Farmville. (Foto: Zynga)
Farmville revolusjonerte Facebook som spillplattform, og gjorde spillutvikleren bak til en av verdens største. (Foto: Zynga)

“Vill vest” er riktig ord å bruke om utviklingen Facebook har hatt de siste årene. Ikke bare har millioner av nye brukere kommet til, flere hundre selskaper har investert millioner av kroner i spillprosjekter på sosiale nettsteder. Zynga er det mest kjente, og mest suksessrike selskapet, med store titler som Farmville og Mafia Wars.

Er gullalderen nå over? I siste kvartal av 2011 viser det seg at selskapet mistet over 40 millioner spillere. De har fortsatt over 200 millioner aktive brukere i måneden, men et fall på over 15 % i forhold til kvartalet tidligere er dramatisk.

Ved utgangen av 2010 var antallet aktive spillere på Facebook oppe i 50 %, men den siste kvartalsrapporten fra Zynga føyer seg inn i rekken av pressemeldinger og uttalelser som viser at spillmarkedet på Facebook er i ferd med å stabilisere seg.

For mens antallet nye Facebook-brukere har gått opp viser en rapport fra IHS Screen Digest Media Research at kun 25 % av de aktive brukerne av nettstedet brukte Facebook for spill ved utgangen av 2011.

– Etter rask vekst i antall brukere de siste to årene, har antallet spillere på Facebook stagnert i 2011, forteller rapporten.

DEBATT: Hva er en ‘casual gamer’?

Spill er viktig for Facebook

Dette er et stort problem for nettstedet, for selv om opp mot 85% av inntektene kommer fra reklamesalg er det sosiale nettstedet er selskapet helt avhengig av inntekter fra spill.

I en rapport til amerikanske myndigheter rapporterer Facebook selv at Zynga alene står for 12 % av inntektene til selskapet, en nedgang for spillselskapet vi gi store utslag på regnskapene.

Samtidig skriver Facebook at spillene til Zynga genererer mange klikk, og færre klikk betyr mindre reklame. Innvirkningen er med andre ord mer sammensatt enn ved første øyekast.

Starter europeisk spillavdeling

– I USA har vi et helt team som kun jobber med spill. Alt fra store selskap som Zynga, ned til tomanns spillutviklere. Nå sikter vi mot å gjøre det samme i Europa, forteller Christian Hernandez som er sjef for forettningsutvikling hos Facebook til den britiske avisa The Guardian.

Den store veksten i nye brukere for Facebook har ikke skjedd i USA, men i nye europeiske markeder – og ikke minst i Afrika og Asia. Denne utviklingen har også vist at stadig flere bruker Facebook mer på mobiltelefonen, og mindre på en datamaskin.

Det samsvarer med den store satsingen på mobile plattformer i 2011. Også i Norge velger nesten alle nye spillutviklere å satse på spill til enten Android-systemer eller Apples mobiltelefoner og nettbrett.

LES: – Facebook-spill er onde – Braid-skaperen angriper det sosiale nettstedet

Analytikeren Steve Baily forteller til Gamesindustry.biz at færre spillskapere vil satse på kun en plattform i tiden fremover. Det er viktig å sikre seg inntekter, og da er det smart å spre seg ut over flere plattformer mener han.

– Facebook er riktig for selskap med flere forskjellige distribusjonskanaler, de som har en sterk tilstedeværelse der allerede eller de som prøver å nå frem til en nisje.

Spiller du spill på Facebook? Eller har du gjort det, og har nå sluttet? Legg inn din mening i kommentarfeltet.

Kilder: Gamesindustry.biz / The Guardian / U.S. Securities and Exchange Commision