Gamescom, Köln: For litt over ett år siden gikk utgiveren Activision ut med høy fane og erklærte Call of Duty: Black Ops som tidenes mest solgte spill i Europa og USA.

I løpet av 24 timer ble over fem millioner eksemplarer solgt, og på knappe seks uker rundet spillet over en milliard dollar i omsetning.

11. november kommer oppfølgeren ut i norske butikker, og forventningene er høye for mange tilhengere.

Under årets Gamescom-messe i Tyskland viste Activision og den amerikanske utvikleren Treyarch frem spillet til internasjonale spilljournalister – deriblant oss.

Satser alt på esport

Activision har god erfaring med elektronisk sport etter lanseringen av StarCraft II. I mange år har spillserien engasjert hundretusenvis av unge koreanere, med direktesendte kamper på TV og superstjernestatus til topputøverne. Dette fenomenet har spredd seg med rekordfart de siste åra, også i Norge, men har ikke tatt helt av i vesten.

I Call of Duty: Black Ops 2 er alle deler av esportproduksjonen er ivaretatt inne i selve spillet.

Lagspill, ligaer, nivåer og belønninger ligger klare for spillere som vil dedikere seg.

På produksjonssida strømlinjeformer Treyarch muligheten til å «caste» kamper. Casting innen esport er det samme som å ta opp video av en kamp, legge på kommentarspor og tilgjengeliggjøre dette for publikum – ikke ulikt en fotballkamp.

LES: Black Ops 2 kommer i november

«Codcasting»-konseptet til Activision inkluderer applikasjoner til smarttelefoner og nettbrett, og en enkel løsning til å sende kamper direkte.

Det fungerer godt, men på grunn av den høye hastigheten i spillet var det ofte vanskelig for kommentatoren å få med seg avgjørende øyeblikk i kampene.

Det er første gang jeg har sett et spill og en utvikler legge til rette for dette i en slik grad inne i selve spillet. Jeg er spent på om dette vil skape et godt miljø for esport å vokse i.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Intense kamper ble et stikkord for de flerspillerbrettene som ble vist frem under Gamescom.

Kartene Cargo, Yemen, Aftermath og Turbine (se bildene nedenfor) viser alle frem en fiktiv dystopi av verdenen i 2025, i etterdønningene etter kraftig krigføring.

– Flerspillerkamper finner kun sted i vår fremtidsverden, fortalte designsjef hos Treyarch David Vonderhaar fra scenen i Köln mandag kveld.

Aftermath, for eksempel, viser hvordan sentrum av storbyen Los Angeles ser ut etter et droneangrep.

Hele veien er det fokus på samarbeid, små og samkjørte lag tok raskt kontrollen over sentrale punkter på hvert brett. Intensiteten var skyhøy hele veien, og mitt lag måtte lære seg å snakke sammen gjennom spillets pratesystem (på Xbox 360) om vi skulle ha muligheten til å vinne.

Følelsen jeg satt igjen med lignet ikke så mye på tidligere Call of Duty-spill, men mer på den samme opplevelsen jeg husker fra CounterStrike. Høyt tempo, samarbeid og taktiske vurderinger er det som avgjør en runde.

DEBATT: GTA er den store samtidsromanen

– Flerspillerdelen startet med brettspill

En viktig komponent av esport er variasjon. Det starter hos spilleren, som trenger et bredt spekter av valgmuligheter og taktikker.

Et knippe soldatyrker er klare på forhånd, men med «Create a class»-systemet kan du selv tilpasse utstyrslista til minste detalj. Velger du å starte fra bunn får du ti utstyrsmynter som du kan bruke for å velge ut våpen og egenskaper til ditt soldatyrke.

Velger du ett våpen (en mynt) med ekstra ammunisjon (en mynt), to granater (to mynter) og en pistol (en mynt) har du med andre ord brukt halvparten. Frihetsgraden er stor, og du kan i et ekstremt tilfelle kun velge håndvåpen og heller fokusere på egenskaper (Perks).

