Hopp til innhold

Valve kaster seg inn i VR-kappløpet

Satser stort på virtuell virkelighet til egne spillmaskiner.

Denne prototypen av Steam-kontrolleren ble vist frem i 2013. Etter over 18 måneder med stillhet er Valve nå klar til å gå videre med planene om egne spillmaskiner, håndkontrollere og VR-briller.

Denne prototypen av Steam-kontrolleren ble vist frem i 2013. Etter over 18 måneder med stillhet er Valve nå klar til å gå videre med planene om egne spillmaskiner, håndkontrollere og VR-briller.

Foto: Valve

Halvannet år etter Valve annonserte at de går i strupen på spillkonsollmarkedet med sine egne spillmaskiner, er spillselskapet klar til å tre inn i konsollkrigen. Med millioner av brukere registrert på Steam, verdens mest bruke spillbutikk på nett, er det en mektig aktør som nå viser muskler.

Maskinene, med operativsystemet SteamOS inkludert, utgjør en hybrid mellom dagens PC-er og spillkonsoller – selv om det er sistnevnte som er hovedinspirasjonen. En av årsakene til de 18 månedene med stillhet er spillkontrolleren, som har gått gjennom en omfattende utviklingsprosess fra den første prototypen ble lansert. Også strømmeløsninger som lar spillere kringkaste via nettstedet som Twitch.tv, og strømming til maskiner på et lokalt nettverk, er funksjoner som har blitt lagt til.

I natt sendte selskapet ut en pressemelding hvor de inviterer spillbransjen til å prøve Steam Machines under spillutviklingskonferansen Game Developers Conference (GDC) i San Fransisco i mars.

Steam Big Picture.

Med «Steam Big Picture»-funksjonen etterligner Valve sin nettbutikk populære spillkonsoller som Xbox One og Playstation 4.

Foto: Valve

Sniktitt Project Morpheus – Sonys VR-briller imponerer

Kreativ leder ved Sonys London-studio forteller om fremtiden til spill og kunstig virkelighet.

Satser på Vr-briller

Valve annonserte også at de kaster seg inn i virtuell virkelighet-dansen. Facebook kjøpte opp produsenten av Oculus Rift sist sommer, mens Sony har jobbet i stillhet med sin prototyp på VR-briller til Playstation 4-konsollen. For noen uker siden ble det også klart at Microsoft legger mye vekt bak sin satsing på HoloLens-brillene.

På GDC vil Valve vise frem SteamVR for første gang. Fra tidligere er det kjent at selskapet jobbet med flere ulike teknologier for brillebaserte skjermer, men at dette arbeidet ble forlatt tidlig i 2012.

Inntoget i maskinvare er en ny retning for selskapet, som først vokste seg stor på flere betydelige spillsuksesser som Half-Life-serien. De siste årene har Valve også hatt en enorm vekst på sin digitale spillbutikk Steam med langt over 50 millioner registrerte brukere.