Civilization 2

  • Civilization 2
  • Strategispill fra 1996.
  • Lar deg følge en sivilisasjon fra grunnleggelse til verdensdominans.
  • Etterfølger til det innflytelsesrike spillet Civilization (1991) av Sid Meier.

Noen spill kan ta LANG tid å bli ferdig med, noe som gjør spill til en helt unik opplevelse. I en virtuell verden kan du utkjempe episke kriger som går over tusenvis av år. Akkurat det har brukeren Lycerius på nettsamfunnet Reddit.com gjort.

I over ti år har han spilt samme brett i strategispillet Civilization 2 uten å starte på nytt, og nå har han delt resultatene med nettsamfunnet. Hvordan går med vår verden i år 3991? Ikke særlig bra.

ANMELDELSE: Civilization V – en gavepakke til stormannsgale spillere

– De tre gjenværende supernasjonene kriger over de få gjenværende ressursene etter dusinvis av atomkriger som har gjort verdenen til en ulevelig ødemark, skriver Lycerius om resultatet etter ti år med spillet.

En dystopisk visjon vi kjenner godt fra blant annet den klassiske science fiction-romanen 1984 av George Orwell, hvor tre supermakter ligger låst i en langvarig og ødeleggende krig. Eller fra filmen Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb hvor atomkrig er en av utfallene til den kalde krigen.

Mange miljøorganisasjoner, og FN, har allerede pekt på at mangelen på for eksempel vann kan bli en betydelig faktor i fremtidige konflikter.

(artikkelen fortsetter under bildene)

Civilization 2 fra Reddit.com-brukere Lycrius. (Foto: 2K Games)
Slik ser spillbrettet ut etter tusenvis av år med krig. Dødninghodene er forrurensning fra atomkrig.

Civilization 2 fra Reddit.com-brukere Lycrius. (Foto: 2K Games)
Store deler av befolkningen er utslettet og verdenen er stort sett en ødemark. (Foto: Lycerius / 2K Games)

Bærekraftig miljø i spill

Leserne på nettsamfunnet Reddit har lagt frem mange forslag på hvordan den fastlåste konflikten i Lycerius’ spill kan løses. Han har også lagt ut lagringsfila til nedlasting, slik at spillere selv kan forsøkte å løse floken – og redde verdenen.

DEBATT: Spill som kunnskapsformidler – si din mening her

Et lignende prosjekt for å lære skoleelever med bærekraftig utvikling roper etter en initiativtager. Bruken av spill i det norske skoleverket er på vei opp, og stadig flere unge lærer en rekke ferdigheter – først – i spill.

På tross av dette er det svært få utviklere som satser på å bruke spill som et læringsverktøy.

Les mer om Lycerius’ erfaringer med spillet her, og trykk på videoen under for å se hvordan spillutvikleren Jane McGonigal mener vi kan bruke spill til å forandre verdenen.

Si din mening om temaet i kommentarfeltet under videoen.