Blizzard
  • Diablo 3
  • Laget av det populære spillstudio Blizzard.
  • Spillserien er synonym med begrepet «hack and slash».
  • Samme studio står bak spillserier som Warcraft, Starcraft og Diablo.
  • Slippes 15. mai 2012

“Jøss, er det egentlig noe nytt her da? Det føles jo akkurat som Diablo!”

Det var den første tanken som slo meg etter de første ti minuttene med betautgaven av spillmastodonten Blizzards Diablo 3.

Blizzard har for vane å ikke annonsere når spillene deres blir sluppet, før de er helt ferdige. Etter lange år med utvikling annonserte spillselskapet i dag at Diablo 3 ankommer butikkene 15. mai i år.

12 år er gått siden forrige hovedspill. Over det ganske land forbereder hardbarka tilhengere seg nå på intensiv spilling når spillet kommer ut.

Hvilken helt er du?

Første oppdrag er å lage deg en ny figur. Fem profesjoner (classes journ.anm.) er tilgjengelig i spillet. Krigeren, trollmannen, munken, demonjegeren og heksedoktoren – eller på engelsk: The Barbarian, The Wizard, The Monk, The Demon Hunter og The Witch Doctor. Jeg valgte munken, som blander håndkamp med spesialangrep.

New Tristram er første stopp i betaen av Diablo 3, som lar deg spille de førstene timene av det ferdige spillet. Gamle kjenninger som Deckard Cain blir straks en del av ditt nye eventyr, og syr det nye spillet rett inn i en kjent historie.

Lik de forrige spillene brukes den lille landsbyen som base for dine ekspedisjoner, forskjellige mennesker (med små gule utropstegn over hodet) gir deg oppdrag. “Dra ut og bli kvitt denne onde fyren, og kom tilbake til meg.” er en helt vanlig oppgave for eksempel.

Helsenivået vises med en rød kule på venstre side av skjermen, mens din klasses spesialegenskaper er avhengig av en ekstra indikator på høyre siden av skjermen. I stedet for mana (magi) har munkene “spirit”, som brukes til å aktivere spesielle angrep. Noen andre angrep fyller opp igjen slik at du ikke skal gå tom. Måten du kombinerer disse angrepene er viktig for at du skal gjøre mest mulig skade, ikke at det var nødvendig å være nøyaktig på dette – hvorfor, kommer jeg tilbake til.

ANMELDELSE: Starcraft II – helt rått … nesten

Som i gamle dager

Dialogen formidles også via tekstbokser, det er ingen animerte ansikter som forteller deg hva som skjer eller hva du må gjøre. Stemmeneskuespillerne er der selvsagt, men jeg får likevel en distinkt følelse av nostalgi. Har Blizzard vært redde for å endre for mye? Jeg er redd for at Diablo 3 – etter så mye venting og så mange forventninger – kan bære preg av dette. Spill må utvikle seg for å være aktuelle for nye spillere, og ikke bare være for en gammel skare av tilhengere.

Civilization-spillene er et godt eksempel på en serie som har gått igjennom mange endringer, men som fortsatt har beholdt sitt klassiske utgangspunkt. Jeg håper Diablo 3 viser at denne spillserien gjør det samme.

(artikkelen fortsetter under historietraileren)

Nydelige omgivelser

Om du vil, kan du løpe rett gjennom mye av spillet. Det er opp til deg om du vil utforske alle kriker og kroker, samle alt du kan og beseire ondskapen som lurer.

Mange ivrige samlere vil nok lete høyt og lavt etter det beste utstyret, men også de som spiller mer for moro skyld får noe spesielt om de velger å dykke dypt inn i katakomber og mørke skoger.

Omgivelsene i Diablo 3 er ekstremt detaljerte. Selv om spillet foregår i fugleperspektiv, der spillfiguren kan bevege seg rundt omkring (ikke mulig å hoppe for eksempel), er følelsen av dybde enorm.

Inne i betaversjonens siste brett, i katakombene under en gammel katedral, ble jeg stående og beundre hvordan flere nivåer innover i bildet gav meg inntrykket av en enorm underjordisk hule. Det er noe episk over det hele.

ANMELDELSE: World of Warcraft: Cataclysm – bedre enn noensinne

Fargene har blitt mykere, mørkere og mer nedtonet i denne betaen. De første skjermbildene som ble vist frem av Diablo 3 ble kritisert for å være for fargerike. Det er ikke akkurat regnbuetilstander når verden er i ferd med å bli overmannet av utenkelig ondskap.

Lite utfordrende

Døde jeg en eneste gang på vei gjennom betaversjonen av spillet? Nei, det gjorde jeg ikke. Selv hovedbossen, skjelettkongen, gikk ned uten særlige problemer.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Jeg spilte på normal vanskelighetsgrad, og håper at Blizzard skrur til utfordringene i spillet. Er det for enkelt, mister spillet en av de viktige årsakene til at mange kommer tilbake til Diablo-serien igjen og igjen.

I et spill med så stor fokus på erfaringspoeng og samling, er det viktig at det du oppnår ikke føles ufortjent.

Med et nytt auksjonshus, lik det vi kjenner fra World of Warcraft, vil handel mellom spillere blir enda viktigere enn før. Og akkurat flerspillerdelen er nok den delen av spillet hvor de største nyvinningene blir synlig.

Tett sammenkobling med Blizzards eget Battle.net-system gjør samarbeidsspilling en sentral del av opplevelsen, og forenkler mange av de problemene det var lett å støte på i blant annet Diablo 2.

Tidligere denne uken ble det klart at flerspillerkamper (Player versus Player, journ.anm.) ikke vil være med når spillet blir sluppet på markedet, men vil komme som en gratis oppdatering senere.

LES: Fjerner flerspillerkamper fra Diablo 3

Blizzard balanserer med denne betaen på en knivsegg mellom tradisjon og innovasjon, jeg håper dette blir et spill som utvikler serien videre.

Denne sniktitten er basert på betaversjonen av ‘Diablo 3’. Filmpolitiet kommer tilbake med anmeldelse senere, spillet kommer i butikkene den 15. mai 2012.