Det lages mye bra tilleggsutstyr til spillkonsollene våre. Et eksempel er Kinect-teknologien som fungerer ypperlig når den bare brukes på riktig måte.
På den andre siden lages det en masse skrot som ikke fungerer uansett hvordan man bruker det. Her er fem eksempler på ubrukelig spillutstyr.
R.O.B(Robot Operating Buddy)
Denne søte lille roboten så dagens lys i 1985, og skulle brukes sammen med den første Nintendo-konsollen (Nintendo Entertainment System, NES).
R.O.B kunne bare brukes med to spill: Gyromite og Stack-up. I Gyromite skulle du styre Professor Hector rundt i et klassisk plattformspill. Han må samle dynamitt og unngå dinosaurer. R.O.B sin oppgave blir da å fjerne det som står veien for professoren.
Dette skulle gjøres ved at roboten løftet opp gjenstander som deretter ble sluppet ned på en anretning som var koblet til knappene på en NES-kontroller. Etter mye venting kunne professoren bevege seg videre på brettet. Høres det forvirrende, tungvint og tregt ut? Det var det også!
Stack-up var ikke det spor bedre. Igjen er det Professor Hector som skal til pers. Han må trykke på knapper i riktig rekkefølge for å få vår inkompetente venn til å arrangere noen fargede disker i riktig rekkefølge.
TOPP 5: Roboter på film – sjekk lista her
(listen fortsetter under videoen)
At R.O.B idag av mange omtales med en nostalgisk tåre i øyekroken, må skyldes et alvorlig anfall av dårlig hukommelse.
Nintendo Power Glove
Fire år etter R.O.B var det tid for Power Glove. Dette var en hanske man skulle kontrollere NES-spill med. Før man kunne bruke den måtte man plassere en sensor på toppen av tv-en. For hvert spill måtte man taste inn en spesiell kode for å få Power Glove til å fungere.
Denne tungvinte ordningen kunne man ha tilgitt, hvis bare Power Glove faktisk fungerte! Hansken gjorde stort sett aldri det man ba den om å gjøre, og det er helt utrolig at Nintendo lot denne dingsen passere!
Tross kvaliteten har Power Glove blitt et kjent begrep innenfor spillkulturen. Filmen The Wizard fra 1989 var på mange måter en lang reklame for Power Glove, og i våre dager har filmens utsagn «I love the Power Glove, it`s so bad!» blitt et internett-fenomen.
(artikkelen fortsetter under)
Kinect Boat
Hele vitsen med Microsofts Kinect teknologi er at man skal slippe å bruke kontrollere av noe slag når man spiller et spill. Du kontrollerer spillene med bevegelsene dine.
Les: Ny versjon av gammel spill-film klassiker!
Men, når du tenker deg godt om, er det ikke noe som mangler? Hadde det ikke vært mye bedre hvis du kunne stå i en oppblåsbar plastbåt mens du spilller? Det syns iallefall Atomic Acessories. Båten passer ypperlig til Kinect Adventures, men kan også brukes til andre spill. Den kan overraskende nok også brukes ved sjøen eller i et badebasseng.
U-Force
U-Force var i likhet med R.O.B og Power Glove laget til den første
Nintendo-konsollen.
Ved å bevege hendene gjennom et tredimensjonalt usynlig kraftfelt skulle man styre spillene med den største presisjon. Ingenting skulle komme mellom deg og spillet!
U-Force ga deg enda dårligere kontroll enn Power Glove, og det sier en hel del.
Det var så godt som umulig å få den til å gjøre det du ville.
Kontrollen ble litt bedre hvis man brukte styrespaken som fulgte med, men da kan man jo bruke en vanlig kontroller isteden!
U-Force får Wii-teknologien til å se ut som noe fra en høyteknologisk
utenomjordisk sivilisasjon. For U-Force i aksjon, se denne videoen(begynner rundt 3:20)
Sega Activator
Jeg regner meg selv som en ganske stor spillnerd, men inntil nylig hadde Sega Activator gått meg hus forbi. I 1993 drev jeg tydeligvis med helt andre ting, for da kom Sega Activator ut. Det var et tilleggsutstyr til Sega Mega Drive.
Opprinnelig begynte den som et musikkinstrument: En såkalt «lysharpe» oppfunnet av musikeren Assaf Gurner.
Sega Activator kastet infrarøde stråler opp i taket, som reflekterte strålene tilbake. Når en stråle ble brutt av en bevegelse kunne man gi kommandoer. Den ble markedsført som et produkt ala Kinect, der bevegelsene du gjorde ble direkte overført til skjermen.
I virkeligheten var det bare en erstatning for den vanlige kontrolleren.
Dette gjorde at alt ble heller tungvint. For å trykke på start måtte du for eksempel strekke ut begge armene bak ryggen! Denne faktiske Sega-reklamen(det virker som en parodi, men det er ekte. Jeg sverger!) gir deg all infoen du trenger.
Kilder: Wikipedia, gametrailers, joystiq og Sega.
Er det noen elendige spillprodukter du savner på listen? Vil du forsvare Sega Activators ære?
Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.