FILMFESTIVALEN I CANNES (NRK): Den nye Pixar-filmen Innsiden ut vises utenfor konkurranse på filmfestivalen i Cannes. Den handler om følelsene Glede, Sorg, Frykt, Avsky og Sinne som styrer sinnet til den 11 år gamle Riley. Regissør og manusforfatter Pete Docter fant inspirasjonen i sin egen familie.

68e Festival Cannes (Foto: Festival de Cannes).
68e Festival Cannes (Foto: Festival de Cannes).

– Det startet med at jeg så datteren min vokse opp. Hun var 11 da vi begynte, og hadde pleid å være en morsom, tullete unge.  Men plutselig så vi en mer stille og innesluttet side av henne, og tenkte “hei, hva er det som skjer i hodet hennes?”

– Men jeg husker det samme fra da jeg var barn. Da jeg var på Rileys alder flyttet vi til Danmark, jeg ble kastet inn i dansk skole, skjønte ikke hva noen sa i en hel måned, og følte meg helt utafor. Da vi kom hjem til Minnesota, var jeg helt utafor der, også. Jeg hadde noen mørke dager på ungdomsskolen, sier Docter.

– Så Riley er deg?

– Til en viss grad, ja. Jeg tror alle mine figurer har litt av meg i seg. Filmen handler om vanskene ved å vokse opp, og jeg tror mange kan kjenne seg igjen, enten ved å ha hatt problemene selv, eller ha barn som man ser blir større. Det er noe som går tapt ettersom man vokser opp. Livet er rikt og komplekst, men barndommens uskyld forsvinner, sier Docter.

LES: Anmeldelsen av Innsiden ut

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Innsiden Ut» tar oss med til innsiden av hodet på lille Riley. (Foto: The Walt Disney Company Nordic).
«Innsiden Ut» tar oss med til innsiden av hodet på lille Riley. (Foto: The Walt Disney Company Nordic).
Overraskende emosjonelle øyeblikk

Og det er nettopp dette Innsiden ut handler om. 11 år gamle Riley opplever forandringer når hun flytter med foreldrene fra Minnesota til San Francisco.

Følelsene i sinnet hennes får mye å styre med når Riley opplever emosjonelle forandringer på terskelen mellom barndom og ungdomsliv.

Pete Docter vant Oscar for filmen "Se opp" i 2010 (AP Photo/Chris Pizzello).
Pete Docter vant Oscar for filmen “Se opp” i 2010 (AP Photo/Chris Pizzello).

Dette resulterer i mye moro, men også overraskende emosjonelle øyeblikk, spesielt for de voksne i kinosalen.

– Filmene vi så da vi vokste opp hadde både lys og mørke, vanskeligheter og utfordringer. Det gir en mer nøyaktig fremstilling av livet. Hvis alt er sukkerspinn, er det greit, men etterpå tenker du «hva kommer nå»? Det du husker, er det som har emosjonell slagkraft. Hvis noe gjør deg veldig skremt, sint eller glad, kommer du til å huske det lenge. Jeg tror at dersom vi kan gjøre dette i filmene, så gir du publikum noe de kan ta med seg og tygge på senere, sier Pete Docter.

Han har jobbet i Pixar i over 20 år, og har regissert filmene Monsterbedriften og Se opp fra før, samt skrevet de to første Toy Story-filmene, den kommende fireren, og WALL-E. Han er også selskapets nestkommanderende, med bare John Lasseter over seg.

LES: Anmeldelsen av WALL-E

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Regissør Pete Docter (i midten) på den røde løperen før Cannes-visningen av Innsiden ut (Foto: AFP PHOTO / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT).
Regissør Pete Docter (i midten) på den røde løperen før Cannes-visningen av Innsiden ut (Foto: AFP PHOTO / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT).
Kjerneverdiene er de samme

Produsenten av Innsiden ut, Jonas Rivera, startet i Pixar i 1994, og har fått merke hvordan animasjonsgiganten har vokst frem til i dag, blant annet etter at de ble kjøpt opp av Disney i 2006.

«Innsiden Ut» foregår inne i hodet til tolvåringen Riley. I hjernen aka Hovedkvarteret er det følelsene Sinne, Avsky, Glede, Frykt og Tristhet som råder. (Foto: The Walt Disney Company Nordic).
«Innsiden Ut» foregår inne i hodet til tolvåringen Riley. I hjernen aka Hovedkvarteret er det følelsene Sinne, Avsky, Glede, Frykt og Tristhet som råder. (Foto: The Walt Disney Company Nordic).

– Dess mer du vet om filmindustrien, dess vanskeligere er det å holde på uskylden. Men det kule med Pixar, er at ettersom vi blir større, kommer det flere unge mennesker inn med ulike synspunkt. Jeg startet som lærling i Pixar i 1994 da vi laget Toy Story.

– For noen måneder siden tok jeg i mot en ny gruppe lærlinger og nesten alle sa at Toy Story var den første filmen de så. Deres filmreferanser er forskjellige. Jeg skal være ærlig å si at Pixar har forandret seg, men kjerneverdiene er de samme. Vi er fremdeles et selskap med fire vegger i nord-California. Det er jeg stolt av, sier Jonas Rivera.

Nr. 1 og nr. 2 i Pixar, John Lasseter og Pete Docter (Foto: AFP PHOTO / LAURENT EMMANUEL).
Nr. 1 og nr. 2 i Pixar, John Lasseter og Pete Docter (Foto: AFP PHOTO / LAURENT EMMANUEL).

– Pixar har forandret seg, men ikke på grunn av Disney. Vi er blitt større, folk har tatt på seg andre roller. Men det er bra at vi har forandret oss, for det er ikke bra å holde kunstig ved det gamle. Vi må være et organisk, pustende vesen, sier Pete Docter.

LES: Topp 5: Pixar

Ikke bli voksen. Aldri!

Rulleteksten på Innsiden ut avsluttes med en melding til filmskapernes barn. «Don’t grow up. Ever!» Filmen regissør og produsent frykter dagen det likevel skjer.

– Ja, selvsagt. Jeg sendte min sønn til college i år, det var en veldig vanskelig ting å gjøre. Men han har det flott, og vokser på egen hånd. Det er en flott utfordring. Det er en sjanse til å bli kjent med den personen han er i ferd med å bli, sier Docter.

– Jeg forbinder det å vokse opp med kynisme. På grunn av jobben jeg har, føler jeg at jeg kan se verden på en litt mindre kynisk måte enn vennene mine. Jeg vil at barna mine skal vokse opp og glede seg over ting, og sette pris på ting, sier Jonas Rivera.

Innsiden ut vises utenfor konkurranse i Cannes. Norgespremiere: 21. august.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.