– Han er en stor regissør. Hans forrige film, Oslo 31. august, ble godt mottatt og verdsatt i Frankrike. Jeg synes han er en visjonær. Han kan behandle noe som er universelt. Det kan være noe veldig norskt, men det er samtidig universelt. Jeg tror denne typen film snakker til alle.

Dette sier den franske filmstjerna Isabelle Huppert om den norske regissøren Joachim Trier, når NRK møter henne sammen med et knippe andre europeiske journalister i Cannes.

LES: Anmeldelsen av Louder Than Bombs

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Joachim Trier, Isabelle Huppert og Gabriel Byrne poserer før Cannes-visningen av Louder Than Bombs (AFP PHOTO / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT).
Joachim Trier, Isabelle Huppert og Gabriel Byrne poserer før Cannes-visningen av Louder Than Bombs (AFP PHOTO / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT).

Finansieringen kollapset

Huppert kinodebuterte allerede i 1972, og er mest kjent fra filmer som Heaven’s Gate, Pianolærerinnen og Amour. Nå spiller hun krigsfotografen Isabelle i Triers nye film Louder Than Bombs, en film hun gjerne ville være med i, selv da innspillingen ble utsatt fordi finansieringen kollapset i 2013.

– Jeg sa «fortsett» – og det gjorde han. Det gjorde vi alle, faktisk. Gabriel (Byrne) var med, jeg var med, Jesse (Eisenberg) var med. Vi var mange som beholdt troen på prosjektet. Vi støttet ham og var klare til å bli med i filmen når finansieringen var klar, sier Huppert.

LES: Anmeldelsen av Amour

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Isabelle Huppert spiller den avdøde moren i tilbakeblikk i Louder Than Bombs (Foto: Motlys).
Isabelle Huppert spiller den avdøde moren i tilbakeblikk i Louder Than Bombs (Foto: Motlys).

Spesielt narrativ

Bortsett fra regissørens stigende popularitet innen europeisk film, var manuset, skrevet av Trier og Eskil Vogt, en viktig årsak til at Huppert ivret etter å spille Isabelle.

– Manuset var veldig interessant, fordi den narrativet er veldig spesielt. Klippingen (av Olivier Bugge Coutté, red. anm.) må også ha vært svært krevende, fordi alle disse fragmenterte delene kan settes sammen på mange forskjellige måter. Kronologien er uvanlig, man kan sette sammen fakta som man vil. Og det var åpenbart allerede i manuset.

– Det var et rikt manus, men du kunne føle at det kunne formes etter ulike valgmuligheter under filmingen og klippingen. Og det er man forventer av god manusskriving, dette potensialet til å bli formet forskjellig mens filmen ferdigstilles.

LES: Anmeldelsen av Oslo, 31. august

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Devin Druid, Rachel Brosnahan, Joachim Trier, Isabelle Huppert, Gabriel Byrne kastet glans over Louder Than Bombs i Cannes (Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP).
Devin Druid, Rachel Brosnahan, Joachim Trier, Isabelle Huppert, Gabriel Byrne kastet glans over Louder Than Bombs i Cannes (Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP).

Stirret rett i kamera

En scene i Louder Than Bombs der Isabelle stirrer rett i kamera i en uvanlig lang tagning, er betegnende for måten Joachim Trier jobber på. Huppert sier den ble til på et øyeblikks varsel.

– Mange snakker om den sekvensen. Den var ikke i manuset. Det var en mirakuløs tilfeldighet som ble til på filmsettet. Joachim bestemte seg for å gjøre det på sekundet. Han tok kameraet og sa «la oss gjøre det».

– Kanskje han hadde tenkt på det, men han ga meg ingen advarsel, så vidt jeg kan huske. Vi bare gjorde det. Det er hva kino handler om, sier Isabelle Huppert.

Louder Than Bombs har norgespremiere fredag 2. oktober.