Ifølge en fersk rapport fra
om amerikanernes bruk av hjemmeunderholdning, er det stadig færre som ønsker det fysiske produktet når de skal se film. For første gang selger nye formater mer enn fysiske produkter.Flere og flere velger løsninger som streaming av film hos tilbydere som «video on demand», hvor man med et klikk bestiller en film på tv-en.
(ikke tilgjengelig i Norge), ellerBåde DVD- og Blu-ray-formatet tok et solid slag for baugen, og salget sank med hele 18,3 prosent i løpet av første halvår i år. Selv om salget av Blu-ray-film gikk noe opp (10 prosent), kunne ikke dette kompensere for tapet.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: Slik ser du film på nett
Pila peker oppover i Norge
Dette har fått kommentatorer til å spørre om
, som foreløpig må lære seg å leve med langt lavere inntekter enn tidligere.Platekompaniet er imidlertid langt mer optimistisk på vegne av det fysiske formatet enn hva de amerikanske tallene skulle tilsi.
– USA er et helt annet marked enn Norge med mange ulike kanaler for salg og leie av film, så vår situasjon er en annen, sier Steinar Storløkken, filmansvarlig i Platekompaniet.
– I motsetning til USA er salget av DVD'er stigende og vi kan vise til en økning fra i fjor. Det paradoksale er at prisene blir stadig lavere, så vår utfordring er at vi fortsatt må klare å skape en god inntekt fra filmsalget, forklarer han.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: Her er Hitchcocks første film
Digitalt salg i førersetet
Statistikk fra British Video Association (BVA) viser at videomarkedet i Storbritannia holdt seg stabilt i fjor sammenlignet med tidligere, så det er det amerikanske markedet som sliter mest. Til tross for at salget av nye digitale, formater nå overstiger salget fra fysisk film, gikk forbruket for alle formatene samlet ned med 5,1 prosent i USA.
– Noe av grunnen til forskjellen kan være at vi har en annen kjøpekraft i Norge, men vi merker også at mange syns det er stas å ha den fysiske filmen. Det skaper nok en tettere nærhet til produktet, tror Storløkken.