Desember er listetid! Det betyr at vi i Filmpolitiet har spisset blyantene, gått noen runder med egen hukommelse og diskutert oss frem til de ti seriene vi likte aller best i 2023.Det har vært et begivenhetsrikt serieår med flere store finaler, «Succession» på norgesbesøk, engasjerende politisk drama og to store Hollywood-streiker.
LES OGSÅ: Årets nye julefilmer – fra best til verst
For oss i Filmpolitiet har det vært mange sofahøydepunkt. På krimfronten har vi storkost oss med «Hendelser ved vann» og nye sesonger av «Slow Horses». Vi har trimmet lattermusklene med «Only Murders in the Building» og «Jury Duty». Vi har slukt norske godbiter som «Arkitekten» og «Basic Bitch» S4, og dykket ned i 90-tallsnostalgien med dokumentarseriene «Beckham» og «Dear Mama».
På den påkostede actioneventyrfronten har det vært et litt middels år, hvor både «The Wheel of Time», «The Witcher», «Loki», «The Mandalorian», «Ahsoka» og «Secret Invasion» har levert ujevne sesonger. Det ble mye terningkast 4.
LES OGSÅ: De beste seriene fra 2022
Det har også vært noen store skuffelser. «The Idol» var årets store prestisjebomskudd, men også Arnold Schwarzenegger gikk på en smell i sin algoritmesnekrede seriedebut «Fubar».
Med de to store streikene i Hollywood har det også blitt en del utsettelser. «Masters of the Air» og «The Three Body Problem» er blant titlene som nå kommer i 2024. Og en meget lovende sesong av krimfavoritten «Fargo» er i skrivende stund kun halvveis, og dermed ikke medregnet for årets toppliste.
Vi har som vanlig ikke rukket å se alt som har kommet ut, og på denne listen er det altså vår personlige smak og begeistring som får utfolde seg i full blomst.
Seriene som nesten kom med på listen vår er (i alfabetisk rekkefølge): «1923» (Sky Showtime), «A Murder at the End of the World» (Disney+), «Beef» (Netflix), «Picard» S3 (Prime Video), «Poker Face» (Sky Showtime), «Rain Dogs» (HBO Max), «Silo» (Apple TV+), «Slow Horses» S3 (Apple TV+), «Somebody Somewhere» S2 (HBO Max) og «What We Do in the Shadows» S5 (HBO Max/Disney+).
Og her er de ti seriene som står igjen som våre favoritter fra 2023.
«Fleishman Is in Trouble»
«Fleishman Is in Trouble» er en miniserie om Toby Fleishman som skilles fra kona etter 15 år. Og i tillegg til at Toby må finne fotfestet på Upper East Side på Manhattan på nytt, må han ta seg av de to barna når ekskona Rachel, spilt av Claire Danes, ser ut til å «ghoste» sin egen familie.Jesse Eisenberg leverer som Fleishman mitraljøsemonologer med den største selvfølgelighet. Vi møter en nevrotisk, intellektuell, jødisk, godt voksen mann som lar seg tynge ned av eksistensialisme.
ANMELDELSE: Fleishman Is in Trouble – Svimlende midtlivskrise
«Fleishman Is in Trouble» er en serie om folk i førtiårene som sliter med å finne seg selv – eller å finne seg selv igjen. På overflaten har de alt. På innsiden sliter de med varierende grad av tomrom. I tillegg kommer Tobys kamp for å få tak i Rachel, som nærmest blir et krimelement på toppen.
Serieskaperne, og ikke minst skuespillet fra spesielt Eisenberg og Lizzy Caplan, makter å holde på seernes interesse gjennom svimlende midtlivskrisemonologer, egotripper og bading i hverdagsdetaljer. Suggererende stilgrep hjelper til med å plassere «Fleishman Is in Trouble» blant det mer interessante på seriefronten i 2023.
– Ingvill
Hvor: Disney+
«Barry» S4
Den kullsorte og glimrende komedien «Barry» var også med på vår toppliste over fjorårets beste serier – da med sin tredje sesong. Den fjerde og siste sesongen holder det skyhøye nivået – dette er nok et blinkskudd fra serieskaper, regissør og hovedrolleinnehaver Bill Hader.
Serien om den deprimerte ekssoldaten som lever et dobbeltliv som leiemorder og teaterstudent, er en herlig blanding av satire, slapstick, skråblikk på Hollywood og noen skarpe betraktninger rundt vold og dem som utfører den.
ANMELDELSE: Barry S4 – Bekmørk og sprudlende
På sitt filmatisk beste er dette også en innovativ og fantasirik serie som lager glimrende TV-kunst ved å kombinere formmessige fortreffeligheter med fingerspissfølelse for forventningsbrudd og komisk timing.
Hovedrolleinnehaver og komiker Bill Hader viser seg også frem som en av Hollywoods mest spennende regissører, og «Barry» blir for meg stående igjen som et utrolig imponerende vitnesbyrd over den allsidige serieskaperens kreative kraft og faglige bravur.
