Roger Mattson er spillutvikler hos Starbreeze Studios. (Foto: EA).
– Jeg håper folk kommer til å elske det og prate om det lenge, fortsette å spille og ville ha mer.

23. februar er en dato Roger Mattson, spillutvikler i Starbreeze Studios, har ventet lenge på.

Nå er nemlig utviklerselskapets nyeste prosjekt Syndicate i butikkhyllene, og da Filmpolitiet snakket med Mattson i Stockholm tidligere i år, fortalte han at han gleder seg til spillernes tilbakemeldinger på hjertebarnet.

Les anmeldelsen av Syndicate her!

Skeptiske fans

Syndicate er basert på universet fra Bullfrog Productions Syndicate, en av 90-tallets store strategiklassikere.

Handlingen er satt i en fremtid der store konsern kontrollerer verden med jernhånd. Du leder et selskap, et såkalt syndikat, som har som mål å eliminere de andre store selskapene.

Mange nostalgiske fans er nå skeptiske siden Starbreeze Studios har gjort spillserien om fra sanntidsstrategi til et førstepersons skytespill.

– Jeg tror folk vil være kritiske til det før de har spilt det, men jeg håper de vil endre mening etter å ha testet det. Jeg tror de fleste kommer til å mene at det er en bra gjenopplivelse av Syndicate, sier spillutvikler Roger Mattson.

Det er et stort press rundt det å jobbe med et spill så mange har et forhold til.

Mattson har selv et nært forhold til den gamle spillserien. Derfor har det vært stort å være med å utvikle det nye spillet.

– Jeg spilte Syndicate veldig mye da jeg var liten, så dette er mitt drømmeprosjekt å få jobbe med, forteller han.

Låner fra det gamle

– Det er et stort press rundt det å jobbe med et spill så mange har et forhold til. Syndicate er et kjært minne for mange og folk liker ikke at vi rører med det.

Mattson håper likevel at nostalgiske Syndicate-tilhengere vil bli fornøyde med det nye spillet. Ifølge Mattson har Starbreeze implementert mye fra originalen fra 90-tallet i det nye Syndicate.

– I samarbeidsmodusen er for eksempel våre ni baner basert på brett fra det originale spillet. Det er til og med samme planløsning på banene, så hvis man husker det gamle spillet godt vil man kjenne seg igjen, sier han.

Han presiserer samtidig at man ikke må være gammel fan for å ha glede av Syndicate anno 2012. Handlingen i spillet utspiller seg nemlig før den i originalen.

– Om man har spilt det gamle så kommer man til å se referanser til originalen og forstå hvordan visse ting henger sammen, men det er ingenting man behøver for å nyte spillet, det blir bare en liten bonus, forklarer Mattson.

Mange fans er kritiske til at det nye Syndicate er et førstepersons skytespill. (Foto: EA).

Et annerledes FPS-spill

Da EA gikk til Starbreeze Studios for å lage en ny versjon av Syndicate var det ingen tvil om at spillet skulle være et førstepersons skytespill.

– FPS er det Starbreeze er bra på. De hadde ikke kommet til oss om de ville lage et annet type spill, sier Roger Mattson.

Han mener også at Syndicate skiller seg klart ut fra andre spill i samme sjanger. Den største forskjellen er fremfor alt det som i spillet kalles for «breaching», som helt enkelt betyr å hacke datamaskiner og mennesker.

– Spillet foregår jo i 2069, så istedenfor mobiltelefoner og slikt, så har folk en chip i hjernen som man bruker til å kommunisere med og som gir full tilgang til internett også videre hele tiden. Baksiden av dette er at du blir lettere å kontrollere, forklarer Mattson.

– I samarbeidsmodusen brukes breaching fremfor alt til å helbrede og «reboote», altså gjenopplive, lagkameratene dine. Du kan også hacke fiender, for eksempel for å ødelegge våpnene deres slik at de ikke kan skyte på dere, utdyper Mattson.

Hva synes du om Syndicate? Si din mening i kommentarfeltet!