Selv om Blind – debutfilmen til regissør Eskil Vogt – ikke har norsk premiere før i neste uke, har filmen gått sin seiersgang på flere av verdens viktigste festivaler.

Verdenspremieren fant sted under den prestisjetunge Sundance-festivalen i Utah, som i løpet av sin 30 år lange historie har utviklet seg til et unikt sted for uavhengige filmskapere å vise seg frem til amerikansk filmbransje. Festivalens utvikling fra da skuespilleren Robert Redford tok over en lokal filmfestival i 1984, til dagens Sundance-sirkus er imponerende.

Ellen Dorrit Petersen spiller 30 år gamle Ingrid i «Blind». Filmen er produsert av Motlys, manus og regi er ved Eskil Vogt og filmen har norsk premiere 28. februar 2014. (Foto: Kimm Saatvedt/Motlys)
Ellen Dorrit Petersen spiller 30 år gamle Ingrid i «Blind». Filmen er produsert av Motlys, manus og regi er ved Eskil Vogt og filmen har norsk premiere 28. februar 2014. (Foto: Kimm Saatvedt/Motlys)

Se hele Filmbonanza-programmet fra Sundance på NRK2 torsdag kveld kl. 2055.

ANMELDELSE: Blind – en helt spesiell filmopplevelse

Filmbonanzas Vegard Larsen fulgte Vogt til den amerikanske festivalen – se hvordan verdenspremieren på Blind gikk i videoen øverst.

– Med [Blind] ønsket jeg å lage en film bare for meg, som jeg ville ønske å se. En film som ville overraske meg, en person som har sett mye film. Jeg håper dere liker den. Takk.

Med knappe ord overlot Vogt premierepublikummet til kinosalens mørke hulrom. Bare noen minutter tidligere innrømmet regissøren til Filmbonanza at han var veldig nervøs.

(artikkelen fortsetter under videoen som forteller historien til Sundance-festivalen)

En viktig startgrop for verdenskjente regissører

– Det er klart at det har betydd alt for min USA-karriere, forteller Død snø 2-regissør Tommy Wirkola til NRK.

– Og det var visningen her på Sundance (av den første Død snø-filmen, journ.anm.) som gjorde at jeg fikk alle møtene i Los Angeles rett etterpå.

Det er ikke bare den norske regissøren som har fått en pangstart på karrieren på Sundance-festivalen.

20 år etter Kevin Smiths gjennombrudd på på Sundance i 1994 med «Clerks» og åtte år etter oppfølgeren, har regissøren startet arbeidet på en tredje film i kultserien. (Foto: NRK)
20 år etter Kevin Smiths gjennombrudd på på Sundance i 1994 med «Clerks» og åtte år etter oppfølgeren, har regissøren startet arbeidet på en tredje film i kultserien. I følge et intervju med nettstedet IGN i 2013 er manuset ferdigskrevet og venter nå på finansiering. (Foto: NRK)

I 1992 skapte en ung Quentin Tarantino sensasjon med sin film De hensynsløse (orig. Reservoir Dogs, journ.anm.), i årene etter Steven Soderbergh, Wes Anderson, Coen-brødrene, David O. Russell og Kevin Smith. Sistnevnte spilte inn filmen Clerks (1994) om natten i butikken han jobbet i om dagen.

– Om det ikke var for [Sundance] ville jeg nok fortsatt jobbet i butikken du ser i filmen.

LES OGSÅ: Publikum jublet for «Død snø 2» på Sundance

Overveldende mottagelse

I det publikum gikk ut av salen på Sundance-festivalen tok Filmbonanza-programleder Vegard Larsen mikrofonen fatt for å høre de umiddelbare reaksjonene på filmen.

– Jeg syns den var en veldig god, dyp og interessant. [Filmen] hadde mange ulike vendinger. Den lot oss sitte tenkende på slutten, og vi forsøkte alle å forstå det hele. Så ja, en flott film, forteller ei amerikansk kvinne til NRK.

Felles for alle reaksjonene på verdenspremieren til Blind var undring og overraskelse over filmens avslutning.

– Regissøren sa i begynnelsen at han liker filmer hvor du ikke vet hva som skal skje, sier en annen til Larsen etter filmvisningen.

– Jeg ante ikke hvordan dette ville avsluttes og tenkte hele tiden: «Hvordan skal han runde av filmen?». Jeg likte godt måten han fikk brikkene på plass på slutten.

Før Eskil Vogt reiste hjem fra festivalen kom flere avtaler på plass med internasjonale distributører. Og regissøren kunne selv puste lettet ut etter verdenspremieren av filmen på Sundance.

Et par dager senere, under prisutdelingen ved festivalens slutt, ble Blind kåret til vinneren av World Cinema Dramatic-Screenwriting Award.

LES OGSÅ: «Blind» vant manuspris på Sundance

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.