PÅ TV 2 PLAY FRA 10. NOVEMBER: «Kan man gjøre narr av alt?» og «bør man gjøre narr av alt?», er blant spørsmålene som stilles i «Føkkings Fladseth» mens serien gjør narr av både komikeres ego og folks fordommer.
Da vi møter Henrik Fladseth i første episode, er det gjennom et «snakker ut»-program etter en skandale. Han er angivelig gått fra å være en av Norges mest folkekjære komikere, til å på kort tid bli «en av Norges mest forhatte menn». Han vil fortelle sin side av historien. Om han bare husker den.
Han blir spurt hva som skjedde på et kontroversielt nachspiel på humorscenen Nieu. Og så hopper vi syv uker tilbake i tid.
Henrik er fyllesyk etter nachspielet på Nieu, men har ikke noia før komikerkollega Martin Lepperød spør om han har noia. Sånn tatt i betraktning at han «blackfacet» og prøvde seg på syndromsatire – simultant.
Langsom oppvåkning
Fladseth, eller «Føkkings Fladseth»-versjonen av Fladseth, går gjennom en ganske langsom oppvåkning, med mange sidespor, i løpet av de åtte kjappe episodene.
Kanselleringen skjer også i små drypp gjennom serien. Gradvis blir Fladseth en persona non grata, først i komikermiljøet, så via Jodel til Nationaltheatret og Aftenposten Junior.
Henrik Fladseth er god til å formidle dryppene av angst som kommer snikende med en anonym SMS eller en sidekommentar. Angsten understrekes også med nervetergende toner fra komponist Fridtjof Wesseltoft.
ANMELDELSE: Juleskrekkelig underholdning med sort humor: «There’s Something in the Barn»
Komikeren selv velger først å fortrenge, forsvare og forsøke å forklare – en strategi som sjelden har gått spesielt bra. Han vil jo helst tjene penger og ha det bra med dama når han har tid. Men han er ikke så opptatt av hva han tjener penger på, eller hva dama egentlig driver med.
Elvira Haaland er bunnsolid som kjæresten Jenny, en engasjert vegetarianer som faktisk bryr seg om menneskene rundt seg. Sånn på ekte. Hun gir ekstra kontrast til Fladseths overflatefokus.
Absurde sidehistorier
At kanselleringen går så langsomt, og ikke rått og brutalt, fremstår litt rart i våre virale dager. Men det gir anledning til å innføre mange sidehistorier mens livet rusler mer enn raser i grus.
Serieskaper er Øyvind Holtmon på regi og manus, etter en idé av Fladseth selv. Steinar Klouman Hallert og Fladseth er medmanusforfattere og spiller i serien. Holtmon og Hallert jobbet sammen på «Oslo Zoo» (2018) og «Sigurd fåkke pult» (2020-2022), og Holtmon hadde regi på «Verden er min» (2022-) og var blant manusforfatterne på «Ida tar ansvar» (2022-).
«Føkkings Fladseth» er en mer tradisjonell fortelling med en del utradisjonelle ingredienser.
ANMELDELSE: «Frasier»: Karikert kulturkamp
Det er mye humor i de absurde situasjonene, men samtidig er det stort sprik og distraksjon i alt fra kollega med kokainproblem, mann med hatt, hund med depresjon, mobbende robot og en dose «Exit»-utdrikningslag. Serien kunne truffet sterkere om den var litt strammere.
Det mest absurde og tankevekkende er likevel hvordan serien peker på potensialet i de fleste til å være taktløs, tanketom og tonedøv – til å ha «grums» i fortiden, og ikke minst alt man ikke blir kansellert av.
Mange gode
Veldig mange er gode i «Føkkings Fladseth»: Spesielt Trine Wiggen som skruppelløs teaterregissør, Mathias Kolberg Eriksen som Henriks wannabe komiker-bror og Torstein Lerhol som en rappkjeftet variant av seg selv. Det er også en hel bråte kjente komikere og skuespillere som spiller versjoner av seg selv.
Serien treffer der den skal – den er ofte ubehagelig, ofte morsom og av og til sår. Den peker også direkte på eksempler som er blitt medieoppslag de siste årene: Tore Sagen, Bernt Hulsker og Atle Antonsen, uten å gå inn i dem.
Men hvor lenge husker vi egentlig «skandaler»? Og hva om det egentlig er ironisk ment, eller satire? «Føkkings Fladseth» leker seg med dette.
Står i kleinhet
Teaterstykket «Lille Eyolf», som Fladseth jobber med i serien, skal være et tvetydig stykke som tar opp tabuer og sosial samvittighet. Det samme kan sies om «Føkkings Fladseth», i en hakket mer folkelig og fragmentert form.
Kanselleringen blir først og fremst en seig dannelsesreise for Fladseth, der både han og seerne står mye i kleinhet underveis i den selvpiskende komikerkomedien.
Uansett hvor man står på woke-spekteret, fungerer serien som et utgangspunkt for diskusjon, der man kan prøve å se rasismen i eget øye før man ser krenkelsen i andres.
Og får man svar på de nevnte spørsmålene? Tja. Det er uansett «lættis» underveis.
To episoder kom 10. november, de resterende åtte kommer to og to ukentlig.
Steinar Klouman Hallert, Martin Lepperød, Jonis Josef, Lars Berrum, Martin Beyer, Erlend Mørch og Hani Hussein, som alle medvirker i serien, er tilknyttet NRK. Filmpolitiets redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.