Kongefamiliens flukt etter den tyske invasjonen av Norge 9. april 1940 er behørig dokumentert, men regissør Erik Poppes Kongens nei formidler effektivt det store dilemmaet som Kong Haakon måtte ta stilling til i dagene som fulgte.

Det er menneskeskjebnene som står i fokus i denne filmen, som skildrer hvordan vanskelige moralske og etiske valg tvang seg frem i en atmosfære av frykt og forvirring.

Førsteklasses skuespill, gjennomført tidskoloritt, fotografi og effekter av høy kvalitet og dramaturgi med klare linjer og konflikter gjør at Kongens nei blir en svært solid skildring av en avgjørende del av norsk krigshistorie.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Kronprins Olav (Anders Baasmo Christiansen) og Kong Haakon (Jesper Christensen) og resten av kongefamilien søker tilflukt i Kongens nei (Foto: Paradox / Nordisk Film Distribusjon)
Kronprins Olav (Anders Baasmo Christiansen) og Kong Haakon (Jesper Christensen) og resten av kongefamilien søker tilflukt i Kongens nei (Foto: Paradox / Nordisk Film Distribusjon)
Får tysk ultimatum

Åpningsbildet av Kong Haakon VII (Jesper Christensen) med hanskekledd hånd over øynene kan stå som et symbol på hvordan Norge hadde ignorert trusselen fra Europa. Når tyskerne plutselig invaderer, er landet helt uforberedt.

Filmen skildrer godt hvordan konge og regjering må kaste seg på et ekstratog til Hamar, hvordan de splitter seg opp og hvordan en nærmest handlingslammet regjering ser til Kong Haakon for lederskap.

Selv må Kongen ta stilling til et tilbud fra tyskerne som ikke er stort annet enn et ultimatum.

Anmeldelse: Hands of Stone er best når det bokses

Danske Jesper Christensens innsats i hovedrollen kan ikke overvurderes. Man kan nesten ikke tenke seg en bedre Kong Haakon.

Dynamikken mellom ham og Anders Baasmo Christiansen, som også er glimrende som Kronprins Olav, er det mest interessante i filmen.

Kong Haakon er klok og tankefull. Kronprinsen er konfronterende og utålmodig.

Samtidig er dette er god skildring av forholdet mellom en adelig far og hans sønn. De er formelle personer, men man aner at de føler en stor gjensidig respekt og kjærlighet, noe som kommer godt frem i Christensen og Christiansens samspill.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Kong Haakon (Jesper Christensen) må gjøre et vanskelig valg i Kongens nei (Foto: Paradox / Nordisk Film Distribusjon)
Kong Haakon (Jesper Christensen) må gjøre et vanskelig valg i Kongens nei (Foto: Paradox / Nordisk Film Distribusjon)
Spennende skildring

Samtidig trekker Jan Trygve Røyneland og Harald Rosenløw-Eegs godt skrevne manus frem andre nøkkelfigurer for å vise enkeltskjebners viktighet.

Vi møter blant andre kommandant Birger Eriksen (Erik Hivju), som beordrer senkningen av krysseren Blücher, det tyske sendebudet Kurt Braüer (Karl Markovics), som kjemper en håpløs kamp for en diplomatisk løsning, og soldaten Fredrik Seeberg (Arthur Hakalahti), som blir alvorlig såret i trefningen i Midtskogen ved Elverum.

Disse figurene alterneres godt gjennom historien, uten at filmen mister fokuset på sine hovedfigurer.

Anmeldelse: Morgan mangler intelligensen fra sci-fi-sjangerens beste filmer

Begivenhetene som skildres i Kongens nei er kjente. Utfallet er klart. Men det er likevel spennende å se dette skildret. Historien beholder nemlig nerven gjennom hele filmen.

Den tydeliggjør det uforberedte Norges umulige situasjon i møte med nazistenes overlegne slagkraft, hva som sto på spill og hvilke følger Kongen og regjeringens handlinger kunne få.

Det er mulig historien tar seg noen kunstneriske friheter, spesielt i scenen der både Konge og Kronprins rømmer rett gjennom et bomberegn i Nybergsund, men det er lett å tilgi Erik Poppe for å dra på litt.

Kongens nei behandler de historiske begivenhetene med respekt og troverdighet, og er en god historieleksjon som aldri føles som en.

Om FILMEN

Kongens nei
  • Kongens nei
  • Slippdato: 23.9.2016
  • Regi: Erik Poppe
  • Utgiver: Nordisk Film Distribusjon
  • Aldersgrense: 9
  • Sjanger: Drama, Krig

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.