Tim Schafer under GDC2011 i San Francisco. (Foto: Georgina Goodlander@Flickr.com - CC-BY-SA-2.0)
  • Hvem er Tim Schafer?
  • Født 26. juli, 1967
  • Jobbet først som spillutvikler i George Lucas’ LucasArts
  • Sentral i utviklingen av pek-og-klikk-spill på 80- og 90-tallet
  • Har jobbet med en rekke spill, som i dag regnes som klassikere – blant annet: Monkey Island-spillene, Day of the Tentacle, Grim Fandango, Full Throttle, Psychonauts og Brütal Legend – for å nevne noen.
  • Grunnla Double Fine Productions i 2000, med blant annet Ron Gilbert

Spillstudioet Double Fine og sjefen Tim Schafer har i stedet for å be en utgiver om penger til å lage sitt nye spill, invitert publikum til å hoste opp pengene. Selv om det kan ta opp mot åtte måneder før spillet kommer ut, har over 35 000 engasjerte spillere donert penger via nettstedet Kickstarter.com.

Begrepet ‘crowdsourcing‘ forklarer en økonomisk modell, hvor publikum ikke bare betaler for det ferdige produktet – de betaler for å finansiere utviklingen og produksjonen.

Schafer lover deg det ferdige spillet og noen videoer fra produksjonen for 15$ (rundt 90 kroner – mye lavere pris enn et vanlig spill), for 30$ får du også en dokumentarfilm og spillets lydspor, for 100$ får du i tillegg til alt det foregående en eksklusiv plakat og navnet ditt på rulleteksten.

Slik går det oppover i størrelse på mulige bidrag – 20 000$ gir deg blant annet en kveld med bowling, sammen med spillets utviklere. 50 000$ garanterer deg en egen spillfigur i selve spillet.

Lager retrospill

Hva slags spill er det Schafer vil lage? Jo, han vil lage et nytt pek-og-klikk-spill lik dem han først ble kjent for. I dag er det ingen utviklere som lager denne typen spill (bortsett fra i Tyskland av en eller annen grunn), fordi utgivere ikke har tro på at det vil skape nok inntekter.

RETRO: Zack McKracken & the Alien Mindbenders – klassisk pek-og-klikk-eventyr

Det er stadig flere som velger å finne penger og samarbeidspartnere samme måte som Schafer. Nettstedet Kickstarter har siden oppstarten i 2008 vokst kraftig og finansiert ting som utviklingen av en 3D-printer, en kaffemaskin og indiefilmer. Minecraft, et av fjorårets beste spill, ble til på samme måte. Svenske Notch lot brukere kjøpe tilgang til spillet mens det fortsatt var i tidlig utviklingsfase.

Det ble en så dundrende stor suksess at selskapet bak, Mojang, nå er en av Sveriges ledende spillutviklere – og et velkjent navn internasjonalt.

Velregissert PR-stunt?

Tilbake til Double Fine og Schafer; han er en kul fyr, men det hele ser ut som et velregissert PR-stunt. Prosjektet er gjennomarbeidet, og langt ifra de vanlige indieprosjektene som samler penger hos nettsteder som Kickstarter. (Begrepet ‘indie’ brukes ofte om uavhengige og mindre kommersielle prosjekter.)

LES: Iron Sky – nazi-scifi-film delvis finansiert av filmfans

Men det er en annen viktig side av det som skjer nå.

Sosiale medier har gjort det mulig for menig mann å støtte prosjekter i hytt og pine, men en ‘like’ på Facebook har ikke stor verdi. Nettsteder som Kickstarter, og selskap som Mojang, vil føre til en endring i måten innhold blir skapt på. Pengestrømmen, som er viktig spesielt i medieproduksjon, blir delvis desentralisert.

Film- og spillstudioer overlever, det er ingen fare for dem. Det er vi brukere som får høste fruktene av dette, med et mye mer levende indiemiljø. Veien fra idé til ferdig film/spill er med andre ord blitt litt kortere.

Flere tusen har altså bidratt til Double Fine sitt spillprosjekt allerede, men betyr det at Schafer har fått nok penger til å starte å lage spillet? Ja, og mer til. Målet var 400 000$, i skrivende øyeblikk har pek-og-klikk-legenden fått inn langt over 1 million $.

Kan du tenke deg å kjøpe spill, filmer, serier eller musikk på denne måten? Legg inn din mening i kommentarfeltet under reklamevideoen for prosjektet.