– Sigurd
Hvor: HBO Max
«Justified: City Primeval»
«Justified: City Primeval» ble et kruttsterkt comeback for en av 2010-tallets beste krimserier, og det var en fryd å se Timothy Olyphant gjenta sin beintøffe rollefigur U.S. Marshal Raylan Givens.
Originalserien «Justified» (2010 – 2015), basert på Elmore Leonards bokverden, er etter min mening en av de beste krimseriene som finnes. En barsk og kul neo-western satt til de brennevinsdynkede åsene i østlige Kentucky – med nedlagte gruvebyers sosiale problemer som bakteppe, og heftige dueller dundrende i front.
ANMELDELSE: Justified: City Primeval – Helt sheriff
I «City Primeval» er handlingen lagt til storbyen Detroit, hvor vår hovedperson må bruke sine Marshall-ferdigheter og moralske fleksibiliteter i kamp mot en ny og livsfarlig fiende.
Som i originalen, er dette en solid snekret serieverden full av humørfylte replikkvekslinger, knallbra musikk, høyspente oppgjør og et rollegalleri hvor det stadig kravler typete typer ut av treverket.
Og som i originalen – det er få som kan spille sint, kul og lynkjapp sheriff bedre enn Timothy Olyphant.
– Sigurd
Hvor: Disney+
«Makta»
Denne serien har vi i Filmpolitiet ikke anmeldt, siden den er produsert for NRK. Men når serieåret skal oppsummeres og favorittene skal kåres, kommer dette sprelske dramaet med på topplisten vår.«Makta» er en dramaserie om maktkamp i norsk politikk, spesifikt om Arbeiderpartiet på slutten av 1970-tallet, og den betente personstriden mellom Gro Harlem Brundtland og Reiulf Steen. Det er også en serie som har skapt brudulje med sin lemfeldige omgang med fakta – til tross for undertittelen «Basert på sannhet, løgn og dårlig hukommelse».
LES MER: Hva er fakta og hva er fiksjon i «Makta»
Med sitt eksperimentelle formspråk er «Makta» et friskt pust i norsk serieflora. Her blandes ulike tidskoloritter med moderne kulisser, og rollefigurene kan brått finne på å henvende seg direkte til kameraet.
«Makta» har også et helt lag av skuespillere som gjør veldig gode jobber, ledet an av Kathrine Thorborg Johansen i en legemliggjøring av Brundtland vi ikke har sett maken til, og med en opplagt Gunnar Røise som tidvis annenfiolin.
– Ingvill
Hvor: NRK TV
«Happy Valley» S3
Da «Happy Valley» vendte tilbake etter syv år, var det med en avskjed som ga både gåsehud og blanke øyne.Krimserien er skapt av Sally Wainwright med Sarah Lancashire i hovedrollen som politibetjent Catherine Cawood i Vest-Yorkshire. Gjennom to sesonger har vi sett henne hamle opp med skurker spesielt og idioter generelt på jobb og bearbeide sorg, tap og kompliserte familieforhold på hjemmebane. Som vanlig er alt knyttet til alle i Calder Valley også i sesong 3. Et lik dukker opp som kan knyttes til Catherines erkefiende Tommy Lee Royce.
ANMELDELSE: Happy Valley S3 – et perfekt farvel
Serieskaper Wainwright balanserer mesterlig krimelementene og cliffhangerne med de personlige dramaene rundt Catherine. Det største dramaet ligger ofte i de «minste» scenene.
Lancashire føles fusjonert med rollen. Hun er både tøff og myk, rasende intelligent og forhastet i konklusjoner – og empatisk og fordomsfull på samme tid. James Norton som Lee Royce er så slesk, truende og sjarmerende at man får lyst til å brekke seg og sende fengsel-fanmail simultant. Resultatet fremstår som et perfekt farvel.
– Ingvill
Hvor: NRK TV (S 1-3) og TV 2 Play (S 1-2)
«Succession» S4
Etter fire sesonger rundet den Emmy-vinnende storserien «Succesion» av i glimrende stil med sin fjerde sesong.
I bunnen lå en tilspisset maktkampfinale mellom far og søsken i den styrtrike og lite tillitsfulle Roy-familien. Men serieskaper Jesse Armstrong leverte også noen fantastisk intense og emosjonelle enkeltepisoder, oaser av ektefølt familiedrama samt et naturskjønt norgesbesøk som tok seg godt ut på HBO-skjermen.
ANMELDELSE: Succession S4 – Spiller på alle sine styrker
Som alltid bød «Succession» også på rikelig med saftige såpegleder, smellvakre fasader, fengende vignettmusikk, deilig barnslig kjekling og treffsikre satirepoeng fra toppen av den amerikanske medienæringskjeden.
Og uten å skulle avsløre noe som helst, så satt finaleepisoden kledelig godt både som drivende spennende klimaks og som treffende avslutning. «Fuck off», og takk for alt «Succession».
