Norden er årets partnerområde for den mye besøkte spillmessen Gamescom i Köln. (Foto: NRK / Martin Aas)
Norden er årets partnerområde for den mye besøkte spillmessen Gamescom i Köln. (Foto: NRK / Martin Aas)

Köln, Tyskland (NRK): Hver år samles hundretusenvis av spilltilhengere, tusenvis av journalister og hundrevis av utstillere fra hele verden i Köln, midt i det tyske Rhinlandet.

Messen er en av de største i sitt slag i verden, og et viktig utstillingsvindu for både små og store spillutviklere.

På bannere inne i det enorme messesenteret fokuseres det på at den nordiske regionen er årets partnerområde.

I en pressemelding sendt ut i forkant av messen, av den nordiske foreningen for spillindustrien (ANGI) på vegne av Norsk spill- og multimedia leverandørforening, står det blant annet at forventingene for Norge er ekstra høye på grunn av en sterk nordisk representasjon.

En rekke norske utviklere er tilstede på Gamescom, men ingen norske spillutviklere er representert på den nordiske paviljongen som ligger på bransjeområdet under årets messe.

Bjarte Sebastian Hansen jobber hos spillstudioet Henchman & Goon. (Foto: Privat)
Bjarte Sebastian Hansen jobber hos spillstudioet Henchman & Goon. (Foto: Privat)
– Kommunikasjonssvikt

– Vi har ikke merket så mye til at det er et nordisk fokus på Gamescom, forteller Bjarte Sebastian Hansen fra det bergensbaserte spillstudioet Henchman & Goon.

Hansen arbeider med resten av teamet på sitt debutspill Flem som kommer ut til Playstation Vita-konsollen i september.

Han peker på at kommunikasjonskanalene mellom Norge og resten av den nordiske regionen kan være årsaken til at norske utviklere ikke er representert på standen under årets Gamescom-messe.

– Det er selvsagt synd at vi ikke har fått med oss at det er en nordisk paviljong før spillmessen startet. Dette er noe vi må finne ut av og ordne til neste gang.

Gamescom 2014: «Drømmefall: Kapitler» blir første norske spill på Playstation 4

(artikkelen fortsetter under bildet)

Det norske spillet «Flem» er utviklet av et bergensbasert studio. (Foto: Henchman & Goon)
Det norske spillet «Flem» er utviklet av et bergensbasert studio. (Foto: Henchman & Goon)

For Hansen og hans kolleger, som i år har vist frem sitt spill på standen til spillmotoren Unity, er det heller ikke kun eksponeringen som er det viktigste ved å besøke Gamescom. For ferske utviklere er det også viktig å lære seg hvordan den internasjonale spillbransjen fungerer.

– Dette er en unik mulighet, men vi ser også helt klart at det er viktig å lære hvordan denne bransjen fungerer. Det å forstå logistikken og oppleve skalaen til den internasjonale spillbransjen er en viktig læreprosess for oss.

Jørgen Tharaldsen. (Foto: NRK)
Jørgen Tharaldsen var med å grunnlegge spillstudioet Megapop i 2012. (Arkivfoto: NRK)
– Ingen krise å ikke være representert på paviljongen

– Forskjellen mellom landene i Norden er stor og finnene dominerer spesielt med sin deltagelse på grunn av tilgang på investorer og store offentlige midler, forteller spillutvikler Jørgen Tharaldsen til NRK.

Tharaldsen er selv tilstede på Gamescom og representerer Megapop, spillselskapet han var med å grunnlegge i 2012, og er tidligere styremedlem i Produsentforeningen i Norge.

Han peker også på at informasjonsflyten kan ha vært medvirkende til situasjonen, men understreker at manglende norsk representasjon på den nordiske paviljongen ikke er et stort problem.

– Det er ingen krise å ikke være på en slik stand. Antallet mennesker som dropper innom uten avtale er begrenset, så dette er ikke nødvendig.

Tharaldsen peker på at flere norske utviklere har deltatt på bransjesamlingen Game Developers Conference Europe (GDC) som finner sted i forkant av spillmessen Gamescom.

– GDC er minst like viktig for norske utviklere.


Les mer fra årets Gamescom-messe: