FILMFESTIVALEN I CANNES (NRK): Det nærmer seg slutten for årets utgave av Festival de Cannes. Søndag kveld deles Gullpalmen og de andre prisene ut i Grand Théàtre Lumiére. Noen av filmene og filmskaperne i hovedprogrammet har gjort større inntrykk enn andre den siste uka.

Det er riktignok umulig å vite hvordan juryen tenker og diskuterer, og jeg har i løpet av mine 8 år på denne festivalen aldri greid å gjette hvilken film som vinner Gullpalmen, men jeg har likevel tenkt å forsøke.

Palme d’Or – Gullpalmen
Det er mange intense inntrykk i Saul fia (Foto: Laokoon Filmgroup).
Det er mange intense inntrykk i Saul fia (Foto: Laokoon Filmgroup).

Her tror jeg det står mellom ungarske Saul fia og amerikanske Carol. Den første er en imponerende regidebut fra László Nemes, og handler om en fange i en konsentrasjonsleir under andre verdenskrig som er satt til å jobbe for nazistene.

En dag finner Saul (Géza Röhrig) liket av en ung gutt som han mener er hans sønn, og starter en farlig jobb for å holde ham unna forbrenningsovnene og få ham gravlagt på ordentlig vis.

Filmen byr på ekstreme inntrykk, og er utrolig intens og opprørende. Dette er den helt klart sterkeste filmopplevelsen jeg har hatt gjennom hele festivalen.

LES: Anmeldelsen av Saul fia (The Son of Saul)

Rooney Mara og Cate Blanchett i filmen Carol (Foto: Festival de Cannes).
Rooney Mara og Cate Blanchett i filmen Carol (Foto: Festival de Cannes).

Men filmen er kanskje ikke for alle, og om juryen ikke greier å bli enige om den, er Carol kanskje den som det er enklest å bli enige om.

For det kan være liten tvil om at regissør Todd Haynes har laget en elegant og sofistikert film om forbudt kjærlighet mellom to kvinner i New York på 1950-tallet, med solide prestasjoner av Cate Blanchett og Rooney Mara i hovedrollene.

Det er en fryd å se Carol på kino, med utsøkt foto, tidsriktig musikk, flott skuespill og stødig regi av Haynes. Carol er kanskje den mest sannsynlige Gullpalme-vinneren.

LES: Anmeldelsen av Carol

Grand Prix
Prix du Jury – Juryprisen
Benicio Del Toro spiller i Sicario (Foto: Richard Foreman/ Lionsgate).
Benicio Del Toro spiller i Sicario (Foto: Richard Foreman/ Lionsgate).

Dette er regnet som andre- og tredjeprisene. Her er det naturlig at den av mine Gullpalmefavoritter som ikke vinner den gjeveste prisen, er en sterk kandidat. Men det finnes flere gode filmer som kan hevde seg.

Sicario av Denis Villeneuve er en voldsom og vellaget thriller om amerikanske agenters kamp mot et meksikansk narkokartell, med en knallgod Emily Blunt i hovedrollen.

Villeneuve regisserer med en utmerket spenningskurve, et interessant persongalleri, voldsomme virkemidler og en moralsk tvetydighet. Men til tross for filmens udiskutable kvaliteter, fremstår kanskje ikke Sicario som den typen film som pleier å hevde seg i Cannes-sammenheng. Er den for «bred»?

LES: Anmeldelsen av Sicario

Michael Caine og Harvey Keitel spiller hovedrollene i Paolo Sorrentinos Youth (Foto: Festival de Cannes).
Michael Caine og Harvey Keitel spiller hovedrollene i Paolo Sorrentinos Youth (Foto: Festival de Cannes).

Paolo Sorrentinos Youth kan også være en priskandidat. Selv likte jeg den ikke så godt, på grunn av en ufokusert historie som jeg mener spriker i alle retninger.

Men mange liker Sorrentinos frie filmspråk, Michael Caine spiller glimrende, og dessuten ble Sorrentino kanskje snytt for en Gullpalme i 2013, da Blå er den varmeste fargen slo ut toppfilmen Den store skjønnheten. Er det tid for oppreisning?

LES: Anmeldelsen av Youth

Beste kvinnelige skuespiller
Cate Blanchett spiller den ene hovedrollen i Carol (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Cate Blanchett spiller den ene hovedrollen i Carol (Foto: Norsk Filmdistribusjon).

Av filmene jeg har sett i hovedkonkurransen, er Cate Blanchetts innsats i Carol den jeg har satt mest pris på.

Hun ser ut som hun hører hjemme på 1950-tallet med sin kjølige eleganse, som om hun har vandret inn fra nærmeste film noir-klassiker, bare badet i varm Technicolor.

