Toni Vučić er vinneren av konkurransen Problemet med problemstilling. (Foto: Privat).
Toni Vučić er vinneren av konkurransen Problemet med problemstilling. (Foto: Privat).

Under The Gathering i påsken lanserte Medietilsynet, i samarbeid med Hyperion – Norsk Forbund for Fantastiske Fritidsinteresser, konkurransen «Problemet med problemspilling» der de engasjerte dataspillere til å komme med sine perspektiver på problemer knyttet til dataspill.

Målet med konkurransen var å få unge mennesker til å reflektere rundt sin egen dataspilling, og dele av sine erfaringer og personlige meninger, enten gjennom tekst, bilder, lyd eller video.

Mandag ble vinneren kåret. 16 år gamle Toni Vučić stakk av med seieren, og 20.000 kroner, for sin video «Spilling sett fra en spillers perspektiv», der han forteller om hvordan spilling har påvirket livet hans positivt.

Se vinnerbidraget i toppen av artikkelen!

– Jeg begynte å spille veldig tidlig, da jeg bare var to og et halvt år, og jeg har lært veldig mye av spillingen, forteller Vučić til Filmpolitiet.

Han mener spilling får for mye negativ omtale i media og ønsket i sin video å sette fokus på alt det positive det kan føre med seg. Vučić forteller at han har lært mye gjennom spilling, blant annet programmering, videoproduksjon og han har blitt bedre i engelsk.

– Spillet jeg spiller mest heter Roblox. Det er et kreativt spill der man kan lage hva man vil, og der begynte jeg blant annet å lage videor, så jeg har lært veldig mye om media ved å holde på med spilling, ved å bruke gaming til å lage media.

Silje Havn Vik vant 3. plass i konkurransen Problemet med problemspilling med denne plakaten.
Silje Havn Vik kom på 3. plass i konkurransen med denne plakaten.
Møter hverandre gjennom spill

Sekstenåringens positive syn på spilling kommer også av at dataspill hjalp ham i en periode der ting ikke var så lett.

– Da jeg begynte på ungdomskolen begynte jeg på en ny skole der jeg ikke kjente så mange. Jeg hadde ikke så mange venner og jeg brukte nok mer tid enn jeg burde på spilling, forteller Vučić.

Det var en vanskelig periode for tenåringen og foreldrene til Vučić begynte å bli bekymret for at han hadde et problem med dataspillavhengighet. Likevel mener han at det var nettopp spillingen som hjalp ham ut av den vanskelige tiden også. Da Minecraft ble populært begynte han å spille sammen med de andre guttene i klassen, og gjennom spillet fikk han dermed nye venner.

– Da jeg fikk flere venner ble det bedre og jeg brukte ikke fullt så mye tid på nett lenger.

Vanskelig å sette en grense

For Toni Vučić har all dataspillingen vært positivt, men for noen utvikler dette seg i en negativ retning. Hvis spillingen tar over livet ditt og fører til at du mister både venner og skolegang kan det hende man trenger hjelp, spillavhengighet er et viktig tema man må ta på alvor.

Les også: Spillavhengighet Norge opplever stor på gang fra bekymrede foreldre.

Selv om Vučić synes at det å spille dataspill er lærerikt og bra, mener han også at man bør balansere dataspill med andre ting i hverdagen.

– Spilling er jo bra, men man burde gjøre noe annet også, ellers blir man i dårlig form, men det er vanskelig å sette en fast grense for hvor mye man kan spille hver dag, sier Vučić.

Han tror det lureste unge spillere kan gjøre er å snakke med foreldrene sine for å forklare hvor mye tid som faktisk trengs for å lykkes i et spill, slik at man kan komme til en enighet om hvor mye spilling som er greit.

– Det kan være problematisk å få en fast tidsbegrensning på spillingen per dag hvis man skal gjøre noe som tar lenger tid. I Roblox kan vi for eksempel bruke masse tid på å angripe en annen klan, en annen gruppe, og å da bli avbrutt midt i det, kanskje når dere er i ferd med å vinne, kan være ganske frustrerende for deg og alle andre du har med deg. Så få foreldrene dine til å forstå hvor viktig det er, sånn at du kan sitte litt lenger den ene dagen og heller sitte litt mindre en annen dag.

Vučić kommer til å fortsette å ha det gøy med spill fremover, men han skal også bruke noe av premiepengene fra konkurransen til å teste ut nye ting.

– Jeg lovte å ta med vennene mine på paintball, for det har vi ikke prøvd før, også skal jeg kjøpe en is til Gabriel (kompisen, journ.anm.), et nytt grafikkort til PC-en, og resten skal i banken.