Denne trinnvise oppbygningen ble brukt som et eksempel på at Treyarch har startet helt fra bunnen av i utviklingsprosessen med Call of Duty: Black Ops 2.

Call of Duty: Black Ops 2 - brettspill. (Foto: Activision)
Call of Duty: Black Ops 2 - brettspill. (Foto: Activision)

– Vi bygde mange prototyper, men det var ikke raskt nok for utviklinga av spillet. Derfor lagde vi brettspill, fortalte designsjef hos Treyarch David Vonderhaar under pressekonferansen på Gamescom i Tyskland.

– Der kunne vi evaluere den helt grunnleggende spillmekanikken i spillet, gjøre raske endringer og teste hvordan det ville fungere, fortsatte Vonderhaar.

ANMELDELSE: Call of Duty: Modern Warfare 3 – husmorporno for actionjunkier

Treyarch har med andre ord valgt å holde på det som allerede funker og er kjent. I Black Ops 2 gir det akkurat nok valgfrihet til at kampene og yrkene er ekstremt velbalansert.

Dette er også et grep Treyarch har tatt for å begrense valgfriheten til spillerne. Alt i jakten på en balansert flerspilleropplevelse.

Med den rike bakgrunnshistorien David S. Goyer har vevd inn i Black Ops-spillene er det for meg litt merkelig å begrense seg til kun en tidsalder. Likevel, valget har gjort at spillet allerede fremstår som velpolert. Denne flerspilleropplevelsen kommer til å begeistre lenge.

(artikkelen fortsetter under bildene av de fire brettene)

Call of Duty: Black Ops 2 - Yemen. (Foto: Activision)
Kartet Yemen speiler de spente situasjonene USA er blandet inn i i Midtøsten. Den klassiske terroristen er dog ikke motstanderen.

Call of Duty: Black Ops 2 - Cargo. (Foto: Activision)
Brettene over er store og gir mye rom for taktiske manøvre. Cargo er på sin side trangt og byr på intense kamper, i et område som stadig flytter på seg.

Call of Duty: Black Ops 2 - Turbine. (Foto: Activision)
Mange av brettene viser landskaper i etterdønningene etter kraftige krigshandlinger, som her i Turbine. (Foto: Activision)

Call of Duty: Black Ops 2 - Aftermath. (Foto: Activision)
Aftermath viser storbyen Los Angeles etter et droneangrep. Et amerikansk mareritt? (Alle foto: Activision)

Moderne krigføring

Opparbeider du deg mange poeng uten å miste livet i en kamp, kan du ta i bruk ekstra hjelpemidler. Alt fra små ubemannede droner (ikke ulikt Ghost Recon: Future Soldier) på bakken, til flyvende angrepsmaskiner du kan styre selv, til heftige rakettangrep fra skyene.

I løpet av en kamp er det ikke vanskelig for en erfaren spiller å få seg nok poeng til å låse opp alle tre hjelpemidlene du kan ha i én runde. Med tanke på balanse i spillet er det disse som kommer til å by på den største utfordringen. Altså om lagene har nogenlunde lik mulighet til å slå hverandre.

TOPP 5: FPS-spill – sjekk lista her

Er du en ny spiller må du finne deg i å bli bombardert sønder og sammen av kraftige raketter som du ikke kan beskytte deg mot.

På en annen side, poenget med droner og raketter i den virkelige verden er at de gir et enormt overtak på motstanderne.

Enorme overtak for et lag betyr ikke varig underholdende spillmekanikk når vi tenker på flerspiller.

Ved siden av vanlige spillmodus som Team Deathmatch, King of the Hill og Capture the Flag, er det lag-mot-lag-mot-lag muligheten som er mest spennende. Opptil seks lag – totalt atten spillere – kan slåss mot hverandre.

Kampene ble ekstremt intense og god lagkommunikasjon var helt nødvendig for å overleve.

Hva tror du om årets Call of Duty-spill? Sleng inn dine synspunkter i kommentarfeltet.

DEBATT: Politianmelder Call of Duty