Da det ble kjent at Hasbro planla en actionfilm basert på brettspillet Battleship, som går ut på at to spillere forsøker å senke hverandres skip, var det nok mange som stusset på hvordan i all verden det skulle bli.

Resultatet var en duganes actionfilm som, ifølge Filmpolitiets anmeldelse, er en overdådig effektorgie som gir maksimalt smell for pengene.

Anmeldelse: «Battleship» – Maksimalt med smell for pengene!

Nå skal enda en gammel spillklassiker bli spillefilm, og selv om det ikke er et brettspill som skal i ilden denne gangen, er det like overraskende som filmadapsjonen av Battleship.

Produksjonsselskapet Threshold Entertainment, som er mest kjent for de animerte Mortal Kombat-filmene fra 90-tallet, har nemlig gått sammen med The Tetris Company for å lage film av nettopp Tetris, melder The Wall Street Journal. Men hvordan i all verden skal det bli film av det som i bunn og grunn er et puslespill?

En episk science fiction-historie
'From Russia with fun'. Tetris kom ut i 1984, men fikk sitt store gjenombrudd da det kom til Game Boy i 1989. (Foto: Nintendo).
‘From Russia with fun’. Tetris kom ut i 1984, men fikk sitt store gjenombrudd da det kom til Game Boy i 1989. (Foto: Nintendo).

Tetris, som fikk sitt internasjonale gjennombrudd i 1989 da det kom ut til Nintendos Game Boy-konsoll, er en tidløs klassiker, et av tidenes mest populære spill, og det kunne vært interessant å se en film om den turbulente historien til spillet.

Veien fra tilblivelsen til endelig utgivelse på Game Boy er nemlig en fortelling om kald krig og kampen mellom to av verdens største spillselskaper. Det er imidlertid ikke veien Threshold ønsker å gå.

– Alle vet at Tetris er en av de mest kjente og elskede merkevarene i verden. Men det dere ikke vet enda er hvilken episk science fiction-historie vi skal fortelle. Det er det som er virkelig spennende, sa Threshold-sjefen Larry Kasanoff i en pressemelding.

Les også: «Tetris» – et vendepunkt i spillhistorien

Ingen flyvende tetrisbrikker

Filmen blir altså ikke en leksjon i interessant spillhistorie, og de geometriske formene som er selve grunnkonseptet i Tetris får heller ingen plass i filmen, konstaterte Larry Kasanoff til The Wall Street Journal.

– Dette er ikke en film med en haug av streker på en side. Og vi setter ikke bein på de geometriske figurene, sa Kasanoff.

Dette blir altså ikke en film der levende tetrisbrikker løper eller flyr rundt i gatene, noe som kanskje kunne vært en mulighet siden filmen tross alt skal være «veldig stor og episk science fiction». I pressemeldingen hinter Tetris Company-sjefen Henk Rogers om at det ligger mye mer bak Tetris enn vi noen gang har visst.

– Vi ser frem til å brimge dette spektakulære nye Tetris-universet til det store lerretet for første gang. Og som dere snart vil finne ut er det mye mer ved Tetris enn å bare rydde linjene.

Les også: Topp 5: Brettspillfilmer vi ikke har troen på

Hvordan tror du «Tetris»-filmen kommer til å bli? Si din mening i kommentarfeltet!