Det er straks klart for Amanda-utdeling i Haugesund, som fremdeles er landets viktigste filmpris, og deles ut for 28. gang.

Fem Amanda-juryer under ledelse av Jan Eggum, artist og filmfreak, har nominert, og her er mine spådommer om hvem som vinner!

Beste norske kinofilm

Babycall, produsent Turid Øversveen for 4 ½ Fiksjon, regi Pål Sletaune

Få meg på, for faen, produsent Brede Hovland og Sigve Endresen for Motlys, regi Jannicke Systad Jacobsen

Kompani Orheim, produsent Yngve Sæther og Sigve Endresen for Motlys, regi Arild Andresen

Pushwagner, produsent Carsten Aanonsen for Indie Film, regi Even G. Benestad og August B. Hanssen

Kompani Orheim. (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Kompani Orheim. (Foto: Norsk Filmdistribusjon)

Her synes jeg fremdeles det er veldig merkelig at ikke Oslo 31. august og Hodejegerne er nominert. Den ene var fjorårets største kritikersuksess, den andre fjorårets største publikumssuksess.

Det er en grov bom fra Amandajuryens side. Men det betyr ikke at de nominerte filmene er dårlige. Alle har flere kvaliteter, og den jeg synes var aller best, var Kompani Orheim. En sterk historie om hvordan alkoholisme ødelegger den unge Jarle Orheims familie. Denne bør få Amandaen!

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Babycall, Få meg på, for faen og Pushwagner!

Beste barnefilm

Blåfjell 2 – Jakten på det magiske horn, regi Arne Lindtner Næss, produsent Jørgen Storm Rosenberg og Lasse Greve Alsos for Storm Rosenberg AS

Knerten i knipe, regi Arild Østin Ommundsen, produsent Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae for Paradox

Til siste hinder, regi Anders Øvergaard, produsent Kathrine Haugen for Filimo Film og Odd G. Iversen for Atomfilm

Jeg har ikke sett Til siste hinder, men blant de to øvrige, holder jeg en liten knapp på Knerten i knipe. Det er en hyggelig og akkurat passe spennende film for de aller minste.

Pluss i margen for godt spill av unge Adrian Grønnevik Smith, og stadig bedre digital animasjon av Knerten selv.

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Blåfjell 2 – Jakten på det magiske horn, Knerten i knipe og Til siste hinder!

Beste regi

Joachim Trier er aktuell med ny spillefilm i 2011. (Foto: 4 1/5 film)
Joachim Trier er aktuell med ny spillefilm i 2011. (Foto: 4 1/5 film)

Morten Tyldum, Hodejegerne

Arild Andresen, Kompani Orheim

Joachim Trier, Oslo, 31. august

Dette er kanskje kveldens vanskeligste kategori! Alle tre fortjener strengt tatt en Amanda.

Men to må vekk, og da velger jeg å heie på Joachim Trier for sin personlige fortellerstil, valg av vanskelig tema, bruk av Oslo som aktiv bakgrunn og for å ha fått DEN prestasjonen ut av Anders Danielsen Lie!

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Hodejegerne, Kompani Orheim og Oslo 31. august!

Beste kvinnelige skuespiller

En intens Noomi Rapace i Babycall (Foto: SF Norge AS).
En intens Noomi Rapace i Babycall (Foto: SF Norge AS).

Noomi Rapace, Babycall

Helene Bergsholm, Få meg på, for faen

At bare to er nominert, er et stort tankekors. Det må bety at de gode kvinnerollene er for få.

Jeg lot meg imponere av Helene Bergsholms fryktløse portrett av Anne, men Noomi Rapace er for sterk. Hennes portrett av en kvinne i oppløsning i Babycall vil sikre henne en Amanda.

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Babycall og Få meg på, for faen!

(Saken fortsetter under bildene)

Beste mannlige skuespiller

Kristoffer Joner i 'Kompani Orheim'. (Foto: Motlys / Norsk Filmdistribusjon)
Kristoffer Joner i 'Kompani Orheim'. (Foto: Motlys / Norsk Filmdistribusjon)

Kristoffer Joner, Kompani Orheim

Anders Danielsen Lie, Oslo, 31. august

Sven Nordin, Sønner av Norge

Aksel Hennie, Hodejegerne

Igjen, fryktelig vanskelig! Fire gode skuespillere, fire sterke roller, fire gode filmer. Hennie er glimrende i Hodejegerne, Nordin festlig i Sønner av Norge og Danielsen Lie en tour de force i Oslo 31. august.

