«Old school», sa noen. «Retroinspirert», sa andre. «Litt gammeldags», tenkte jeg.
Da Minecraft-skaperen Notch annonserte sitt nye spillprosjekt Scrolls for litt over to år siden overrasket han mange ved å presentere et strategisk kortspill.
Men, når spillselskapet Mojang snakker så lytter verdenen. Det som startet som et lite svensk spillstudio for noen år siden, er i dag en maktfaktor i den globale spillbransjen. Minecraft er noe så rart som et LEGO-aktig spill med dårlig grafikk hvor du som spiller fikk full frihet til å bygge hva du selv ønsket med disse klossene, og har fengslet millioner av store og små spillere med uendelige kreative muligheter.
Så viktig er skaperne, Markus «Notch» Persson og Jens «Jeb» Bergensten, at ble tidligere i år kåret av magasinet TIME til noen av verdens mest innflytelsesrike mennesker.
KOMMENTAR: De som beveger verdenen | Hva gjør to svenske spillskapere på denne lista?
Kjøp spillet før det er ferdig
Men det er ikke bare selve spillet Minecraft som er årsaken til dette. Måten de har finansiert driften av spillstudioet, og måte de lar publikum ta del i utviklingsprosessen, er en vel så viktig suksessfaktor. Ved å åpne for kjøp av spillet før det er ferdig, også kjent som en betaversjon, mot at spillere får prøve det uferdige produktet (og automatisk får tilgang til alle oppgraderinger og det endelige produktet), har Mojang banet vei for muligheten til å finansiere utviklingen av et spill på løpende bånd.
Minecraft ble en uventet megasuksess og Mojang tjeneste over en milliard kroner i 2012 på spillet, selv tre år etter spillet først ble lansert i en tidlig betaversjon.
Samme taktikk følger det svenske spillselskapet med sitt nye spill Scrolls.
To spillere, enten spiller du mot datamaskinen eller mot et annet menneske over internett, møtes på en slagmark delt inn i sekskantede ruter. Ved å spille kort med ulike egenskaper skal du overvinne motstanderen og ødelegge hans totemer.
Noen kort lar deg mane frem krigere og andre lar deg bruke magi. Ved å tenke strategisk, bruke riktig kort til riktig tid, og bygge opp en bedre kortstokk, utvikler du dine ferdigheter og blir en sterkere motstander.
Konseptet høres enkelt ut, og kan ved første øyekast ligne på sjakk, men dypt begravet i Scrolls ligger uante dybder av strategi.
(omtalen fortsetter under traileren)
Før du kan starte spillet må du velge deg en retning, en spesialisering for din kortstokk. Den plantebaserte «Growth» fokuserer på alver, trær og andre enheter for å overvinne fienden, mens «Energy» er mer mekanisk og bruker blant annet kanoner for å slå fiendene ned, til slutt kan man velge «Order» hvor stolte krigere i rustninger og det godes magi hjelper deg i mål.
Valget av kortstokk vil påvirke ferden videre, for det finnes ikke bare store variasjon i spillestilen til en enkelt kortstokk, du må også tenke på hvordan du møter forskjellige motstandere! Og at på til kan du senere i spillet komponere og blande din egen kortstokk fra alle de tre retningene, fokusert på nettopp det du vil være god i.
ANMELDELSE: Minecraft – ditt personlige eventyr
Sosiale funksjoner er viktige
Hele spillet er bygd opp rundt et Battle. net-lignende system – et rammeverk hvor spillere kan kjempe mot hverandre over nett, handle med hverandre, organisere seg i grupper, og kommunisere. Rangerte topplister over de flinkeste spillerne, poenglister over dagens beste, og så videre.
Nøkkelen til Scrolls‘ suksess er nettopp denne sosiale sammenkoblingen. Akkurat når denne artikkelen skrives er disse sosiale funksjonene fortsatt meget begrenset. Det er ikke mulig å sende en utfordring til en venn uten at dere er i samme chat-rom, og det er ikke mulig å organisere seg i større faste grupper.
Mange hengivne tilhengere av Mojang vil også irritere seg over at en butikk-i-spillet, hvor du kan kjøpe deg til bedre kort ved bruk av ekte penger, er inkludert. Slik nær sagt alle mobilspill har i disse dager.
Vanskelighetsgraden er akkurat nå meget høy og læringskurven er ekstrem for nye spillere. Det er rett og slett ikke så lett å komme i gang. I tillegg er den kunstige intelligensen som styrer datamotstanderne veldig variabel og uferdig. Selv etter at dine totemer er borte, fortsetter datamaskinen å angripe samme sted, mens i andre tilfeller kan den «glemme» å plassere soldater i mange runder. Men slikt er å vente av et spill som ikke er ferdig.
Scrolls er fortsatt i betaversjon, og vil mest sannsynlig fortsatt være det i lang tid fremover. Utviklingen av spillet fortsetter hos det svenske studioet Mojang, og ut ifra de første inntrykkene jeg har gjort meg så vil fokuset på balanse og konkurranse være en viktig komponent om spillet skal bli en suksess.
Kanskje når ikke Scrolls ut til et like stort publikum som Minecraft, til det er kortspillmekanikken for snever, men Mojang viser at de evner å levere kvalitet også når det gjelder analoge spillkonsepter.
«Scrolls» er tilgjengelig fra nettsiden Scrolls.com og koster 15€. Da får du tilgang til kontinuerlig oppdaterte beta-utgaver av spillet, og det ferdige produktet når utviklingsperioden er over.