Det er nesten eit år sidan «La La Land» ved ein feil blei ropt opp som vinnaren av Oscar-prisen for Beste film, men som etter litt om og men blei delt ut til «Moonlight».

No er vi påan igjen.

Den 90. Oscar-utdelinga går av stabelen natt til måndag 4. mars og skal gjere stas på dei beste filmane frå 2017. I dag kunngjorde The Academy of Motion Picture Arts and Sciences kven som er nominert i dei totalt 24 kategoriane.

«The Shape of Water» er nominert i 13 av kategoriane, og står igjen som filmen med størst vinnarsjanse til årets Oscar-utdeling. Filmen tok også med seg to prisar under årets Golden Globe-utdeling, og kjem til Norge i februar.

«The Square» kan vinne

Den svenske filmen «The Square» er nominert i kategorien for beste framandspråklege film. Danske Claes Bang har hovudrolla i filmen der også Elisabeth Moss (kjend frå The Handmaid’s Tale) har ei birolle, medan norske Gunhild Enger var medansvarlig for castingarbeidet til filmen.

«The Square» er regissert av Ruben Östlund og vann også Gullpalme-prisen i fjor. I tillegg var den nominert i tilsvarande kategori under årets Golden Globes-utdeling, men fekk ikkje med seg pris heim då.

Det som mange ønska skulle bli Norge sitt Oscar-håp i år, Joachim Trier sin thriller «Thelma», nådde ikkje opp på kortlista til akademiet i kategorien beste framandspråklege film. Derimot var filmen kortlista i kategorien for beste filmmusikk, komponert av norske Ola Fløttum, men kom ikkje med på lista over dei nominerte.

I år som i fjor, er det talkshowvert og komikar Jimmy Kimmel som skal vere programleiar under utdelinga. Under programmet i fjor, harselerte han med president Donald Trump. Mange ventar liknande stikk i år.


Dei nominerte er:

Beste film

Call Me by Your Name
Darkest Hour
Dunkirk
Get Out
Lady Bird
Phantom Thread
The Post
The Shape of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


Beste regissør

Christopher Nolan, Dunkirk
Jordan Peele, Get Out
Greta Gerwig, Lady Bird
Paul Thomas Anderson, Phantom Thread
Guillermo del Toro, The Shape of Water


Beste kvinnelege hovudrolle

Sally Hawkins, The Shape of Water
Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Margot Robbie, I, Tonya
Saoirse Ronan, Lady Bird
Meryl Streep, The Post


Beste mannelege hovudrolle

Timothée Chalamet, Call Me By Your Name
Daniel Day-Lewis, Phantom Thread
Daniel Kaluuya, Get Out
Gary Oldman, Darkest Hour
Danzel Washington, Roman J. Israel, Esq


Beste kvinnelege birolle

Mary J. Blige, Mudbound
Allison Janney, I, Tonya
Lesley Manville, Phantom Thread
Laurie Metcalf, Lady Bird
Octavia Spencer, The Shape of Water


Beste mannelege birolle

Willem Dafoe, The Florida Project
Woody Harrelson, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Richard Jenkins, The Shape of Water
Christopher Plummer, All The Money In The World
Sam Rockwell, Three Billboard Outside Ebbing, Missouri


Beste originalmanus

The Big Sick
Get Out
Lady Bird
The Shape of Water
Three Billlboards Outside Ebbing, Missouri


Beste tilrettelagde manus (Adapted screenplay)

Call Me By Your Name
The Disaster Artist
Logan
Molly’s Game
Mudbound


Beste framandspråklege film

A Fantastic Woman – Chile
The Insult – Libanon
Loveless – Russland
On Body And Soul – Ungarn
The Square – Sverige


Beste animasjonsfilm

The Boss Baby
The Breadwinner
Coco
Ferdinand
Loving Vincent


Beste dokumentar

Abacus: Small Enough to Jail
Faces Places
Icarus
Last Men in Aleppo
Strong Island


Beste foto

Blade Runner 2049
Darkest Hour
Dunkirk
Mudbound
The Shape of Water


Beste filmredigering

Baby Driver
Dunkirk
I, Tonya
The Shape of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


Beste produksjonsdesign

Beatuy and the Beast
Blade Runner 2049
Darkest Hours
Dunkirk
The Shape of Water


Beste kostymedesign

Beauty and the Beast
Darkest Hour
Phantom Thread
The Shape of Water
Victoria & Abdul


Beste originalmusikk

Dunkirk
Phantom Thread
The Shape of Water
Star Wars: The Last Jedi
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


Beste originalsong

«Mighty River», Mudbound
«Mystery Of Love», Call Me By Your Name
«Remember Me», Coco
«Stand Up For Something», Marshall
«This Is Me», The Greatest Showman


Beste visuelle effektar

Blade Runner 2049
Guardians Of The Galaxy: Vol. 2
Star Wars: The Last Jedi
Wars for the Planet of the Apes
Kong: Skull Island


Beste makeup og hår

Darkest Hour
Victoria & Abdul
Wonder


Beste lydmiks

Baby Driver
Blade Runner 2049
Dunkirk
The Shape of Water
Star Wars: The Last Jedi


Beste lydredigering

Baby Driver
Blade Runner 2049
Dunkirk
The Shape of Water
Star Wars: The Last Jedi


Beste kortfilm

Dekalb Elementary
The Eleven O’clock
My Newphew Emmett
The Silent Child
Watu Wote / All of Us


Beste animerte kortfilm

Dear Basketball
Garden Party
Lou
Negative Space
Revolting Rhymes


Beste kortdokumentar

Edith and Eddie
Heaven Is A Traffic Jam On The 405
Heroin(e)
Knife Skills
Traffic Stop


  • Kristian Mosvold

    Og danske Last men in Aleppo – hovedprodusent Larm Film. Samt Strong Island – co-produsent Final Cut for Real.