Men det er Kristoffer Joner som rakk aller dypest inn i mitt hjerte med sin uhyre sterke prestasjon som pappaen i Kompani Orheim.

En tragisk figur som vet det selv, men forsøker forgjeves å holde fasaden. Joner har aldri spilt bedre enn her, og fortjener en pris for det.

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Kompani Orheim, Oslo 31. august, Sønner av Norge og Hodejegerne!

Beste kvinnelige birolle

Cecilie A. Mosli, Kompani Orheim

Malin Bjørnhovde, Få meg på, for faen

Linn Skåber, Kong Curling

Cecilie A. Mosli bør få Amanda for sin tolkning av den stille, kuede ektefellen i Kompani Orheim.

Det gjør oppriktig vondt å se henne forsøke å holde familien samlet, for så å innse at det er forgjeves, samtidig som hennes opprinnelige kjærlighet for ektemannen skinner igjennom. Amandaen skal dit!

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Kompani Orheim, Få meg på, for faen og Kong Curling!

Beste mannlige birolle

Kristoffer Joner, Babycall

Jon Øigarden, Varg Veum – I mørket er alle ulver grå

Mads Ousdal, Arme riddere

Kyrre Hellum og Mads Ousdal bedriver noe ikke helt lovlig i Arme riddere (Foto: Fantefilm Fiksjon AS).
Kyrre Hellum og Mads Ousdal bedriver noe ikke helt lovlig i Arme riddere (Foto: Fantefilm Fiksjon AS).

En dobbel whammy for Joner? Hvis ikke, er Mads Ousdals morsomme rolle i Arme riddere også en verdig vinner.

Han spiller den lugubre kompisen til Kyrre Hellums tippevinnende figur, som vi ikke helt vet hvor vi har.

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Babycall, Varg Veum – I mørket er alle ulver grå og Arme riddere!

Beste filmmanus

Pål Sletaune, Babycall

Jannicke Systad Jacobsen, Få meg på, for faen

Arild Andresen og Lars Gudmestad, Kompani Orheim

Også her er Kompani Orheim min favoritt.

Arild Andresen og Lars Gudmestads manus, basert på Tore Renbergs roman, har solide figurer som behandles med respekt, god dialog som virker naturlig, og lykkes godt i å formidle stemningen fra midten av 1980-tallet, både innen ungdomskultur og politikk.

Beste foto

John Andreas Andersen, Babycall

Marianne Bakke, Få meg på, for faen

Jakob Ihre, Oslo, 31. august

Jakob Ihres linser fanger inn essensen av figurene, samtidig som vi synker inn i et grått og sommervarmt Oslo, som formelig lukter av asfalt og betong. Dette synes jeg han fortjener en Amandapris for.

Beste produksjonsdesign / scenografi

Roger Rosenberg, Babycall

Solfrid Kjetså (scenografi) og Jørgen Stangebye Larsen (produksjonsdesign), Oslo, 31. august

Are Sjaastad, Sønner av Norge

Trond Nilssen og Åsmund Høeg i Sønner av Norge (Foto: Friland / Norsk Filmdistribusjon).
Trond Nilssen og Åsmund Høeg i Sønner av Norge (Foto: Friland / Norsk Filmdistribusjon).

Jeg husker 1970- og 80-tallet, og frydet meg over å gjenoppleve fargene, klærne, møblene og tingene fra den gang i Sønner av Norge.

Tidskoloritten er overbevisende, uten å virke påtrengende. Den understøtter historien, ikke overdøver den. Are Sjaastad bør kanskje tenke på å forfatte en liten takketale?

Beste visuelle effekter

Morten Moen og Torgeir Sanders, Babycall

Lars Erik Hansen og Jan Svalland, Hodejegerne

Eirik Aanonsen og Christer Engström, Pushwagner

Jeg elsker hvordan Pushwagners kunstverk blir levendegjort i dokumentaren. I stedet for streite avfotograferinger, kommer maleriene, tegningene og trykkene til live ved hjelp av 3D-animasjon.

