Hopp til innhold

DVD-salget øker i Norge

I USA har salget av film i fysisk format har gått ned 18 prosent hittil i år, noe som står i skarp kontrast til situasjonen i Norge.

True Grit - Et ekte mannfolk

True Grit er sammen med Black Swan og Kongens Tale sommerens store salgsuksesser, ifølge Platekompaniet.

Foto: United International Pictures

Ifølge en fersk rapport fra Digital Entertainment Group om amerikanernes bruk av hjemmeunderholdning, er det stadig færre som ønsker det fysiske produktet når de skal se film. For første gang selger nye formater mer enn fysiske produkter.

Flere og flere velger løsninger som streaming av film hos tilbydere som Netflix (ikke tilgjengelig i Norge), eller «video on demand», hvor man med et klikk bestiller en film på tv-en.

Både DVD- og Blu-ray-formatet tok et solid slag for baugen, og salget sank med hele 18,3 prosent i løpet av første halvår i år. Selv om salget av Blu-ray-film gikk noe opp (10 prosent), kunne ikke dette kompensere for tapet.

LES OGSÅ: NRKbeta forklarer fordelen med Netflix

LES OGSÅ: Slik ser du film på nett

Pila peker oppover i Norge

Dette har fått kommentatorer til å spørre om det går samme vei med filmbransjen som med musikkbransjen , som foreløpig må lære seg å leve med langt lavere inntekter enn tidligere.

Platekompaniet er imidlertid langt mer optimistisk på vegne av det fysiske formatet enn hva de amerikanske tallene skulle tilsi.

– USA er et helt annet marked enn Norge med mange ulike kanaler for salg og leie av film, så vår situasjon er en annen, sier Steinar Storløkken, filmansvarlig i Platekompaniet.

– I motsetning til USA er salget av DVD'er stigende og vi kan vise til en økning fra i fjor. Det paradoksale er at prisene blir stadig lavere, så vår utfordring er at vi fortsatt må klare å skape en god inntekt fra filmsalget, forklarer han.

Salg DVD

Tall fra analysebyrået GFK viser at salg av DVD og Blu-ray Disc er i økning.

Foto: GFK

LES OGSÅ: NRKbetas artikkelserie om CD-ens død

LES OGSÅ: Her er Hitchcocks første film

Digitalt salg i førersetet

Statistikk fra British Video Association (BVA) viser at videomarkedet i Storbritannia holdt seg stabilt i fjor sammenlignet med tidligere, så det er det amerikanske markedet som sliter mest. Til tross for at salget av nye digitale, formater nå overstiger salget fra fysisk film, gikk forbruket for alle formatene samlet ned med 5,1 prosent i USA.

– Noe av grunnen til forskjellen kan være at vi har en annen kjøpekraft i Norge, men vi merker også at mange syns det er stas å ha den fysiske filmen. Det skaper nok en tettere nærhet til produktet, tror Storløkken.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)