Nord-Korea har reagert kraftig på at komedien The Interview ble sluppet på en rekke strømmetjenester første juledag, dette i tillegg til at 331 uavhengige kinoer over hele USA startet egne visninger.
Store kinokjeder, med flere tusen kinoer i sine nettverk, avlyste sine visninger etter at terrortrusler kom frem i kjølvannet et hackerangrep på Sony. Da filmselskapet snudde og ville slippe filmen på nett samtidig som kino, reagerte de samme kjedene med å boikotte filmen.
I løpet av de fire første dagene har The Interview tjent over 110 millioner kroner på salg gjennom strømmetjenester som Youtube, Xbox og Google Play. En av tidenes mest innbringende nettlanseringer for et Hollywood-studio.
BAKGRUNN: Hackerangrep mot Sony Pictures | Avlyser premiere etter terrortrussel | USA anklager Nord-Korea
Populær på fildelingstjenester
Med inntektene fra kinobillettsalg har filmen tjent inn omkring 130 millioner kroner, et tall som ligger nært opp mot hva markedseksperter mente filmen ville tjent på en uhindret kinolansering. Suksessen til tross, filmen er fortsatt en verkebyll for Sony, som ifølge bransjenettstedet Variety, har brukt godt over en halv milliard kroner på produksjon og markedsføring.
The Interview har heller ikke fått drahjelp av amerikanske anmeldere. Mottakelsen har vært lunken og filmen har blitt omtalt som både morsom, banal og «tortur fra start til slutt».
Til nå har Sony kun gjort filmen tilgjengelig for amerikanske forbrukere, noe som kan ha bidratt til at The Interview er svært populær å laste ned ulovlig. I løpet av det første døgnet ble filmen lastet ned nesten en million ganger gjennom BitTorrent-systemet.
ANMELDELSE: The Interview – velter seg i bæsjehumor og homovitser