En genial effektscene som forvandler innsiden av Oslo rådhus i Pushwagner-stil er verdt en Amanda alene!

(Saken fortsetter under bildet)

Pushwagner kontrollerer alt (Foto: Carsten Aniksdal/Euforia Film).
Pushwagner kontrollerer alt (Foto: Carsten Aniksdal/Euforia Film).

Beste musikk

Knut Avenstroup Haugen, Fuck Up

Ginge Anvik, Få meg på, for faen

Gisle Martens Meyer, Pushwagner

Peder Kjellsby, Varg Veum – De døde har det godt

Jeg får bare skylde på meg selv, men jeg har ingen spesielle minner om musikken i noen av disse filmene, og kan bare ønske alle de nominerte lykke til!

Beste klipp

Jon Endre Mørk, Babycall

Olivier Bugge Coutté, Oslo, 31. august

Erik Andersson, Pushwagner

Dette er en uhyre vanskelig kategori å favorisere noen i. Klippen er en av de aller viktigste funksjonene i en film, men også vanskelig å vurdere.

Jeg synes alle de tre nominerte hadde historier som var godt skrudd sammen, så dette er åpent!

Beste lyddesign

Tormod Ringnes og Christian Schaanning, Babycall

Nicolai Linck og Andreas Kongsgaard Mogensen, Into the White

Gisle Tveito, Oslo, 31. august

Anders Danielsen Lie i Oslo 31. august (Foto: Motlys / Norsk Filmdistribusjon).
Anders Danielsen Lie i Oslo 31. august (Foto: Motlys / Norsk Filmdistribusjon).

Denne Amandaen kan tilfalle Gisle Tveito. Oslo 31. august er kanskje ingen åpenbar lydfilm.

Men om man tenker over det mens man ser filmen, vil man oppdage at lyden er en svært effektiv stemningsskaper, der nesten alt er skapt i ettertid.

Sekvensen der Anders Danielsen Lies figur overhører andres samtaler på en kafé, er lydkunst!

Beste kortfilm

Og leken er god, regi Vibeke Heide, produsent Vibeke Heide

Prematur, regi Gunhild Enger, produsent Gudrun Austli for Motlys AS

Å vokte fjellet, regi Izer Aliu, produsent Elisabeth Kvithyll for Den norske filmskolen

Jeg har dessverre ikke sett noen av de nominerte.

Beste dokumentarfilm

Folk ved fjorden, regi Øyvind Sandberg, produsent Jorunn Botne og Øyvind Sandberg for Øy-Film

Havets sølv, regi Are Pilskog, produsent Are Pilskog for Blåst Film

Sju kammers – Frontsøstrene, Karoline Grindaker og Hilde K. Kjøs, produsenter Hilde K. Kjøs og Karoline Grindaker for Mica Film

Ikke disse dokumentarene, heller. Hvorfor er forresten ikke Pushwagner nominert her?

Beste utenlandske kinofilm

The Artist, regi Michel Hazanavicius, distributør Scanbox

Drive, regi Nicolas Winding Refn, distributør SF Norge

Hugo Cabret, regi Martin Scorsese, distributør UIP Norge

Muldvarpen, regi Tomas Alfredson, distributør SF Norge

Play, regi Ruben Östlund, distributør Arthaus

Jean Dujardin og Bérénice Bejo i The Artist (Foto: Scanbox).
Jean Dujardin og Bérénice Bejo i The Artist (Foto: Scanbox).

Og vinneren er…The Artist! Dette er en sjelden lykkepille av en film, som gjør ære på Hollywoods fortid, og menneskene som lagde filmene som dagens publikum bærer fruktene av.

Hvis ikke The Artist vinner, bør Amandaen gå til Muldvarpen, Tomas Alfredsons bunnsolide agentthriller.

LES OGSÅ: Anmeldelsene av The Artist, Drive, Hugo Cabret, Muldvarpen og Play!

Andre priser

I tillegg til disse prisene, skal også Folkets Amanda, Gullklapperen og Amanda-komiteens ærespris deles ut.

Dette er altså mine spådommer. Jeg kan ta feil, noe jeg ofte har gjort tidligere. Det er ikke bestandig like enkelt å forutse hvilke prioriteringer Amanda-juryene gjør. Svarene får vi fredag kveld, watch this space!