Köln, Tyskland (NRK): Etter å ha besøkt og utforsket Jerusalem under korstogene, løpt gjennom Firenze i renessansen, sett den amerikanske revolusjonen fra et nytt perspektiv og vært kaptein under piratenes gullalder i Det karibiske hav, kan spillere i det kommende Assassin’s Creed Unity ta del i en fiktiv – men historisk korrekt – spillfortelling fra den franske revolusjonen på slutten av 1700-tallet.
Etter spillseriens debuten i 2007 har stadig flere tilhengere ytret seg på internett og i sosiale medier, med sterke meninger om hvilket sted og hvilken tidsalder det neste spillet burde ta tak i. Med et ønske om å utnytte kraften i Playstation 4- og Xbox One-konsollene, ble Paris et naturlig valg.
– Et av våre første mål tidlig i utviklingsprosessen var at vi ønsket å ha mange flere mennesker i byen enn tidligere, forteller spillregissør Alexandre Amancio til NRK på spillmessen Gamescom.
– Da vi kikket på historien, hvor vi kunne realisere dette, så kom den franske revolusjonen opp på toppen av listen.
ANMELDELSE: Assassin’s Creed IV: Black Flag – et ekte pirateventyr!
I arbeidet med å levendegjøre en europeisk storby i opplysningtiden reiste utviklere flere ganger til Paris, og fikk hjelp fra Louvre-museet til å korrekt gjengi byen slik den var.
– Vi hyret to historikere for å rådgi oss, på alt fra arkitekturen i Paris til byplanen. Alt ble skapt for å være så nært virkeligheten som mulig, fortsetter Amancio som også skryter av at selv statuene i spillet er riktig gjengitt.
Vil formidle europeisk kulturarv
Men ønsket om å gjengi 1700-tallets Paris korrekt handler ikke bare om å respektere den franske kulturarven, eller fortelle en spillhistorie. Spillserien handler nettopp om å besøke verdenshistorien på en ny måte.
Et bibliotek av informasjon om små og store detaljer, fra mennesker til bygninger, følger med spillet. Og for spillregissør Amancio er det et ønske at spillere også benytter seg av kunnskapsdatabasen for å lære om vår felles kulturarv.
– Dette er veldig viktig, svarer han på NRKs spørsmål om å bruke spill til å lære om verdenshistorien. – Om du kan lage et spill som er underholdende, og på samme tid lærer mennesker om viktige hendelser i historien, så vinner alle. Dette er vår kulturarv! Det er svært viktig å bevare dette i en ny tidsalder.
En slik kunnskapsdatabase har fulgt spillserien siden starten. Også norske lærere har tatt spillserien inn i klasserommet som en del av historieundervisningen.
LES OGSÅ: De populære dataspillene bør inn i skoletimene mener forsker
(artikkelen fortsetter under traileren)
Utfordringen for spillskapere er hvordan man kan oppfordre spillere til å utforske, og lese, denne informasjonen. I Assassin’s Creed Unity peker spillregissør Amancio på at utviklerteamet har inkludert oppdrag som kun kan løses ved å lete etter spor i kunnskapsdatabasen.
– Jeg ønsker personlig å finne en måte å oppmuntre folk til å fordype seg i historien bak spillet, forsetter spillregissør Amancio.
– I Assassin’s Creed Unity har vi derfor tatt med en ny type oppdrag knyttet til den franske astronomen Nostradamus, og en rekke tekster han etterlot seg. Dette fører spillere på en skattejakt over hele Paris, hvor svarene til gåtene er å finne i kunnskapsdatabasen. Dette er for oss nok en måte å oppfordre til å lese og lære.
– Spill er en utappet læringsressurs
Men Assassin’s Creed-spillene er i alle første rekke underholdning, understreker spillregissøren. Samtidig ser han uante muligheter for en fremtid hvor spill i skolen kan hjelpe barn til å lære om temaer de i utgangspunktet kan oppleve som kjedelige.
– Barn er i dag, på mange måter, koblet til spill fra de er svært små. Og mennesker søker alltid utfordringer. Spillifisering av alt fra trening til matlaging er svært populært i dag, og om vi kan finne en måte å gjøre det samme med skoleundervisningen tror jeg vi er i en vinn-vinn-situasjon.
Hva er ditt forhold til «Assassin’s Creed»-spillene? Del dine synspunkter under lenkene.
Spillet kommer ut i Norge den 28. oktober i år til PC, Xbox One og Playstation 4.