Den danske regissøren Nicolas Winding Refn er i Cannes med sin nye film Only God Forgives, som deltar i hovedprogrammet. NRK har som ett av få medier fått møte ham dagen før filmen vises for første gang.

I intervjuet (gjort sammen med den danske avisa Informationen) sammenligner han seg selv med H.C. Andersen. Winding Refn sier at også han er eventyrforteller.

Ryan Gosling i Only God Forgives (Foto: Scanbox).
Ryan Gosling i Only God Forgives (Foto: Scanbox).

– Han forsøkte mange veier før han oppdaget eventyrets form. Det er den eldste måten å fortelle historier på. Før man hadde noe som het kamera, før man hadde noe som het maling, så fortalte man eventyr. Det er en grunnleggende form for fiksjon når det gjelder å fortelle historier. Eventyr har en underholdningsverdi som gjør at man som tilskuer søker det og dras inn i det. De er ofte enkle i formen og tilgjengelige, som gjør at folk fra alle aldre og intelligens kan dras inn av det, sier Winding Refn.

LES: Anmeldelsen av Drive

Vil ikke snakke om historien

Only God Forgives gjenforener ham med Ryan Gosling, mannen som også spilte hovedrollen i hans forrige film, Drive. Denne gangen spiller Gosling en narkosmugler i Bangkoks underverden, som blir tvunget av sin mor til å hevne sin brors død.

Ryan Gosling og Nicolas Winding Refn gjorde suksess i Cannes med Drive i 2011 (Foto: AP Photo/Joel Ryan).
Ryan Gosling og Nicolas Winding Refn gjorde suksess i Cannes med Drive i 2011 (Foto: AP Photo/Joel Ryan).

Men Winding Refn ønsker ikke å snakke om historien i filmen før den er vist. Han krever også at intervjuerne som snakker med ham før Cannes-visningene ikke skal ha sett filmen på annet vis. Men han sier at moralske dilemmaer er et gjennomgående tema i hans filmer.

– Jeg tror alle eventyr har et budskap. Alle eventyr er bygget opp på menneskets grunnleggende vesen, og i bunn og grunn hvordan man skal oppføre seg. Det er kanskje ikke slik i mine filmer, men mer en aksept av konsekvensen av de ting man gjør. At alt man gjør har en konsekvens. Det vil si at mennesket er i et evig moralsk dilemma om hva som er riktig og galt, og det er det som gir oss en sjel.

LES: – Gosling er en magisk person!

(Artikkelen fortsetter under traileren)

Filmen er innspilt i Bangkok, en by Winding Refn har besøkt flere ganger, og er dypt fascinert av.

– Jeg har vært i Bangkok flere ganger på ferie og liker byen godt. Og hver gang blir jeg mer og mer fascinert av byens intensitet. Men den er aldri skremmende, bare bisarr og underlig. Det bor 12 millioner registrerte innbyggere der, og det er alt fra billiardærer til folk som lever av ingenting. Det var spesielt å filme om natten, for jeg har aldri opplevd Bangkok slik. Man er jo vant til at en by sover om natten, men man oppdager at det er mennesker som bare lever om natten, fordi ting er helt omvendt i denne byen. Det var enormt fascinerende. Og så tenkte jeg at det ville være gøy å lage en film i denne konstruksjonen. Og alt leketøyet jeg samler på, er mye billigere i Bangkok. Det trakk mye, smiler Winding Refn.

LES: Anmeldelsen av Refns Valhalla Rising

Foretrekker å lage film på reisefot
Ryan Gosling er superb i hovedrollen i Drive (Foto: SF Norge AS).
Ryan Gosling er superb i hovedrollen i Drive (Foto: SF Norge AS).

Hans siste filmer har vært filmet utenlands. Bronson i England, Drive i Los Angeles og Only God Forgives i Bangkok. Winding Refn foretrekker å lage film på reisefot.

– Jeg liker å reise ut for å lage film. Når man lager de filmene jeg lager, så kan man gjøre det her i Europa, eller reise ut. Og akkurat nå foretrekker jeg å reise ut og oppleve verden. Den tiden man tilbringer der er veldig intens, det er nesten som å leve i en boble. Og når jeg nå er den moderne H.C. Andersen, så sa han jo selv at å reise, det er å leve. Nå har jeg laget to filmer i England og en i USA. Og de filmene kunne ikke blitt lagd noen andre steder, for jeg liker å bruke de byene jeg er i som en karakter. Jeg kunne ikke laget Drive andre steder enn i Los Angeles, det ville vært utenkelig. Det ville ikke blitt den samme filmen. Og det er det samme med Only God Forgives. Når du er en alien på et fremmed sted, så ser du automatisk verden og virkeligheten på en annen måte.

Only God Forgives (Foto: Scanbox).
Only God Forgives (Foto: Scanbox).

Men når du filmer i en kaotisk by som Bangkok, har du kontroll?

– Ja, det er mange feilaktige myter om Bangkok. Det er selvfølgelig en del av byen som mange turister snakker om, men det er en brøkdel av byen i virkeligheten. Så snart du er borte fra disse områdene, så er det en verden lik alle andre verdener. Og rent profesjonelt, har de fantastiske arbeidere som gjør mange amerikanske filmer og har god erfaring. Rent teknisk kunne man ikke sette en finger på det. De var totalt med.

LES: Alt Filmpolitiet har skrevet om Cannes 2013

Var et uventet valg

Forventningene til Only God Forgives er store, etter at Winding Refn lanserte Ryan Gosling som actionhelt i Drive for to år siden. Dansken mener at Gosling lyktes fordi han var et uventet valg i en slik film.

– Man tenker ikke Ryan i samband med actionfilm, men så viser det seg at han er den største actionstjerna de siste 30 år. Det er det samme med Kristin Scott Thomas (som spiller en tøff rolle i Only God Forgives, red.anm.). Hun fungerer fordi hun er et ikke opplagt valg. Det samme gjelder Albert Brooks i Drive. Det er det som gjør det interessant, når man går i mot de forventninger som man skaper. Som skuespiller er man så eksponert at man raskt blir satt i noen kategorier. Mange prøver å komme ut av dem, noen greier det og overrasker. Jeg synes det er gøy å ta noen som ut i fra forventninger virker helt feil. Det gjør at man får en ny innfallsvinkel.

Kristin Scott Thomas i Only God Forgives (Foto: Scanbox).
Kristin Scott Thomas i Only God Forgives (Foto: Scanbox).

Etter suksessen med Drive, føler du press om å gå enda mer kommersielt til verks, eller er ikke det viktig for deg?

– Drive ble en mye større suksess enn noen hadde forventet, inkludert meg selv, særlig økonomisk. Jeg fikk et mye større publikum enn de som er vant til å se filmene jeg laget før i tiden. Men man må ikke låse seg fast i det. Det er viktig, synes jeg. Hvis alle tror jeg går til høyre neste gang, så går jeg til venstre! Det farlige med suksess er at det blir sikkert for en selv. Man er selvsagt forfengelig, angstfremkallende og nervøs når folk skal vurdere det du har laget. Da er det lettere å gjøre noe som er sikkert, men det blir feil. Fenomenal kunst er når god smak faller sammen med sikkerhet.

Only God Forgives er filmen som alle venter på i Cannes. Onsdag morgen er den første pressevisningen. Hypen er stor og forventningene større. Det tar regissøren foreløpig med ro.

– Det er jo godt å ha noe å se frem til. Så får man håpe jeg ikke blir revet i stykker etterpå, ler Winding Refn.

Filmpolitiets dom kommer onsdag ettermiddag!

Om

  • Slippdato:
  • Sjanger:

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.