  • Terje Sandberg

    Håper alle som har hauset opp Bladerunner 2049 legger merke til at den ikke er nominert som beste film.

    • tnbm

      Men er nominert i fEM andre kategorier Andreas Wærholm

      • Terje Sandberg

        De kategoriene den er nominert i har det vel aldri vært diskusjon om? Diskusjonene har gått på kvaliteten som film, altså «beste film». Den fikk en 6’er av Filmpolitiet. Lol.

        • Crisp

          Og den har stort sett fått toppanmeldelser verden over. At noen ikke liker den får selvsagt være greit, men mange har misforstått filmen; den er en opplevelsesfilm, tilbyr en eskapismeopplevelse, bl.a. med lite dialog og med vekt på det audiovisuelle, det usagte og uuttalte, ikke nødvendigvis like tematisk særegen som originalen. Ikke alle får denne opplevelsen, og da er det lett å trekke frem og angripe filmens enkle historie f.eks som gjør filmen «dårlig».
          Det er altså likevel en grunn til at filmen er blant de mest hyllede og likte fra ifjor, et faktum det er meningsløst å bestride eller argumentere imot egentlig.

          • Terje Sandberg

            Og hele Oscar nominasjonsgjengen har misforstått også skjønner jeg.

            • Crisp

              Det er først og fremst disse tekniske sidene den er nominert for som skaper denne filmen og disse opplevelsene med filmen som jeg nevnte ovenfor. Derfor er den nominert som overlegen innen disse kategoriene.
              Glem heller ikke at det er bransjefolk selv som stemmer på kategoriene, så når Blade Runner er nominert for lydarbeidet, lydbildet og det visuelle av folk som jobber med dette til vanlig og i verdens største filmindustri, ja så er det jo tydeligvis noe i det? I hvilken annen bransje/sammenheng ville du bestride kunnskapsrike folks bedømmelser av sitt fagfelt liksom?
              Derfor koker det vel ned til din personlige smak, at du ikke liker filmen, og ikke det faktum at lyd og det visuelle i filmen ubestridelig er fantastisk?

              • Terje Sandberg

                Det pussige er at argumentasjonen for denne filmen synes å endres når den møter gode motargumenter. Først var den «best» og skulle vinne Oscar. (Da den ble anmeldt av Filmpolitiet og diskutert gjennom dette forum). Folk var «over seg» over hvor innholdsrik og givende denne filmen var. Det var ikke måte på hvordan den beriket sinnet for enkelte. Skuespillerne, særlig Gosling, ble hyllet opp i skyene. «Hans beste film» ble det hevdet. Flere fastholdt at denne filmen var «best», mens noen, som meg mente at det var pent, men temmelig innholdsløst og en historiegjenfortelling fra tidligere filmer. Derimot var det den gang, som nå, ingen kritiske bemerkninger fra noe hold over den fantastiske fotograferingen og det (til dels) gode soundtracket (om enn noe blekt i forhold til soundtracket fra originalfilmen). Så ser vi altså nå at den ikke er nominert for «beste» film. Gosling er ikke tilstedeværende på noen lister. Faktisk er det en hel haug av andre filmer og personer som tydeligvis er «bedre» i følge filmeliten selv. Det som gjenstår er «det pene». Så egentlig er det akkurat som noen av oss sa den gang; pent men innholdsløst.

                • Crisp

                  Vel, nå mikser og trisker du sammen argumenter fra alt pg alle slik at det passer din egen mening. Det er svært lang imellom en Oscar-nominasjon og helt ned til eventuelt direkte dårlig, enten vi snakker Gosling eller filmen generelt.
                  Man kan jo ilke tokke en Oscar-nominasjon i hjel heller, som enten verdens beste skuespill, ellers så er det dritdårlig. I tilfellet Gosling handler det (for meg) like mye om fremtoning, personlighet, sjarm og en befriende motvekt til mer tradisjonelle mannsroller oghovedkarakterer, vel så mye som skuespill. Han skiller seg ut, passer perfekt inn i denne lavmælte atmosfæren og universet som filmen ellers skildrer og oser av, om du skjønner?
                  Filmen er forøvrig massenominert generelt for lyd, visuelle, o.l., (sjekk ut IMDB) så er det så mye å tvile på?
                  At den ikke ble med blant de 9 ‘beste film’ nominerte betyr ikke at filmen verken iteorien befant seg som nr.10 på listen, eller eventuelt som nr.100. Det blir bare spekulasjoner selvsagt.
                  Gosling selv er forbigått av (også) andre skuespillere, men hva er så rart med det? Opplevelsen av hans karakter i Blade Runner blir ikke nødvendigvis dårlig av den grunn.
                  Og ikke minst; Oscar er ikke en fasit, verken på ‘best’ eller ideell vinner, det er og blir en smakssak fra bransjens folk selv. Etter Blade Runners kinopremiere har det dessuten kommet mange nye og vel så gode kandidater, derav også deres nominasjoner.

    • Crisp

      Som om ikke 5 Oscar-nominasjoner ikke er sykt bra, og det i kategoriene som faktisk betyr noe for en slik film? Historien er ikke akkurat unik, så i ‘beste film’-selskapet skal det litt til for å nomineres.

  • Eva Marie Skansen

    Morsomt å se Ruben Østlund blant de eminente, han er genial.