PÅ KINO 6. OKTOBER 2023: I Richard Linklaters «Hit Man», som ble vist på filmfestivalen i Venezia, får vi høre at leiemordere er en yrkesgruppe som egentlig ikke eksisterer i virkeligheten.
Likevel er filmhistorien full av dem, og Liam Neeson spiller en av de mer bedagelige og bakoverlente i «In the Land of Saints and Sinners», en historie lagt til 1974 med konflikten mellom protestanter og katolikker i Nord-Irland som bakteppe.
Den amerikanske regissøren Robert Lorenz («Tilbake i spill», «The Marksman») forsøker å si noe om leiemorderens indre oppgjør med seg selv og forsøk på forsoning for gamle synder, men det blir litt halvkvedet. Historien om den gamle voldsmannen som blir nødt til å begå enda mer vold, er en vakker klisjé.
ANMELDELSE: «Sulis 1907» er en helstøpt og handlingsmettet historieleksjon
Dette et middels temperert thrillerdrama der de flotte, men forblåste omgivelsene på den nordirske bygda er det som tilfører historien det største særpreget. Derfor skiller den seg også velkomment ut fra Liam Neesons mange dusinfilmer i actionsjangeren.
Vil slutte som leiemorder
Alle i den lille landsbyen på kysten av det vestlige Nord-Irland tror at Finbar Murphy (Liam Neeson) driver med kjøp og salg av bøker, selv hans gode venn, konstabel Vincent O’Shea (Ciaràn Hinds).
Egentlig er han en dreven leiemorder med et utall liv på samvittigheten gjennom en lang «karriere», men nå får han en velment livsleksjon fra sitt siste offer, Bart McGuiness (Mark O’Regan).
Finbar forteller sin mangeårige oppdragsgiver, Robert McQue (Colm Meany), at han vil slutte, og at alle fremtidige oppdrag kan gis til den unge leiemorderen Kevin Lynch (Jack Gleeson).
Samtidig kommer han på kant med Curtis June (Desmond Eastwood), en ung mann som besøker bygda og åpenbart mishandler sin lille niese.
ANMELDELSE: «Den fantastiske historien om Henry Sugar» er en oppvisning i filmatisk håndverk
Denne mannen viser seg å være bror av den farlige IRA-agenten Doireann McCann (Kerry Condon), som har søkt tilflukt i området med sine medsammensvorne, Conan McGrath (Conor MacNeill) og Séamus McKenna (Seamus O’Hara).
Jevn spenningskurve
Filmen ber om mye når den vil ha oss til å føle sympati for Finbar. Han har tross alt drept folk i hopetall, men Liam Neeson spiller ham som en klok og rettskaffen mann, og det forventes at vi må forstå at han bare vil gjøre det rette.
Glem alle lidelsene han har påført andre, nå skal han roses for å stå opp for lille Moya (Michelle Gleeson) og alenemora Sinéad (Sarah Greene). Det blir et litt kunstig utgangspunkt for en historie der Finbar ikke ser ut til å grunne stort over livet han har levd, eller føle særlig anger for alt han har gjort.
Da fungerer filmens thrillerelementer litt bedre, med en jevn spenningskurve mot et eksplosivt klimaks. Og Neesons sedvanlige stoiske fremtoning gjør at man nesten umerkelig plasserer sympatien på hans side.
Dyktige Kerry Condon («The Banshees of Inisherin») er en god antagonist med skumle motiver som gir figuren en viss dybde.
Har nok av kvaliteter
«In the Land of Saints and Sinners» har et manus, signert Terry Loane og Mark Michael McNally, som fungerer greit, selv om det kanskje ikke holder helt til mål.
ANMELDELSE: «Saw X» begår et ekstremt overtramp
Det blir nesten litt komisk med leiemorderen som vil pensjonere seg for å dyrke blomster, kurtisere naboen og sitere Dostojevskijs «Forbrytelse og straff», som brukes som en slags parallell til filmens egen historie.
Det er også vanskelig å se om Finbar egentlig opplever noen form for utvikling eller personlig oppvåkning underveis. Liam Neesons stjerneappell, samt storheter som Colm Meany og Ciaràn Hinds i fine biroller, gir filmen likevel den nødvendige tyngden.
Fotograf Tom Stern, kjent for sitt langvarige samarbeid med Clint Eastwood (og André Øvredals «Dracula: The Last Voyage of the Demeter») leverer flotte bilder av både figurer og det nordirske landskapet.
ANMELDELSE: «The Creator» er skikkelig science fiction i storformat
Legg også merke til den nydelige og sjelfulle filmmusikken, komponert av australsk-sveitsiske Diego Baldenweg i samarbeid med søsknene Lionel og Nora.
«In the Land of Saints and Sinners» er kanskje ingen sjangerrevolusjon, men har nok av åpenbare kvaliteter til å fortjene oppmerksomhet.