– Han er generøs og inkluderende, både som kunstner og som medmenneske. Han behandler alle som likemenn på settet. Jeg har en tendens til å putte Martin Scorsese på en pidestall. Han ER ”cinema”, sier Sir Ben Kingsley (68).

Han gjester Norge i anledning Scorseses nye film Hugo, der han spiller en av hovedrollene. Filmen ble nettopp hedret med fem Oscar-priser, og i kveld åpner den Filmfest Oslo.

Regissør Martin Scorsese sammen med Sir Ben Kingsley (Foto: Scanpix).
Regissør Martin Scorsese sammen med Sir Ben Kingsley (Foto: Scanpix).

Sir Kingsley, som ble adlet i 2000, vil helst bli kalt ”Sir” når han møter pressen, noe representantene hos den norske distributøren UIP gjør meg oppmerksom på før intervjuet. Men det er ingen vanskelig og kravstor stjerne som møter NRK. Sir Ben er ulastelig nysminket og pen i tøyet, og svarer interessert og ettertenksomt på alle spørsmål.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Shutter Island!

Må jobbe for tilliten

Rollen i Hugo er Kingsleys andre samarbeid med Martin Scorsese. Det første var thrilleren Shutter Island, der Kingsley spilte mot Leonardo DiCaprio. Han innrømmer at det er utfordrende å jobbe med slike storheter.

– Det er vanskelig å beskrive hvordan det er mulig at Scorsese anser meg som en likemann. Jeg finner det forunderlig. Han stoler på meg fullt ut, og jeg finner det helt ekstraordinært. I den tilliten tillater han mitt arbeid å vokse. Men jeg må jobbe hardt for å fortjene den, som jeg måtte med Attenborough, Spielberg og alle store regissører jeg har jobbet med, sier Sir Kingsley.

Han har en karriere som spenner over 40 år. Gjennombruddet kom med hovedrollen i Sir Richard Attenboroughs episke film Ghandi (1982), som den da 39 år gamle Kingsley vant en Oscar for. Senere har han gjort suksess med filmer som Bugsy, Schindlers liste, Sexy Beast, House of Sand and Fog og Shutter Island.

[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2012/02/Sir-Ben-Kingsley-intervjuet-av-Birger-Vestmo.mp3|titles=FILMPOLITIETS INTERVJU MED SIR BEN KINGSLEY]
Fiksjonsfilmens opphavsmann

I Hugo spiller han den franske filmpioneren Georges Méliès (1861-1938), som regnes som fiksjonsfilmens opphavsmann, og var en av de første til å fortelle historier ved hjelp av spesialeffekter.

Han er mest kjent for Reisen til månen (1902), der en rakett blir skutt ut fra jorden og treffer mannen i månen i øyet. Etter en produksjon på over 500 kortfilmer, sluttet Méliès å lage film på grunn av pengemangel. Filmene hans forsvant, og det samme gjorde regissøren.

Se Reisen til månen her! Artikkelen fortsetter under videoen.

Nesten alt er sant

I Scorseses film møter vi ham som en glemt mann, som nå er innehaver av en liten leketøysbutikk på en jernbanestasjon i Paris. Og nesten alt er sant, i følge Sir Kingsley.

– 95% av det du ser i filmen er basert på virkeligheten. Jeg satt i en eksakt kopi av Méliès sin butikk på den samme jernbanestasjonen, gjenskapt etter gamle bilder. Produksjonsdesigneren Dante Ferretti bygde opp Méliès sitt filmstudio av glass nesten i ekte skala, så publikum får se hva som måtte til for å spille inn stumfilm. Vi blander gjenskapninger av Méliès sine filmer med virkelige klipp, forteller Kingsley.

– Den magiske ingrediensen i filmen er gutten, Hugo, som kommer fra Brian Selznicks bok (Oppfinnelsen til Hugo Cabret, red. anm.). Han er en oppfinnelse fra fantasien,men NOE måtte redde Méliès fra obskuriteten. Det kan ha vært en serie av tilfeldigheter i virkeligheten, men er her fokusert inn i denne lille gutten.

LES OGSÅ: Disse vant Oscar-prisene 2012!

Ny utfordring med 3D

Hugoer Martin Scorseses første film i 3D, noe som også fikk konsekvenser for Kingsleys skuespill.

Ben Kingsley i Hugo Cabret. (Foto: United International Pictures)
Ben Kingsley i Hugo Cabret. (Foto: United International Pictures)

– Ett 3D-kamera går så nært prosessen en skuespiller går igjennom at man må underspille. Du må trekke deg tilbake. Det er som et røntgenkamera, det kan se inni deg. Rollen som Georges er min første 3D-opplevelse. Under Martins veiledning er dette noe jeg vil kalle en beskjeden opptreden. Jeg kan ikke skape meg foran 3D-kamera. Det vil si ”stopp med det der, jeg vil bare filme oppførselen din”.

– Ville Georges Méliès omfavnet 3D?

– Jeg tror det. Jeg vet ikke om det er en myte, men jeg tror han faktisk eksperimenterte med en eller annen form for 3D selv i løpet av sin karriere. Så ja, absolutt!

Hugo åpner Filmfest Oslo i kveld, med Sir Ben Kingsley tilstede. Filmen har norgespremiere 16. mars.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.