DICE-logo

  • Digital Illusions CE
  • Svensk spillutvikler kjent for Battlefield-serien og Mirror’s Edge
  • Kjøpt opp av spillgiganten og utgivere EA i 2006
  • Aktuell med Battlefield 3

– Nei, nervøs er jeg ikke. Forventningsfull og spent er nok riktigere ord å bruke.

Karl Magnus Troedsson sitter godt tilbakelent i en designerstol på kontorene til den svenske spillutvikleren DICE i Stockholm. Han er daglig leder i studioet, eller som han selv sier; «General Manager».

Siden 2002 har behovet for kontorplass vokst i takt med selskapets mange spillsuksesser, og 28. oktober er det klart for den hittil største spillanseringen i selskapets historie.

Ja, Battlefield 3 er faktisk den største spillproduksjonen fra et skandinavisk land noen sinne.

– I løpet av de siste 10 årene har vi sett hvordan spillene våre har tiltrukket seg stadig flere spillere. Og når vi gikk i gang med Battlefield 3 var vår ambisjon om at dette skulle være det største og beste spillet vi har skapt noen gang. Publikummet har også vokst fra å være en liten gruppe, en liten gruppe som elsket våre spill – men det har også spredd seg ut over det. Det er mange faktorer som har havnet på rett sted for oss, som nå peker på at dette kan bli stort. Veldig stort.

Trykk play for å høre radiointervjuet med Karl Magnus Troedsson.

[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/10/Battlefield-3-intervju-Karl-Magnus-Troedsson.mp3|titles=Battlefield 3-intervju – Karl Magnus Troedsson]

Karl Magnus Troedsson - DICE - Battlefield 3. (Foto: Battlefield.com)

Årets spilloppgjør

Med Call of Duty: Modern Warfare 2 tok spill over tronen som det mest inntektsbringende underholdningsmediet i verden, og dyttet filmbransjen ned på andreplass.

Det er store penger involvert i utviklingen av denne typen ‘blockbuster‘-spill, og ikke minst mange penger å tjene. To av verdens største spillutgivere står klare med å slippe løs sine kandidater – CoD: Modern Warfare 3 kommer 8. november, mens Battlefield 3 kommer 28. oktober.

Anmeldelse: Calll of Duty: Black Ops

Troedsson ser konkurransen som venter, men forsøker å overbevise meg om at DICE ikke føler seg truet av motstanderen.

– FPS-sjangeren (første personsskyter, journ. anm.) er den mest konkurranseutsatte spillsjangeren som finnes. Det at spillene kommer ut å nær hverandre gjør det hele til en utfordring for oss som utviklere. Det blir en veldig interessant høst, fortsetter DICE-sjefen.

Sniktitt: Battlefield 3

Kampen mellom de to storspillene blir ikke bare interessant i mine øyne, jeg mener den vil være definerende for utviklingen av spillsjangeren videre. Selv om det er mange likheter mellom Battlefield 3 og CoD: Modern Warfare 3, ligger det noen grunnleggende filosofiske tanker rundt spillfortelling som vil sette sitt preg på utviklingen av nye spill i årene fremover.

Hvordan forholder spillene seg til sosiale medier? Hva er en god spillfortelling? Hvor mye action skal et spill inneholde?

Sosiale medier som Facebook har likevel klart å koble sammen spillere på en mye bedre måte.

– Karl Magnus Troedsson

Sosial spilling

DICE har valgt en Facebook-lignende løsning som integrerer webleseren din med spillet, alt for at det skal bli enklere å holde kontakt med andre spillvenner.

– Sosiale medier har forandret veldig mye de siste årene. Battlefield-spillene har alltid hatt et sosialt element i seg, siden vi fra starten hadde et sterkt fokus på flerspillerdelen i startfasen til studioet vårt.

– Sosiale medier som Facebook har likevel klart å koble sammen spillere på en mye bedre måte, så når vi nå har sett på hva de gjør i andre sosiale nettverk har vi lært mye.

– Vi bestemte oss for å gjøre noe annerledes, vi skal kombinere spillopplevelsen med kraften fra sosiale nettverk. Start lag med en kompis, organiser kamper og grupper – alt for at det skal bli lettere å spille sammen med dine venner. Derfor kom vi opp med konseptet ‘Battlelog’.

Denne Facebook-klonen ser nesten helt lik ut som originalen, og har mange spennende funksjoner. Mye kritikk har samtidig kommet mot systemet på grunn av manglende samspill med Steam, og det faktum at du er bundet opp mot å bruke EA (utgiveren av Battlefield 3) sitt omdiskuterte, og til dels hatede, nettsystem Origin.

Anmeldelse: Ace Combat: Assault Horizon – Eksplosjoner og action i lufta

Flerspillerdelen er viktig i Battlefield-serien. Her er valgmuligheter for russiske tropper på flerspillerdelen i Battlefield 3. (Foto: EA).

En sterk fortelling i sentrum

Det er i selve fortellingen, den tradisjonelle enkeltspilleropplevelsen, at spills mange egenskaper som fortellende medium kommer frem. Troedsson innrømmer de ikke akkurat har funnet opp kruttet på nytt i Battlefield 3.

– Spillfortellinger er ikke lineære som film, men du kan lære mye av å se på erfarne fortellere i filmbransjen. Vår tagning på dette er ikke revolusjonerende akkurat, men vi jobber med å skape sterke figurer og sette de i interessante situasjoner. Kanskje vi klarer å vekke noen tanker hos spillerne.

DICE-sjefen forteller også at de setter fokus på de rolige partiene i spillhistorien, det går ikke an å bare ha 100% action hele tiden. Han peker også på at de største Hollywood-produksjonene har stor variasjon i intensiteten for å skape en kontrast mellom forskjellige delen av fortellingen.

– Konstant action fra start til slutt blir som om en gitarsolo som aldri tar slutt, det blir kjedelig! Vi bruker de rolige delene til å bygge opp spenningstopper som blir sterkere på grunn av tempoet i spillet, så ja vi har hentet mye inspirasjon fra filmverdenen.

– Autentisk, ikke realistisk

I løpet av de to siste årene har det vært mye debatt om spill som underholdning, spesielt blåste det mye rundt Medal of Honor. Spillet plasserte fortellingen i virkelighetens Afghanistan, men jeg kritiserte spillet for ikke å ta virkeligheten på alvor. Det ble kun underholdning, ikke refleksjon over USA eller alliertes krigførings i landet.

KOMMENTAR: Må krigspill alltid være underholdning?

NRK: Ser du en fremtid for spill som et verktøy til å belyse samtiden kritisk? Dokumentarspill om du vil kalle det det?

– Ja, det tror jeg er mulig. Det som holder dette tilbake er nok markedskreftene, for publikum vil jo ha underholdning når de spiller spill. Den absolutt største majoriteten vil bare bli underholdt! Så selv om jeg tror at det ikke finnes noe i selve mediet som hindrer dette, vil det nok ikke være et fokus for oss fremover.

Noen norske medier ble håndplukket til å anmelde spillet tidlig. NRK har valgt å ikke anmelde ‘Battlefield 3’.