– Sigurd
Hvor: HBO Max
«Gen V»
«The Boys»-universet vender seg til skolebenken i superheltserien «Gen V». Men beholder like store doser satire, blodsprut og fandenivoldskhet.Serien utspiller seg på Godolkin universitet for superhelter. Her kommer unge voksne «supes» som foreldrene har pumpet full av superheltserumet Compound V fra de var små.
ANMELDELSE: Gen V – Satirisk spenning med blodsprut
Systemet er hundre prosent kynisk, og det å komme seg til topps er et spill på liv og død. Selskapet Vought og deres mørke krefter lurer i kulissene, og superheltenes verdi måles i sponsoravtaler, viralvennlighet og likerklikk.
Problematiske mekanismer og moralsk forfall tas på kornet, samtidig som «Gen V» også får til dynamikken i en studentserie og dynamitten i en spenningsserie.
«Gen V» passer ikke for sarte sjeler, den bader i blod, sex og tårer – og blir et satirisk Kinder-egg kun for voksne.
– Ingvill
Hvor: Prime Video
«The Bear» S2
Denne serien følger kokken Carmen «Carmy» Berzatto, spilt av Jeremy Allen White, som etter jobb ved flere Michelin-restauranter, vender hjem til Chicago for å ta over brorens sandwich-sjappe etter hans død.Etter en mislykket start, prøver Carmy å starte med blanke ark i sesong 2. Parallelt med riving, bygging og navigering i papirmøllene av tillatelser, får vi store doser kulinarisk eksperimentering og forrykende familiedrama – med både biologisk og mer eller mindre selvvalgt familie.
ANMELDELSE: The Bear S2 – Dysfunksjonelt drømmemåltid
Noen ganger tar «The Bear» seg god tid og dveler ved omhyggelig sammensatte og lyssatte scener. Andre ganger sprintes det i trykkoker-tempo – der det ofte koker over og trås feil. Men selv feilskjærene funker som palettrensere mellom verkene. For serien fra Christopher Storer er i aller høyeste grad et verk. En kompleks, feilbar og vidunderlig komposisjon.
Selv om «The Bear» i aller høyeste grad er en matreise og en familiesaga, er det også en fortelling om psykisk helse, om depresjon, traumer og veien til selvinnsikt og selvrespekt. I sesong to smaker serieskaperne seg frem og lykkes med å levere et velkomponert audiovisuelt måltid der alle råvarene får skinne.
– Ingvill
Hvor: Disney+
«Reservation Dogs» S2 og S3
«Reservation Dogs» er et skranglete mesterverk, og har vært en av mine absolutte favorittserier siden premieren i 2021. I år kom både sesong 2 og den avsluttende sesong 3 til norske skjermer – begge til terningkast 6.
ANMELDELSE: Reservation Dogs S3 – Et skranglete mesterverk
Taika Waititi og Sterlin Harjo har skapt et tilbakelent, stemningsfullt og sorthumoristisk serieunivers, med en herlig blanding av deilig fjas, treffsikker systemkritikk og dønn ekte problemer.
De fire hovedpersonene, som bor på et reservat i Oklahoma, er en nydelig vennegjeng å følge fra sofaen. Og i alt fra musikk, filmreferanser og gjesteroller er dette en skattkiste for dem som har et bankende hjerte for uavhengig amerikansk filmkultur.
Miljøskildringene fra et skadeskutt USA er fulle av vemodig og americana, og som i en god punklåt er det en upolert råskap her som gir serien en fandenivoldsk energi i oppgjørene.
– Sigurd
Hvor: Disney+
«The Last of Us»
Gjennom ni knallgode episoder var «The Last of Us» en gripende serieopplevelse som både skremte oss med zombier, varmet med stor medmenneskelighet og fengslet oss med sitt postapokalyptisk landskap.
I sentrum stod Pedro Pascal og Bella Ramsey. To glitrende rolleprestasjoner som ga serien et bankende hjerte i en knallsterk far-datter-relasjon – i det de to la ut på reise gjennom et livsfarlig USA.
Fallhøyden er enorm når et megapopulært spill skal overføres til prestisjedrama på TV, men HBO lyktes. Som kollega Marte Hedenstad skrev i anmeldelsen:
«Selv om jeg har opplevd fortellingen før, lar jeg meg nok en gang gripe og engasjere. Jeg lar meg begeistre av å bli kjent med disse komplekse rollefigurene på nytt, og jeg blir bergtatt av hvordan spillets postapokalyptiske verden ser ut i TV-ruta.»
ANMELDELSE: The Last of Us – Postapokalyptisk kvalitetsdrama
Vi vil også gi honnør til skuespillerne Nick Offerman og Murray Bartlett, samt regissør Peter Hoar, for å ha laget en av årets aller beste TV-timer. Episode 3, «Long, Long Time», filleristet oss med sin kjærlighetshistorie, sin intense livskraft og sitt vondvakre vemod.
Slike høydepunkt gjorde hver episode av «The Last of Us» til en ukentlig begivenhet for oss i redaksjonen. Årets beste serie er «The Last of Us».
– Sigurd
Hvor: HBO Max