PÅ KINO FRA 5. JULI: Hvis du er interessert i amerikansk motkultur på 1960-tallet generelt, og motorsykkelkultur spesielt, så er «The Bikeriders» en stilig og ektefølt dramatisering full av kul americana, karismatiske superstjerner og råtøffe motiv.
ANMELDELSE: Kinds of Kindness – Tragikomisk treretters
Filmskaper Jeff Nichols («Mud») har også bygd «The Bikeriders» med rytmene fra en gryende gangsterfilm, og han fanger essensen i det kulturelle skiftet som skjer i det en MC-klubb går fra å være en familielignende undergrunnsgjeng med farlige kanter, til å bli en kriminell organisasjon med drap og dopsmugling.
Historien om denne tapte uskylden gir filmen et større bilde av USAs brytningstid i overgangen fra 60-tallet til 70-tallet. Og filmen lykkes veldig godt med å sette kontrasten mellom frihetsfølelse og opprør, og de mørkere taktene som slo inn i kjølvannet av Vietnamkrigen og et dystrere 70-tall.
Vind i håret og blod på knokene
«The Bikeriders» er inspirert av journalistens Danny Lyons fotobok med samme navn fra 1968.
Her følger vi den fiktive klubben Vandals i Chicago. De ledes av familiemannen Johnny Davis (Tom Hardy), og klubben er et samlingspunkt for flere outsidere som ser på Vandals som sin familie. Deriblant den kompromissløse Benny (Austin Butler), som både blør, slåss, kjører og lever for merkene som signaliserer hans klubbtilhørighet.
Journalist Danny Lyons (Mike Faist) er her en rollefigur som følger klubben tett, og det er gjennom flere intervju han gjør med Bennys kone Kathy (Jodie Comer) vi får servert historien om Vandals i flere runder med tilbakeblikk.
Den skildringen starter med romantisert lovløshet. En gjeng som elsker å kjøre, og som er mer enn villig til å bryte storsamfunnets lover og regler i bytte mot friheten til å være seg selv og gjøre som de vil. Den opprørske energien blir etter hvert mørkere, i det lovløsheten også tiltrekker seg folk som bruker vold og trusler for å håndheve sine egne regler.
I sentrum står Benny. Et symbol for den ukuelige amerikanske friheten klubben ser opp til, men paradoksalt nok for fri til å kunne ta den lederposisjonen Johnny ser at klubben trenger.
Austin Butler drypper av kul karisma
Det er litt av en gjeng Jeff Nichols har samlet foran kamera. Rollegalleriet blir en egen attraksjon i «The Bikeriders».
Stjerneskuddet Austin Butler («Elvis») har all karismaen og mystikken som trengs for å spille ut Benny med en fingerspissfølelse som drypper av datidens ikoniske kulhet – i alt fra kroppsholdning og blikk, til sigarettføring og plassering av skinnhanskene på baklomma.
ANMELDELSE: Horizon: An American Saga – Kevin Costners westernepos
Jodie Comer («Killing Eve») treffer med en innledende fascinasjon for det forlokkende farlige, og etter hvert en forfriskende hverdagslighet i måten hun forteller sin historie.
Tom Hardy («Venom») kjører sin sedvanlige barske og gatesmarte stil. Boyd Holbrook («Narcos) er lun som innovativ mekaniker og Norman Reedus («The Walking Dead») får gi all sin godlynte skummelhet til den nomadiske California-bikeren Funny Sonny.
Popkulturen får også berike turen. Soundtracket er håndplukket med alt fra soul-godbiter til bred 60-tallsnostalgi fra The Shangri-Las.
Filmreferansene brummer godt når både Marlon Brandos «The Wild One» (1953) og «Easy Rider» (1969) får naturlige plasser i historien. Førstnevnte i en herlig nøkkelscene som får vise frem filmens påvirkningskraft.
Og så vibrerer det godt i båndene filmen har til bildene Danny Lyon tok på 1960-tallet. Regissør Jeff Nichols og fotograf Adam Stone klarer å fange den ville energien og den rastløse frihetsjakten med uttrykksfulle motiv som virkelig kommer til live på lerretet.
«The Bikeriders» har kinopremiere 5. juli.