12 Years a Slave fikk den gjeveste prisen av dem alle under nattens prisutdeling, og regissør Steve McQueen var tydelig grepet da han mottok den gylne statuetten for beste film. Likevel er det Alfonso Cuaróns Gravity som er den store vinneren i år, med hele syv priser av tolv nominasjoner.

Det var dog mange tapere. American Hustle hadde 10 nominasjoner, Nebraska og Captain Phillips hadde 6, Wolf of Wall Street hadde 5 og Philomena hadde 4. Ingen av disse fikk priser.

Natt til mandag feiret Hollywood seg selv med filmbransjens mest prestisjetunge prisutdeling. Oscar-showet i Dolby Theatre ble ledet av Ellen DeGeneres, som sto på scenen i programlederrollen for andre gang.

Bildegalleri: Se stjernene på den røde løperen her!

Hun tok showet noen hakk ned etter fjorårets kalas med Seth McFarlane i spissen, som skapte mye oppstyr i fjor da han hyllet alle puppene som hadde blitt vist på film de siste årene. Degeneres kjørte isteden tradisjonell og trygg, men morsom standup, der hun moret seg på stjernenes bekostning til latter fra salen.

Degeneres gjorde også historie da hun med et bilde av seg selv og flere stjerner i salen, krasjet Twitter etter oppfordring om å gjøre en retweet-rekord. I skrivende stund er det over 2 millioner retweets!

LES OGSÅ: Oscar-selfie satte Twitter-rekord

Få den komplette oversikten over vinnerne i alle kategorier under videoen.


Steve McQueens 12 years a Slave fikk Oscar-prisen for beste film. (Foto: Jordan Strauss/Invision/AP, NTB Scanpix).
Steve McQueens 12 years a Slave fikk Oscar-prisen for beste film. (Foto: Jordan Strauss/Invision/AP, NTB Scanpix).
Beste film

VINNER: 12 Years A Slave
American Hustle
Captain Phillips
Dallas Buyers Club
Gravity
Her
Nebraska
Philomena
The Wolf of Wall Street

– Helt utrolig at den kom sterkt tilbake etter å ha “tapt” flere andre viktige priser, sier Birger.

– Det så lenge ut til å gå mot Gravity. Dette var også min spådom, fordi det er en utrolig sterk film, godt filmet og gnistrende spilt. Den forteller en mørk, men viktig del av amerikansk historie. Slike filmer har også tidligere gjort suksess hos Oscar-akademiet, og slik ble det også i år. Som jeg skrev i anmeldelsen av filmen: «12 Years a Slave gjør meg akkurat så sint, frustrert, sjokkert og forbannet som jeg hadde forventet. Regissør Steve McQueen vet hvordan han skal engasjere sitt publikum.»


Cate Blanchett fikk Oscar for beste kvinnelige hovedrolle for sin prestasjon i Blue Jasmine. (Foto: Kevin Winter/Getty Images/AFP, NTB Scanpix).
Cate Blanchett fikk Oscar for beste kvinnelige hovedrolle for sin prestasjon i Blue Jasmine. (Foto: Kevin Winter/Getty Images/AFP, NTB Scanpix).
Beste kvinnelige hovedrolle

VINNER: Cate Blanchett, for Blue Jasmine
Amy Adams, for American Hustle
Sandra Bullock, for Gravity
Judi Dench, for Philomena
Meryl Streep, for August: Osage Country

– Uansett hvor tilfeldig og subjektiv som denne prisen er, så er det veldig smigrende, sa Blanchett og hyllet sine mednominerte.

– Publikum vil se kvinnelige hovedroller, og de vil betale for det!

– SELVSAGT Cate Blanchett for hennes fantastiske hovedrolle i Woody Allens Blue Jasmine, sier Birger.

– «Cate Blanchett i Oscar-verdig hovedrolle!» skrev jeg da filmen hadde premiere. Hun spiller sterkt som forfengelig kvinne som plutselig må forholde seg til et liv uten penger. Det er vondt og sårt å følge hennes vei mot et uunngåelig sammenbrudd. Denne prisen er så fortjent, så fortjent!


Matthew McConaughey vant, ikke overraskende, Oscar for beste mannlige skuespiller. (Foto:  REUTERS/Mario Anzuoni, NTB Scanpix).
Matthew McConaughey vant, ikke overraskende, Oscar for beste mannlige skuespiller. (Foto: REUTERS/Mario Anzuoni, NTB Scanpix).
Beste mannlige hovedrolle

VINNER: Matthew McConaughey, for Dallas Buyers Club
Christian Bale, for American Hustle
Bruce Dern, for Nebraska
Leonardo DiCaprio, The Wolf of Wall Street
Chiwetel Eijafor, for 12 Years a Slave

– Takk, takk, takk, takk til Akademiet. Alle 6000 av dei, sa McConaughey som takka regissør og medskodespelarar.

– Heltene mine er alltid 10 år foran meg, det gjør til at jeg alltid har noen å jakte på. Alright, alright, alright.

Birger mener McConaughey aldri har spilt bedre enn han gjør her:

– Det store vekttapet og det herjede utseendet er en ting. Han greier i tillegg å skape en kraftfull og hel figur, som er ytterst troverdig som HIV-smittet mann som importerer HIV-medisiner på egen hånd, og som samtidig konfronteres med sitt intolerante syn på homofile og transpersoner. Hans karrieredreining har vært uventet, men høyst velkommen! Dette siste året har på alle måter vært McConaugheys, som nå krones med en velfortjent Oscar!


Regissør Alfonso Cuaron på premieren til «Gravity» i oktober 2013. (Foto: Reuters/Andrew Kelly/Files)
Regissør Alfonso Cuaron på premieren til «Gravity» i oktober 2013. (Foto: Reuters/Andrew Kelly/Files)
Beste regissør

VINNER: Alfonso Cuaròn for Gravity
David O. Russell for American Hustle
Alexander Payne for Nebraska
Steve McQueen for 12 Years A Slave
Martin Scorsese for The Wolf of Wall Street

– Sandy, du er Gravity. Du er en av de mest fantastiske mennesker jeg har møtt, sa regissør Cuarón til sin hovedrolleinnehaver Sandra Bullock.

– Filmen tok så lang tid å lage at vi gikk gjennom to administrasjoner!

– Han gjorde litt av en jobb med å skape universet filmen foregår i (pun intended). Så gjorde han litt av en jobb med å fortelle den spennende historien. Visse elementer i den er kanskje ikke særlig realistiske, men dette er en berg-og-dal-bane som skal oppleves, ikke analyseres. Selv Norges største romfartsekspert Erik Tandberg har berømmet filmen for sin korrekte detaljrikdom, så noe må Cuarón ha gjort riktig. Han maktet å kombinere en rekke avanserte effekter sammen med live action til en sømløs opplevelse som vil huskes i lang tid fremover, sier Birger.


Jared leto vant Oscar for beste mannlige birolle. (Foto: REUTERS/Lucy Nicholson, NTB Scanpix).
Jared Leto vant Oscar for beste mannlige birolle. (Foto: REUTERS/Lucy Nicholson, NTB Scanpix).
Beste mannlige birolle

VINNER: Jared Leto, for Dallas Buyers Club
Barkhad Adi, for Captain Phillips
Bradley Cooper, for American Hustle
Michael Fassbender, for 12 Years a Slave
Jonah Hill, for The Wolf of Wall Street

– Jeg er så stolt over å ha delt denne reisen med dere, jeg har så stor respekt for dere, sier Jared Leto fra scenen, og takker mora si: – Takk for at du lærte meg å drømme!

– Fortjent pris til en mann som de siste åra har vært mest opptatt av å fronte bandet sitt, 30 Seconds To Mars. Den flotte rollen som Rayon i Dallas Buyers Club får meg til å ønske at han bruker litt mer tid foran kamera og litt mindre tid foran mikrofonen. Han gikk ned mange kilo for rollen, og skapte en helhetlig figur der sårheten skinner igjennom, sier Filmpolitiets Birger Vestmo.


Lupita Nyong'o fikk en velfortjent Oscar for sin rolle i 12 Years a Slave. (Foto: REUTERS/ Mario Anzuoni, NTB Scanpix).
Lupita Nyong’o fikk en velfortjent Oscar for sin rolle i 12 Years a Slave. (Foto: REUTERS/ Mario Anzuoni, NTB Scanpix).
Beste kvinnelige birolle

VINNER: Lupita Nyong’O, 12 Years a Slave
Sally Hawkins, Blue Jasmine
Jennifer Lawrence, American Hustle
Julia Roberts, for August: Osage County
June Squibb, for Nebraska

– Tusen takk til Steve McQueen, takk for at du har satt meg i denne posisjonen, det har vært mit livs største glede.

– Når jeg ser ned på denne gylne statuetten minner det meg om at ethvert lite barn, uansett hvor du kommer fra, drømmer er mulige å oppnå, sier Lupita gråtende.

I salen tuter Benedict Cumberbatch. Birger klapper og er begreistrert. Et godt valg, mener han:

– Lupita Nyong’o! Det sto mellom henne og Jennifer Lawrence, og Oscar-akademiet likte Nyong’Os rolle best. Det er fullt mulig å forstå, for hennes rolle som Patsey krevde en enorm grad av sår intensitet. Hennes skjebne berører alle som ser filmen. Dette kan bli en stort gjennombrudd for Nyong’o. Jennifer Lawrence har for lengst fått sitt, og får sikkert flere Oscar-sjanser senere.


Beste tilrettelagte manus (Adapted screenplay)

VINNER: 12 Years a Slave
Before Midnight
Captain Phillips
Philomena
Wolf of Wall Street

John Ridley har skrevet Undercover Brother, men han vant sin første Oscar for adapsjonen av boka 12 years a slave.

– All hyllesten går til Solomon Northup – det er hans ord. All takken går til skodespelarane, sa en gråtkvalt Ridley fra scenen.


Beste originalmanus

VINNER: Her
American Hustle
Blue Jasmine
Dallas Buyers Club
Nebraska

– Alle jeg elsker, vi laget en film sammen, om kjærlighet og intimitet, sa regissør og manusforfatter Spike Jonze fra scenen.


Beste dokumentar

VINNER: 20 feet from stardom
The Act of Killing
Cutie and the Boxer
Dirty Wars
The Square

– Æsj. Oscar-akademiet stemte på den amerikanske, sier Birger Vestmo.

– Jeg har ikke sett 20 Feet From Stardom, og den er sikkert fin. Men The Act of Killing var den desidert sterkeste filmopplevelsen jeg hadde på kino i fjor, og jeg var sikkert på at den skulle vinne Oscaren. Jeg er litt skuffet nå. Før måtte alle som stemte på dokumentarene ha sett alle nominerte for å kunne stemme. Det må man ikke lenger. Det kan være det som felte The Act of Killing.

Les også: Ingen Oscar til «norske» Act of Killing


Tobey Maguire, Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan og Joel Edgerton i Tobey Maguire og Leonardo DiCaprio i Carey Mulligan og Leonardo DiCaprio i Den store Gatsby (Foto: SF Norge AS).
Tobey Maguire, Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan og Joel Edgerton i «Den store Gatsby». (Foto: SF Norge AS)
Beste kostymedesign

VINNER: The Great Gatsby–Catherine Martin
American Hustle–Michael Wilkinson
The Grandmaster–William Chang Suk Ping
The Invisible Woman–Michael O’Connor
12 Years a Slave–Patricia Norris

– OK, da. Det var jo også en film full av flotte dresser, kjoler og andre kreasjoner, sier Birger.

– Jeg elsker egentlig Catherine Martin for det hun gjorde i Moulin Rouge! Så selv om jeg holdt en knapp på American Hustle, er dette en ok prisvinner, sier Birger Vestmo.


Beste produksjonsdesign

VINNER: The Great Gatsby–Catherine Martin (Production Design); Beverley Dunn (Set Decoration)
American Hustle–Judy Becker (Production Design); Heather Loeffler (Set Decoration)
Gravity–Andy Nicholson (Production Design); Rosie Goodwin og Joanne Woollard (Set Decoration)
Her–K.K. Barrett (Production Design); Gene Serdena (Set Decoration)
12 Years a Slave–Adam Stockhausen (Production Design); Alice Baker (Set Decoration)

– Kveldens andre Oscar til Catherine Martin, som også vant for beste kostymer til samme film! Baz Luhrmanns verdener er innholdsrike og detaljerte, takket være kona Catherine Martins kostymer og produksjonsdesign og Beverly Dunns set-design. Dersom man setter filmen på pause, er det imponerende å se hvor rikt hvert bilde er på visuelle inntrykk, sier Birger.


Beste makeup og hår

VINNER: Dallas Buyers Club
Jackass Presents: Bad Grandpa
The Lone Ranger

– Ingen enkel oppgave å skape troverdige HIV-smittede av friske skuespillere, men det greide Adruitha Lee og Robin Mathews, godt hjulpet av McConaughey og Letos vekttap. De takket også skuespillerne for å tåle flere, store makeupforandringer hver eneste dag, sier Birger.


Frost (Foto: The Walt Disney Company Nordic).
Frost (Foto: The Walt Disney Company Nordic).
Beste animasjonsfilm

VINNER: Frozen
The Croods
Grusomme meg 2
Ernest & Celestine
The Wind Rises

– Det er en god, gammeldags animert Disney-musikal, med en morsom historie og gode låter. Personlig likte jeg nok Grusomme meg 2 enda bedre, men Frozen er den typen storslagne Hollywoodske animasjonsfilm som Oscar-akademiet elsker. Dette var ikke uventet, sier Birger Vestmo.

Les også: «Frozen» vant Oscar for beste animasjonsfilm


Gravity med Sandra Bullock er en ny romfartsklassiker (Foto: SF Norge AS).
Gravity med Sandra Bullock er en ny romfartsklassiker (Foto: SF Norge AS).
Beste visuelle effekter

VINNER: Gravity
The Hobbit: The Desolation of Smaug
Iron Man 3
The Lone Ranger
Star Trek Into Darkness

Dette var ingen overraskelse. Birger mener Gravity inneholder praktfulle scener fra verdensrommet, som får det til å se ut som filmen faktisk ble innspilt der.

– Effektene er med på å fortelle historien uten å overdøve den. Filmen så dessuten ekstremt bra ut i 3D, som nesten ingen filmer gjør. Dette er vel fortjent!


Beste kortfilm

VINNER: Helium–Anders Walter and Kim Magnusson
Aquel No Era Yo (That Wasn’t Me)–Esteban Crespo
Avant Que De Tout Perdre (Just Before Losing Everything)–Xavier Legrand and Alexandre Gavras
Pitääkö Mun Kaikki Hoitaa? (Do I Have to Take Care of Everything?) – Selma Vilhunen and Kirsikka Saari
The Voorman Problem–Mark Gill and Baldwin Li

Prisen gikk til våre danske venner!

– Dette er sykt, utbrøt Anders Walter fra scenen.

De danske filmskaperne bak kortfilmvinneren «Helium».
De danske filmskaperne bak kortfilmvinneren «Helium».

Beste animerte kortfilm

VINNER: Mr. Hublot–Laurent Witz and Alexandre Espigares
Feral–Daniel Sousa and Dan Golden
Get a Horse!–Lauren MacMullan and Dorothy McKim
Possessions–Shuhei Morita
Room on the Broom–Max Lang and Jan Lachauer


Beste kortdokumentar

VINNER: The Lady in Number 6: Music Saved My Life–Malcolm Clarke and Nicholas Reed
CaveDigger–Jeffrey Karoff
Facing Fear–Jason Cohen
Karama Has No Walls–Sara Ishaq
Prison Terminal: The Last Days of Private Jack Hall–Edgar Barens

Hovedrolleinnehaver Aliza Sommer-Herz døde for bare en uke siden, og det var derfor en tydelig rørt Malcolm Clarke som takket henne for innsatsen da han mottok prisen.


The Great Beauty. (Foto: Indigo Film).
The Great Beauty. (Foto: Indigo Film).
Beste fremmedspråklige (ikke-engelskspråklige) film

VINNER: The Great Beauty (Italia)–Paolo Sorrentino
The Broken Circle Breakdown (Belgia)–Felix van Groningen
The Missing Picture (Kambodsja)–Rithy Panh
The Hunt (Danmark)–Thomas Vinterberg
Omar (Palestina)–Hany Abu-Assad

– Jeg kalte den et stort høydepunkt for kontinentale filmelskere da den hadde norgespremiere, sier Birger.

– Regissør Paulo Sorrentino passet på å takke sin store inspirator Federico Fellini i takketalen. Den store skjønnheten er da også svært Fellinisk i form og uttrykk. Noen av livets store spørsmål står i fokus, i en spill levende film som kjærtegner sansene med italiensk lynne og romersk kultur. Dette er en fest av en film som vil leve lenge, selv om hjertet mitt vil at danske Jakten skal leve lenger.


Beste originalmusikk

VINNER: Gravity–Steven Price
The Book Thief–John Williams
Her–William Butler and Owen Pallett
Philomena–Alexandre Desplat
Saving Mr. Banks–Thomas Newman


Beste originalsang

VINNER: Let it go, Frozen
Happy, Grusomme meg 2
The Moon Song, Her
Ordinary Love, Mandela: Long Walk to Freedom

Komponistene, ekteparet Lopez, framførte mesteparten av takketalen på rim–og avslutta med å takke borna sine.


Beste kinematografi

VINNER: Gravity, Emmanuel Lubezki
The Grandmaster, Philippe Le Sourd
Inside Llewyn Davis, Bruno Delbonnel
Nebraska, Phedon Papamichael
Prisoners, Roger A. Deakins

– Jeg vil spesielt dele det med min venn og lærer, Alfonso Cuarón, sier Lubezki fra scenen.

– Han skapte fantastiske bilder fra verdensrommet, riktignok skapt i det digitale domenet. Men fotografen skal fremdeles bestemme billeduttrykket og fortelle effektmakerne hvordan det hele skal se ut. Lubezki gjorde en fremragende jobb med å fotografere et nervepirrende sci-fi-eventyr, sier Birger.

McConaughey, Blanchett, Nyong'o og Leto poserer med kveldens fangst. (Foto: REUTERS/Mario Anzuoni, NTB Scanpix).
McConaughey, Blanchett, Nyong’o og Leto poserer med kveldens fangst. (Foto: REUTERS/Mario Anzuoni, NTB Scanpix).

Beste filmredigering

VINNER: Gravity–Alfonso Cuarón og Mark Sanger
American Hustle–Jay Cassidy, Crispin Struthers og Alan Baumgarten
Captain Phillips–Christopher Rouse
Dallas Buyers Club–John Mac McMurphy og Martin Pensa
12 Years a Slave–Joe Walker

Gravity må være en av tidenes korteste Oscar-vinnere. På snaue 90 minutter forteller den en historien uten dødpunkter, sier Birger.

– Spenningen er effektiv og nådeløs, og mye av dette skapes i redigeringsrommet. Gravity er økonomisk historiefortelling på sitt beste, og det ble belønnet med en fortjent Oscar!


Beste lydmiks

VINNER: Gravity–Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead and Chris Munro
Captain Phillips–Chris Burdon, Mark Taylor, Mike Prestwood Smith and Chris Munro
The Hobbit: The Desolation of Smaug–Christopher Boyes, Michael Hedges, Michael Semanick and Tony Johnson
Inside Llewyn Davis–Skip Lievsay, Greg Orloff and Peter F. Kurland
Lone Survivor–Andy Koyama, Beau Borders and David Brownlow

Skip Lievsay takket Gravity-regissør Alfonso Cuaròn:

– Vi vil gjerne takke deg for din utrolige visjon og tålmodighet.


Beste lydredigering

VINNER: Gravity–Glenn Freemantle
All Is Lost–Steve Boeddeker and Richard Hymns
Captain Phillips–Oliver Tarney
The Hobbit: The Desolation of Smaug–Brent Burge
Lone Survivor–Wylie Stateman

– Jo da, Gravity hadde både den beste lydmiksen og beste lydredigeringen, sier Birger.

– De fantastiske lydbildene understreker svært effektivt det vi ser på lerretet, selv om man selvsagt ikke kan høre lyd i verdensrommet. Gravity er den typen film hvor man virkelig forstår hvor viktig lyden er for opplevelsen. Lyden er halve filmen!


Hva synes du om fordelingen?
Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.