Carol er smart, elegant og sofistikert, samtidig som Blanchett spiller henne uten å gi figuren tegn til selvmedlidenhet i sin vanskelige situasjon.

Blanchett kommer garantert til å bli Oscar-nominert for rollen, og kanskje starter prisdrysset allerede i Cannes?

LES: Cate Blanchett: – Seksualitet er en privatsak

Beste mannlige skuespiller
Paul Dano, Harvey Keitel og Michael Caine i Youth (Foto: Festival de Cannes).
Paul Dano, Harvey Keitel og Michael Caine i Youth (Foto: Festival de Cannes).

Selv om jeg er litt lunken til Youth, er jeg svært begeistret for Michael Caines innsats i hovedrollen! Han spiller med klokskap og glimt av humor i en rolle der også sorgen over tapt ungdom skinner klart gjennom.

Den gamle dirigenten Fred er en sterk mann, men preget av alt det som alderdommen gjør at man ikke lenger har.

Caine spiller med en veterans sikkerhet og erfaring, og er en glede å se i hver eneste scene av Youth, selv om filmen sklir ut i Sorrentinos mange rare og tilfeldige påfunn.

LES: Michael Caine blir gjenkjent som Batmans butler

Men også Tim Roth har meldt seg på tampen av festivalen. Hans innsats som sykepleier for døende mennesker i Chronic er strålende.

Roth spiller avmålt og kontrollert, tilsynelatende uten de store følelsene, men man aner gjennom hans avmålte og kontrollerte skuespill at hovedfiguren bærer på noe stort og vondt.

Michael Caine kan få god konkurranse her!

LES: Anmeldelsen av Chronic 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ingrid Bergman pryder årets Cannes-plakat (Foto: Festival de Cannes).
Ingrid Bergman pryder årets Cannes-plakat (Foto: Festival de Cannes).
Beste regi
Jesse Eisenberg og Devin Druid i Louder Than Bombs (Foto: SF Norge AS).
Jesse Eisenberg og Devin Druid i Louder Than Bombs (Foto: SF Norge AS).

Ved siden av regissørene av de før nevnte filmene (László Nemes, Todd Haynes, Denis Villeneuve, Paolo Sorrentino, Nanni Moretti), tror jeg faktisk at Joachim Trier kan ha en sjanse her.

Hans personlige filmspråk gjør at Louder Than Bombs har en distinkt signatur, en form som skiller den fra alle andre. Det er en stille, vakker og poetisk film, der stemninger, episoder og tankerekker går opp i en høyere enhet.

Trier har en særegen filmstemme som en jury bestående av andre filmskapere kan finne på å la seg bli betatt av.

LES: Anmeldelsen av Louder Than Bombs

Beste manus
Eskil Vogt og Joachim Trier (Foto: Scanpix).
Eskil Vogt og Joachim Trier (Foto: Scanpix).

Dette er kanskje den aller største sjansen for Louder Than Bombs, for manuset som Joachim Trier og Eskil Vogt har skrevet er full av innsikt og livsvisdom om en familie som ikke makter å kommunisere med hverandre.

Det er en kompleks og tankefull film, der manuset driver figurene fremover mot vanskelige selverkjennelser, uten å ta snarveier til konklusjoner. Trier og Vogt har kanskje skrevet festivalens smarteste manus, og det hadde slett ikke vært ufortjent om det belønnes med en Cannes-pris.

Det finnes selvsagt flere andre sterke kandidater til manusprisen, som Phyllis Nagy for Carol, bearbeidet etter Patricia Highsmiths oppsiktsvekkende og kontroversielle roman fra 1952. Taylor Sheridans originalmanus til Sicario har også sterke kvaliteter som kunne være verdt å gi en pris for.

LES: Alt om Cannes 2015

Camera d’Or – beste debutfilm
Ethan Coen og Joel Coen ler under hovedjuryens pressekonferanse i Cannes (Foto: AP Photo/Thibault Camus).
Ethan Coen og Joel Coen ler under hovedjuryens pressekonferanse i Cannes (Foto: AP Photo/Thibault Camus).

Dersom ikke László Nemes i det minste vinner denne prisen for Saul fia (The Son of Saul), skal jeg personlig ta et oppgjør med årets hovedjury her i Cannes!

Og da starter jeg med jurylederne, Joel og Ethan Coen. Deretter fortsetter jeg med jurymedlemmene Rossy de Palma (skuespiller), Jake Gyllenhaal (skuespiller), Sienna Miller (skuespiller) , Sophie Marceau (skuespiller, regissør), Xavier Dolan (regissør) Rokia Traoré (forfatter og komponist fra Mali) og Guillermo Del Toro (regissør).

Søndag kveld får vi vite om noen av disse tipsene, eventuelt ingen av dem, går inn.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.