Den nye norske komedien Jakten på Berlusconi er full av store navn fra norsk komibransje. Hovedrolleinnehaver Edward Schultheiss står på rollelisten sammen med navn som Morten Ramm, Henriette Steenstrup, Jon Øigarden, Atle Antonsen og Odd Magnus Williamson.

Anmeldelse: «Jakten på Berlusconi» – Bjarte Lem er en herlig parodisk figur fra hestemiljøet

Med Uti vår hage, Etaten, NAV og Kong Curling på CV-en, har filmens regissør Ole Endresen blitt et viktig navn for norsk komedie, og derfor er det kanskje ikke så merkelig at norske komikere flokker til når Endresen lager film.

– Han kan sniffe seg frem til menstruerende kvinner. Det er en evne han ikke får så mye nytte av i filmen, men det er greit å vite at han har mulighten, sier Atle Antonsen om  sin rollefigur Dyret. (Foto: Gaute Gunnari/Euforia).
– Han kan sniffe seg frem til menstruerende kvinner. Det er en evne han ikke får så mye nytte av i filmen, men det er greit å vite at han har mulighten, sier Atle Antonsen om
sin rollefigur Dyret. (Foto: Gaute Gunnari/Euforia).

– Jeg har inntrykk av at alle vil være med når han spør. Det er ikke så ofte du får muligheten til å leke og kose deg i så stor grad, det er en herlig lekestue, sier Atle Antonsen, som spiller privatetterforskeren «Dyret» i Jakten på Berlsconi.

Filmpolitiet møtte komikeren med skuespillerkollegene Edwars Schultheiss og Odd Magnus Williamson på Leangen Travbane i Trondheim – Jakten på Berlusconi handler tross alt om trav.

Ikke respekt for skuespillerne

Antonsen mener Endresen er en veldig god personinstruktør, og at det er den største styrken man merker som skuespiller.

– Det er så mange forskjellige folk, fra forskjelige skoler som skal spille i den samme komedien, alt fra Bjørn Floberg til meg og Edward. Endresen er er veldig flink til å tune folk til å levere det som han ser for seg skal eksistere i universet sittm forklarer han.

– Og det som er så veldig kult med Ole som regissør er at han er en av de få regissørene som ikke har respekt for skuespillerne, legger odd Magnus Williamson til. Han spiller en veterinær som helst har lyst til å være lege i filmen.

Ifølge Williamson er Endresen flink til å utfordre skuespillerne, og dytter dem inn i rammer de ikke er vant til å spille innenfor.

– Men Ole er en regissør som bestemmer. Jeg liker å jobbe mye med rollen, og komme på sett med alternative replikker og prøve ut forskjellige ting, men alt blir bare skrella bort. Hvis jeg går bort sånn: du, jeg har en idé, kanskje han fyren kan si sånn og sånn, så er det ikke snakk om, forteller Williamson.

Se Rune Håkonsen sin anmeldelse av Jakten på Berlusconi her:
Artikkelen fortsetter under videoen.

– Den ultimate utfordring

Filmens hovedperson den avdanka travkusken Bjarte Lem, som tyr til kriminelle midler for å vinne penger når han kommer i ei økonomisk krise, spilles av Edward Schultheiss. Når Bjarte hyrer inn to småkriminelle karer til å dope ned travfavoritten Berlusconi, går ting selvfølgelig skeis, og det legges opp til mye komikk.

– Men det er ikke en komedie hvor du sitter og slår deg på låret fra filmen begynner til han slutter, sier Schultheiss.

– Jeg vil kalle det en gangsterkomedie, jeg synes det er et fint ord, fortsetter han og legger til at komedie er det vanskeligste man kan lage på film, noe Atle Antonsen også er enig i.

– Ja, en film som denne blir veldig sjelden spennende og veldig sjelden morsom, den kombinasjonen er vanskelig, men viktig å få til, utdyper Antonsen.

Fordi det er så vanskelig mener han det er få i Norge som tør å jobbe med komedie på film, men at norsk koemdie på TV-skjermen aldri har vært bedre.

– Der er det sinnssyke tilstander, nivået har aldri vært høyere. Det har aldri vært flere som jobber med komedie i Norge, men på film er det veldig få som tør prøve seg.

Les også: Dette er 2000-tallets beste TV-serier!

Odd Magnus Williamson (t.h.) spiller veterniær/lege i travkomedien Jakten på Berlusconi. (Foto: Marte Hedenstad, NRK P3).
Odd Magnus Williamson (t.h.) spiller veterniær/lege i travkomedien Jakten på Berlusconi. (Foto: Marte Hedenstad, NRK P3).
Sjangerkvotere inn komedier?

Grunnen til at det er færre komedier på film enn på TV er, ifølge Antonsen, at det er mer utfordrende å være morsom gjennom en hel langfilm enn en halvtime på TV.

– Den dramaturgien som kreves der, og få det til å bli morsomt i en og en halv time er den ultimate utfordringen, og det er jo derfor det er så morsomt å jobbe med.

Både Antonsen, Schultheiss og Odd Magnus Williamsom kunne ønske seg flere komedier i norsk film. Kanskje kvotering er løsningen?

– Det er jo nesten så man burde sjangerkvotere. Hvis vi sier at i år skal vi ha tre actionfilmer, så skal vi ha to dramafilmer om forfattere i 30-åra fra frogner, som sliter med indre ambivalens, også skal vi ha to komedier. Det hadde vært en veldig interessant debatt, spøker Williamson.

Hva synes du om nivået på norske komedier? Bør det lages flere komedier på film?