Nini Bull Robsahms Amnesia er en tett liten thriller med sterke prestasjoner fra både Pia Tjelta og Christian Rubeck.

Spenningen mellom figurene deres er høyst merkbar, og handlingens utgangspunkt legger til rette for en interessant utvikling, der motivene er forståelige, selv om målene kan virke litt diffuse.

Christian Rubeck spiller skumle Thomas i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).
Christian Rubeck spiller skumle Thomas i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).

Filmen snubler litt i innledningen, og avsluttes for brått og enkelt. Men dette er stort sett en stilsikker thriller, der Robsahm viser gode kvaliteter som både manusforfatter og regissør.

LES: Trengte humorprosjekt etter dyster innspilling av Amnesia

Mister hukommelsen i fall

Filmen starter med illevarslende tegn på at noe har gått galt. Så skrus tiden litt tilbake, og vi ser Kathrine (Pia Tjelta) og Thomas (Christian Rubeck) ankomme ei flott hytte på en ellers øde øy.

Idyllen brytes, det krangles, Thomas blir farlig, Katrine puffer, han ramler, slår hodet og mister hukommelsen. Men i stedet for å søke hjelp, bruker Kathrine hans nye tilstand til å beskytte seg selv.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Pia Tjelta og Christian Rubeck i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).
Pia Tjelta og Christian Rubeck i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).

Anslaget er godt. Stemningen settes umiddelbart av Axel Mustads røffe, gråblå bilder og Henrik Skrams illevarslende musikk.

Introduksjonen av Kathrine og Thomas er dessverre noe nølende og stotrende, som om dette var deres første date. Jeg skulle ønske flere bevis på et levd samliv, og at dialogen fløt bedre. Og når Thomas plutselig endrer personlighet, er det av overraskende snille årsaker.

Kathrine (Pia Tjelta) frykter kjæresten i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).
Kathrine (Pia Tjelta) frykter kjæresten i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).

Men jeg tror likevel fullt og helt på det, fordi Christian Rubeck er skummelt flink til å spille kald og uberegnelig psykopat. Pia Tjelta parerer med å gi Kathrine en troverdig frykt for kjærestens personlighetsforandring.

Et nervøst spenningsnivå

Kathrines handlinger etter fallet vekker min nysgjerrighet. Benytter hun partnerens hukommelsestap i et desperat forsøk på å reparere forholdet, eller for å holde ham i sjakk til hun kan slippe unna med neste båt?

Kanskje vet hun ikke helt selv, og dette gir handlingen et nervøst spenningsnivå.

Skal man rope høyt om realisme, er det kanskje ikke helt sannsynlig at ei hytte på en øy ikke disponerer en robåt. Men den lar vi gå, og konstaterer heller at historien etter hvert oppnår en høyst tilstedeværende nerve som Nini Bull Robsahm ivaretar godt med gradvis tiltagende styrke.

Christian Rubeck viser troverdige psykopatiske tendenser i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).
Christian Rubeck viser troverdige psykopatiske tendenser i Amnesia (Foto: Tappeluft Productions).

LES: Pia Tjelta: – Eva Mendes kan få spele meg

Filmens avsluttende scener har dramatikk som nesten bikker over i banal brutalitet. Men her synes jeg faktisk Bull Robsahm burde ha forlenget spenningen, noe en eventuell amerikansk Rønning og Sandberg-regissert remake sikkert vil gjøre.

Alt er plutselig over etter bare en time og ett kvarter, som er i overkant kort. Men avslutningen inneholder også noen imponerende scener der Pia Tjelta leverer sin karrieres sterkeste nærbilder, godt hjulpet av maskøren.

Amnesia er tøft levert av Nini Bull Robsahm, som viser at hun har god filmatisk kløkt og teft.

Om FILMEN

Amnesia
  • Amnesia
  • Slippdato: 10.01.2014
  • Regi: Nini Bull Robsahm
  • Utgiver: Actionfilm
  • Sjanger: Drama, Thriller

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.