Sony-sjef Shuhei Yoshida. (Foto: Jordan Strauss, SCEA/AP Images. NTB Scanpix).
Sony-sjef Shuhei Yoshida. (Foto: Jordan Strauss, SCEA/AP Images. NTB Scanpix).

På mindre enn tre uker fra lanseringen av det postapokalyptiske spillet The Last of Us den 14. juni, har spillet solgt over 3,4 millioner eksemplarer.

Det gjør overlevelsesspillet fra Naughty Dog til det mest solgte spillet for Playstation 3 i år, melder Gamesindustry.

Spillet, som finner sted i et postapokalyptisk USA der mennesker har blitt redusert til zombie-lignende vesener av en parasittsopp, har overgått alle forventninger Sony hadde til salget, og i en pressemelding sier Sony-sjef Shuhei Yoshida at dette vitner om hvor bra The Last of Us er.

– Disse tallene viser blockbuster-kvaliteten til The Last of Us. Utviklerne hos Naughty Dog er sanne visjonærer og deres fortellerevner er uten sidestykke, noe dette spillet er et ubestridt eksempel på, sa Yoshida.

– Uvanlig bra salg

Her til lands er The Last of Us stort sett utsolgt over hele landet. Tom Ødegård, produktansvarlig for film og spill ved Spaceworld på Strømmen Storsenter, forteller Filmpolitiet at spillene ble revet bort fra butikkhyllene på bare to dager da det kom.

– Nå er det helt utsolgt for The Last of Us og det har vært tomt en stund. Spillet kom på en fredag og vi var utsolgt før helgen var omme. Jeg hadde håpet på at vi skulle selge ut i løpet av en uke, men det gikk bedre enn jeg trodde.

Anmeldelse: The Last of Us – Spillet makter å engasjere meg følelsesmessig.

Ødegår sier spillet har solgt eksepsjonelt bra i forhold til andre eksklusive Playstation 3-spill som for eksempel Uncharted 3, og at det er uvanlig at et spill som ikke hører til en større franchise selger så godt som The Last of Us har gjort.

– Hvis man ser bort ifra større franchisespill som Fifa og Call of Duty så er nok Red Dead Redemption det siste som overrasket oss med så gode salgstall, men det kom jo til flere plattformer. Siden The Last of Us er eksklusivt til PS3 forventet vi derfor at det skulle være litt som med Uncharted, at det skulle selge bra den første dagen for deretter å leve greit videre, forklarer Ødegård.

Artikkelen fortsetter under bildet.

The Last of Us. (Foto: Sony / Naughty Dog)
Det er lett å engasjere seg i skjebnen til Ellie og Joel i The Last of Us. (Foto: Sony / Naughty Dog).

– Har solgt over all forventning

The Last of Us har fått gode kritikker over hele linja fra hele verden, noe som helt klart har gitt spillet drahjelp i forkant av lanseringen. Vår egen Rune Håkonsen kalte spillet for: «En kraftfull spillfortelling som nesten bryter ut av tv-skjermen», og belønnet spillet med terningkast 5.

Det er imidlertid ikke alltid at gode terningkast gjør et spill til en bestselger, mener Ødegård.

Bioshock 3 fikk for eksempel like gode kritikker, men solgte ikke i nærheten like bra. Kombinasjonen av at The Last of Us er et spill som har hatt mye publisitet i forkant, og at det er et spill som er troverdig og som man føler man kan kjenne seg igjen i selv om det er et postapokalyptisk spill, er nok mye av grunnen til at det har solgt så bra, tror han.

Ødegård forteller at det er mange som kommer innom på jakt etter The Last of Us og som står på venteliste for å få fingrene i tak i spillet. Nå håper han på å få inn et nytt parti før helgen.

Marius Steen, Nordic Product Manager for Sony PlayStation i Nordisk Film som distribuerer The Last of Us i Norge, forteller at grunnen til at butikkene ble tomme så raskt er at spillet har solgt mye mer enn forventet.

– Vi hadde hele tiden ganske gode forventninger til The Last of Us. Da vi og anmelderne fikk mulighet til å teste spillet så vi tidlig at det kom til å fungere bra, men det har likevel solgt mye mer enn forventet og det er grunnen til at butikkene har gått tomme, forklarer Steen.

– Vi opplever at folk tar spillet godt imot og det er gledelig å se at det selger så godt, avslutter han.

Har du spilt The Last of Us? Hva synes du? Si din mening om spillet i kommentarfeltet!