Filmfestivalen i Cannes (NRK) – Jeg forsøker å velge filmer som folk ikke har sett før. De er ikke trygge, og noen vil hate dem, andre elske dem, men jeg tror på filmer med slagkraft og et unikt uttrykk, som folk i det minste vil huske. Du vil ikke sette deg fast ved å spille den samme rollen hele tiden, det er kjedelig, sier Elle Fanning til NRK på toppen av et hotell ved Croisetten.

I How To Talk To Girls at Parties, som vises utenfor konkurransen i Cannes, spiller hun romvesenet Zan, som manifesterer seg i en jentekropp og havner i bydelen Croydon i London anno 1977.

Der møter hun punkeren Enn (Alex Sharp), som forelsker seg i henne, og musikkentreprenøren Queen Boadicea (Nicole Kidman) som vil gjøre henne til en ny punkestjerne. Kombinasjonen av verdensrommet og punk krevde spesielle kostymer.

LES: Jeremy Renner: – Rollen i Wind River fikk meg til å innse hvor uvitende jeg er

Elle Fanning får prøve seg som punkartist i "How To Talk To Girls At Parties". (Foto: Festival de Cannes)
Elle Fanning får prøve seg som punkartist i “How To Talk To Girls At Parties”. (Foto: Festival de Cannes)

– Jeg møtte regissøren (John Cameron Mitchell, journ.anm) og han viste meg alle utkastene og tegningene til kostymene. Det gjorde meg veldig interessert i å jobbe med ham. Jeg har på meg gul latex og måtte smøre inn kroppen med smøremiddel for å få det på, noe som var veldig vanskelig og krevde mange folk!

– Jeg ville gjøre henne til en figur folk kunne forelske seg i. Utseendet var også viktig. Tenk på hvordan Gwyneth Paltrow så ut i The Royal Tenenbaums, det er så ikonisk! Du vil skape en figur som lever videre. Jeg ville også gjøre henne uskyldig, men ikke dum. Det er en balanse mellom å være naiv, nysgjerrig og rebelsk. Alle har litt punk i seg, sier Fanning.

LES: Nicole Kidman i Cannes: – Barna ser ikke filmene mine

Elle Fanning og Alex Sharp spiller hovedrollene i "How To Talk To Girls At Parties". (Foto: Festival de Cannes)
Elle Fanning og Alex Sharp spiller hovedrollene i “How To Talk To Girls At Parties”. (Foto: Festival de Cannes)
The Neon Demon sjokkerte folk

Elle Fanning er bare 19 år, men har allerede et 50-talls roller på merittlista, med flere på vei. Hun debuterte allerede som 3-åring i I am Sam, og har siden blitt sett i filmer som Déjà Vu, Babel, Super 8 og Maleficent.

Det var fjorårets Cannes-film, The Neon Demon, som for alvor etablerte henne som en spennende skuespiller som ikke er redd for å gå nye veier. Filmen er en utspekulert kald og kynisk kommentar til vår kulturs skjønnhetsjag, med handling lagt til modellbransjen i Los Angeles, og sterke innslag av sex og vold.

– Jeg tror The Neon Demon sjokkerte folk. Jeg liker utfordringen det er å jobbe med Nic (den danske regissøren Nicolas Winding Refn, journ.anm.) som er en så kreativ og vill kunstner.

– Det var veldig annerledes. Den skilte seg ut fordi folk syntes den var veldig mørk for meg. Jeg tror folk kjente meg mest fra Super 8, der jeg var et barn, og Maleficent, der jeg var en prinsesse. Og så kom The Neon Demon, der jeg ikke var noen av delene. Det var gøy å få gjøre det, det var et vendepunkt.

LES: Anmeldelsen av The Neon Demon – forførerisk om skjønnhet og sjalusi

Blodig bilde av Jesse (Elle Fanning) i The Neon Demon (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Blodig bilde av Jesse (Elle Fanning) i The Neon Demon (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Maler bilde til hver regissør

Elle Fanning spiller også i Sofia Coppolas The Beguiled, som i motsetning til How To Talk To Girls, vises i hovedprogrammet i Cannes. Hun er i tillegg opptatt med flere nye prosjekter fremover, blant annet tittelrollen i Mary Shelley, musikkfilmen Teen Spirit og I Think We’re Alone Now, der hun spiller mot Peter Dinklage som de eneste overlevende etter en apokalypse. Ved siden av skuespill får Fanning også utløp for sin kreativitet på andre måter.

– Jeg tegner! Jeg maler et bilde av figuren min til hver regissør jeg jobber med, det har jeg alltid gjort. Jeg skriver og ville elsket å regissere en dag.

– Jeg føler at når du er en skuespiller på filmsettet, er du ikke en rekvisitt, men en tilrettelegger av historien for regissøren, som er fantastisk og samarbeidsrettet, men samtidig er det ikke ditt verk. Det ville vært fascinerende å gjøre noe som var bare mitt.

LES: Elisabeth Moss: – Jeg ser meg selv i Rubens filmer

Regissør John Cameron Mitchell og skuespiller Elle Fanning viser fingre til pressefotografene i Cannes. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)
Regissør John Cameron Mitchell og skuespiller Elle Fanning viser fingre til pressefotografene i Cannes. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)

– John Cameron Mitchell sier du kan bli en flink regissør, fordi du kan klipping. Hvordan lærte du det?

– Jeg har vært heldig og jobbet med flinke regissører og skuespillere og du lærer fra dem. Jeg tok ingen timer i skuespill, og ser faktisk ikke så mye film. Men når du er på et filmsett, ser du at alle er viktige. Du har en gjensidig respekt for alle, og alle utfører en jobb som jeg forsøker å være oppmerksom på. Alle er ingredienser i det ferdige måltidet, sier Elle Fanning.

How To Talk to Girls at Parties vises utenfor konkurransen i Cannes. Det er ikke kjent når den eventuelt kommer på kino i Norge.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.