjernet av Sony som tydeligvis skjønte at stuntet deres ble gjennomskuet og at det var mer vettugt å legge ut en trailer i god kvalitet. Her er den forresten:

Les også: Ser ut som om boken får den storfilmen den fortjener

Vet du om flere filmer som har fått lignende markedsføring? Legg gjerne igjen din kommentar i feltet under!

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.