Sommeren 2013 begynte journalisten Glen Greenwald å publisere en rekke artikler som avslørte de omfattende overvåkingsprogrammene iverksatt av amerikansk etterretning de siste femten årene. Medier verden over spekulerte i hvor informasjonen kom fra, hvem som var kilden. På et hotellrom i Hong Kong satt han som hadde forlatt sitt liv og sine kjære, vel vitende om at han mest sannsynlig aldri ville få se dem igjen.

På det hotellrommet var også filmskaper Laura Poitras med sitt kamera, hun var den Edward Snowden ville skulle fortelle hans historie. Og fra det lille hotellrommet startet de arbeidet med å publisere avsløringene, et paradigmeskifte som har endret vår forståelse av verdenen.

Edward Snowden og journalist Glen Greenwald på hotellrommet kort tid etter de først møttes. Stillbilde fra filmen «Citizenfour». (Foto: Tour de Force)
Edward Snowden og journalist Glen Greenwald på hotellrommet kort tid etter de først møttes. Stillbilde fra filmen «Citizenfour». (Foto: Tour de Force)
Alt kan overvåkes

Snowden selv fremstår hele tiden rolig, og forklarer for første gang i Citizenfour hvordan PRISM og andre programmer samler inn utrolige mengder data og metadata. Når han forteller at han forlot sin partner, Lindsay Mills, uten å fortelle henne noe er han også følelseskald i ansiktet.

Samtidig brenner øynene med engasjement for saken, for sin og andres fremtidige intellektuelle frihet.

På samme måte bruker regissør Poitras sitt kamera til å observere hendelsene som utfolder seg. Hun gransker Snowden, måten han tar sine forholdsregler, som å ta ut kontakten til telefonen fordi «alle nye telefoner kan overvåkes selv når røret er på» og når han med et håndkle over hodet «for å beskytte seg mot visuell registrering» bruker den bærbare datamaskinen. Filmen er en thriller, som hele tiden er ubehagelig fordi dette ikke er fiksjon.

Og det er med slike små detaljer regissøren bygger opp dokumentarens spenning, som sammen med hennes observerende stil skildrer en dystopisk helhet det er vanskelig å avvise.

Dette er som tatt ut av en spionroman
Edward Snowden i «Citizenfour»

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

Det første bildet av Edward Snowden, som raskt ble et symbol verden over, er hentet fra Laura Poitras' første intervju med ham. (Foto: Tour de Force)
Det første bildet av Edward Snowden, som raskt ble et symbol verden over, er hentet fra Laura Poitras’ første intervju med ham. (Foto: Tour de Force)
Én manns kamp

«Jeg er ikke nyheten», gjentar Snowden mange ganger. Samtidig er hans historie en viktig nøkkel i måten vi ser avsløringene på, for hans tilsynelatende fåfengte kamp mot systemet er en klassisk David mot Goliat-fortelling.

Dette bruker regissør Poitras til det ytterste.

Fra hotellrommet i Hong Kong får vi følge med når de første store nyhetskanalene slår opp sine overskrifter. Fra hotellrommet der den unge mannen som har ofret alt sitter, ser vi Snowdens ansikt bli et symbol over hele verdenen.

ANMELDELSE: The Act of Killing – en uforglemmelig triumf

Innimellom drar filmen ut i verdenen, til høringer i Tyskland og rettssaker i USA. Vi får se enorme anlegg som er en del av overvåkingsnettverket. Vi får se advokatene som på vegne av den amerikanske regjeringen forsøker å argumentere at rettsvesenet ikke burde blande seg.

Kritikken mot Greenwald, Poitras og Snowden har vært markant, for at de har gått lenger enn en varsler skal. At noen av avsløringene har gått utover nasjonal sikkerhet og dratt sløret av hvordan USA jobber med etterretning mot fremmede makter. Men for Poitras har ikke intensjonen vært å balansere sitt portrett av Snowden. Citizenfour er et portrett av en mann i det øyeblikket han velger å endre hvordan et helt folk ser på dem som leder landet og hvordan de leder sitt folk.

En av de amerikanske basene filmen hevder er en del av det omfattende overvåkingsnettverket til amerikansk etterretning. (Foto: Tour de Force)
En av de amerikanske basene filmen hevder er en del av det omfattende overvåkingsnettverket til amerikansk etterretning. (Foto: Tour de Force)
Historien er ikke avsluttet

Filmen slutter brått, og provoserer meg der jeg sitter, for jeg vil vite hvordan det hele ender. Det hintes til at flere sjokkerende avsløringer er i vente. Hvordan slutter historien om varsleren Edward Snowden? Mens rulleteksten går slår det meg, det som filmskaper Laura Poitras vil at alle skal ta med seg ut av kinosalen etter å ha sett Citizenfour – kampen ikke er over.

Snowden bor fortsatt i Russland under midlertidig politisk asyl, USA vil sikte ham som spion og den omfattende overvåkingen fortsetter. Citizenfour er en av vår tids viktigste dokumentarer fordi den forteller oss gjennom et imponerende filmverk at behovet for borgerrettigheter i en digital virkelighet ikke blir mindre.

Langt ifra, uten kontrollfunksjoner til å holde makten i sjakk står hele demokratiet i fare.


Les mer om dokumentarfilmer her:

Om FILMEN

Citizenfour
  • Citizenfour
  • Slippdato: 17.04.2015
  • Regi: Laura Poitras
  • Utgiver: Tour de Force
  • Sjanger: Dokumentar

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.