- Hva er Steam?
- Digital spillbutikk
- Lansert i 2003
- 1400 spill tilgjengelig for nedlasting
- Over 35 millioner aktive brukere
Mange spillselskaper har sett seg lei på den enorme mengden med piratkopiering av spill, som gjør at spillutviklere går glipp av millioner av kroner.
I over ti år har ulike selskaper, forsøkt seg på ulike metoder for å kneble piratene. Oppmuntringer i form av ekstra innhold, rettsforfølgelse, ren samvittighet og kraftige DRM-systemer.
DRM, eller Digital Right Management, kommer i mange former. Noen spill krever at du må aktivere produktet via internett før du får lov til å spille, mens den mest brukte utgaven av dette er CD-keys. Koder du må taste inn i programmet eller spillet for å låse det opp. I de mest ekstreme tilfellene må du nå være tilkoblet internett hele tiden for at spillet skal fungere, selv for å spille alene.
Forbrukerne bryr seg kun om gode produkter
– Piratkopiering er nesten alltid et tilgjengelighetsproblem, ikke et prisproblem, fortalte Valve-grunnlegger Gabe Newell i et intervju med studentavisa til University of Cambridge. Og viser samtidig at han tenker annerledes enn mange andre store spilldistributører. Ubisoft har på sin side brukt de siste årene på DRM-systemer som har skapt furore blant spillere, fordi spillene i noen tilfeller slutter å fungere.
DEBATT: Du eier ikke spillet ditt
LES: Pirater, overgi dere – Machinarium strekker ut en hånd
– Om en pirat har et produkt umiddelbart tilgjengelig i hele verden, tjuefire timer i døgnet, mens en utgiverer sier at spillet de vil selge lovlig … først kommer om tre måneder. Da er det klart at piratene har et bedre produkt. Mange DRM-løsninger reduserer verdien på spill ved enten å legge bånd på bruken eller ved å skape usikkerhet rundt det.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Dette er kontroversielle utsagn for de største aktørene en bransje som har brukt mange millioner av dollar på å utvikle bedre piratbeskyttelse. At det kommer fra Gabe Newell gjør det ikke mindre surt for andre spillutgivere.
Mange mindre utgivere og utviklere har allerede forsøkt å følge Valve-sjefens filosofi, med vekslende hell. Steam-tjenesten har millioner av brukere, og satte standarden for digital distribusjon av PC-spill.
LES: Her er den nye gadgetmesteren til James Bond
– Vårt mål er å lage tjenester som er bedre enn piratene, og dette har fungert så godt for oss at piratkopiering ikke er et problem for oss. Da vi skulle lansere Steam i Russland (et land kjent for ekstremt piratkopiering, journ.anm.) var det flere som sa vi burde gi opp. I dag er Russland på vei til å bli vårt største marked i Europa.
Gode tjenester er nøkkelen for fremtiden, det er jeg helt enig med Gabe Newell i. Med Spotify har vi fått musikken lett og lovlig tilgjengelig, og jeg er overbevist om at gode streamingtjenester for film og tv-serier vil gjøre underverker. Noen slike tjenester finnes i dag, men de inneholder ikke de siste utgivelsene fra Hollywood eller de nyeste TV-seriene. Og da har jo faktisk piratene igjen et bedre produkt ifølge Newells tankegang.
Har du sluttet å piratkopiere fordi du har funnet et bedre (og lovlig) tilbud? Legg inn dine erfaringer i kommentarfeltet.