I dag lanserte selskapet Home Box Office eller HBO, sin nordiske satsing, som blir tung å svelge for konkurrentene, og for TV-kanalene. HBO vil levere strømmet innhold på alle plattformer, det vil iallfall si nett, brett og mobil, og under dagens lansering lovet de å presentere nye avsnitt av seriene innen 24 timer etter at de har hatt premiere i USA.
– HBO Nordic blir det eneste tilbudet i Norden som leverer og streamer helt dagsaktuelle episoder av serier med lokale undertekster i tillegg til tidligere sesonger og ekstramateriell til en hvilken som helt plattform med nettilkobling slik som TV, PC, spillkonsoller eller mobiltelefoner, sier Hervé Payan, administrerende direktør i HBO Nordic AB i en pressemelding.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Selskapet har i tillegg en hemmelighetsfull lansering sammen med elektronikkgiganten Samsung i Berlin i morgen.
Ifølge danske Ekstra Bladet, som var på lanseringen, er det snakk om en app til Samsungs Smart-tver som skal lanseres. Alle tidligere og nåværende HBO-serier vil bli tilgjengelige for brukerne.
– 80 kroner måneden
Det betyr i så fall seersuksesser som Sopranos, Sex og singelliv, Band of Brothers, True Blood og Game of Thrones, og mange, mange flere.
HBO Nordic skal trolig koste 10 euro per måned, rundt 80 norske kroner, men prisen er ikke endelig fastsatt. Tjenesten vil lanseres i midten av oktober. I tillegg skal HBO ha en egen on-demandtjeneste, og alle seriene vil få undertekster, skriver nettstedet Serie-nytt.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
NRK har tidligere omtalt at både HBO og hovedkonkurrenten Netflix lanseres til omtrent samme tid i høst. HBO har vært i konflikt med Netflix siden strømmetjenestenes barndom, og utvidelsen til det nordiske markedet er en forlengelse av denne kampen om seerandeler.
Og lettere blir det ikke for de norske konkurrentene, som C More (Canal Plus), TV2 Sumo, Telenors Comoyo og NRKs nye nett-TV.
Frykter ikke konkurransen
I Canal Plus, som i neste uke døpes om til C More, frykter ikke landssjef Steinar Brændeland konkurransen. Canal Plus har samarbeidet med HBO om det norske markedet i mange år, og det amerikanske selskapet har nylig signert for mange nye år.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– Vi har hatt et svært godt forhold til HBO, og deres tilbud vil være begrenset sammenliknet med oss. Vi har en rekke serier og filmer fra langt flere leverandører, så de to tilbudene vil ikke være sammenliknbare, sier Brændeland til NRK.no.
– Du frykter ikke konkurransen?
– Det som vanligvis skjer i slike situasjoner er at kategorien øker i volum. Det tror jeg alle parter er tjent med, og med det innholdet vi har, tror jeg ikke det er så mye å frykte, sier han.
I TV2 er heller ikke overraskelsen stor over presentasjonen til HBO.
– Dette er omtrent det vi ventet. Nå kommer det enda en ny tjeneste som vil konkurrere om tidsbruken til folk, og det er vi veldig oppmerksomme på, sier Hege Kosberg, direktør for multimedia i TV2 til NRK.no.
– Men vi er en annen type tjeneste, og vi har det lokale innholdet de internasjonale tjenestene ikke har. Vi oppfatter oss som en annen type aktør, med mye bredere lokalinnhold. I tillegg vil vi ha et mer relevant arkiv som er norsk, og trenden vi ser internasjonalt, er at det lokale innholdet bare står sterkere og sterkere, sier hun.
– Så heller ikke dere frykter konkurransen?
– Denne høsten kommer det veldig mange nye aktører, så streaming vil bli mer vanlig å bruke, og det er positivt for oss, sier Kosberg.
Det er mange om beinet, og noen vil komme tapende ut av kampen om TV-kvelden. Vinneren blir trolig sofapoteten.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: