Matthew Weiner er skaperen av Mad Men. (Photo by Chris Pizzello/Invision/AP, File)
Matthew Weiner er skaperen av Mad Men. (Photo by Chris Pizzello/Invision/AP, File)

Den amerikanske tv-serien Mad Men har akkurat gått inn i sin syvende og siste sesong. Og spørsmålet jeg håper å få svar på, er om seriens vignett, der en mann faller og faller fra en av Manhattans skyskrapere, hele tiden har vært en illustrasjon på alfahannen Don Drapers endelige fallitt.

I forbindelse med sesongpremieren fikk jeg en telefon fra Mad Man-skaperen Matthew Weiner. Og selv om han ikke ville svare på akkurat det spørsmålet, fortalte han at stikkordet for sesong syv er: «konsekvenser».

– Forrige sesong var, rent psykologisk, et gjennombrudd for Don Draper. Angsten hans nådde katastrofenivå, noe som tvang ham til å forandre seg, og han var nødt til å konfrontere sin egen skam. Dette skapte ytterligere skam for ham, siden han ble drevet til å fortelle sannheten om seg selv. Vi har sett ham fortelle sannheter tidligere, men aldri så inngående, forteller Matthew Weiner.

Serieskaperen beskriver dette som et befriende øyeblikk i Don Drapers liv, samtidig som det avslutter sesong seks med en mengde ubesvarte spørsmål.

– Bare fordi du er villig til å forandre deg, så betyr det ikke at verden rundt deg er villig til å akseptere det. Og Don har egentlig aldri blitt straffet for oppførselen sin. Det er det jeg mener med «konsekvenser». Hvordan reagerer omverden på handlingene hans? Og betyr det nødvendigvis noe for folk rundt ham, at Don Draper ønsker å forandre seg?, fortsetter den mektige serieskaperen.

Hør intervjuet med serieskaperen fra «Mørkets Opplevelser» på P2 her.
I studio: Håvard Bråthen og Vegard Larsen.

Intervju: «Mad Men»-skaper Matthew Weiner.

Hovedaktørene i Mad Men S04. (Foto: Star Media Entertainment)
Hovedaktørene i serien «Mad Men», promobilde fra sesong 4. (Foto: Star Media Entertainment)

ANMELDELSE: Mad MenS01 | S02 | S03 | S04 | S05 | S07

– Lykke er kun et øyeblikk før du trenger mere lykke

Mad Men kan beskrives som en serie som ønsker å bryte ned illusjonen om lykke. Og som en serie som ser ganske pessimistisk på livet. Noe Weiner ikke er helt uenig i. Samtidig som han er ganske uenig.

– Det finnes lykke i serien. Men de er øyeblikkbasert. Det at Don og datteren ble forsonet, var et øyeblikk av ren lykke. Det at Don fant seg en ny kone, var et godt øyeblikk, til tross for at seerne ikke likte akkurat det.

– Hele sesong fem viser i det hele tatt små glimt av lykkelig øyeblikk. Men samtidig, et tv-drama om lykke er konfliktløst. Man har ingen historie å fortelle hvis alle er lykkelige hele tiden. Don Draper sa det egentlig best selv, «lykke er kun et øyeblikk før du trenger mere lykke», forklarer Weiner.

Don Draper sier det egentlig alltid best selv. Og det er mye på grunn av hans klartenkte livsanskuelse, hans beskrivelser av det å være menneske og ikke minst hans eminente reklamepitcher at serien for mange er blitt nødvendig å følge med på.

Derfor spurte jeg Matthew Weiner om hvilke reklamepitcher han, som seriens skaper, syns er de beste.


«Mad Men»-skaperens favorittpitcher:
The Carousel fra S01E13

– Det som antagelig vil bli stående som seriens beste reklamepitch, er «The Carousel». Den er den mest tydelige blandingen av Dons personlige liv og hans profesjonelle liv, og et godt eksempel på Dons måte å få utløp for følelser gjennom arbeid.


Jaguar fra S5E11

– Jeg syns «Jaguar»-pitchen viser helt ekstremt gode salgsevner. På en dyp måte. Men tv-seerne overså nok den pitchen litt, fordi Joan var nødt til å ligge med han fyren fra selskapet.


Belle Jolie fra S01E08

– Jeg liker at Don egentlig forteller om livet sitt og seg selv når han selger, og pitchen hans i første sesong til leppestiftselskapet, den om Jesus, den er en av mine absolutte favoritter.


Hershey fra S06E13

– Også elsker jeg «Hershey»-pitchen. Jeg syns den er utsøkt og et utrolig godt stykke historiefortelling, til tross for at det kanskje ikke så god markedsføring.


– Mye av grunnen til at disse pitchene fungerer så bra er på grunn av Jon Hamm. Manusforfatterne gir ham talene og han gir dem liv. Han er sjokkerende bra, avslutter Matthew Weiner.

Er du enig med Weiner? Hvilken er din favorittpitch?
Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.