PÅ KINO FRA 23. AUGUST: «Blink Twice» er en poengtert thriller dynket i sollys, luksus og noen grusomme motiv.
ANMELDELSE: The Crow – Vil eksistere i originalens skygge
Plottets brutale hemmeligheter spilles ut i grell kontrast til filmens rikdomslekre overflater, og skaper et effektivt jordsmonn for blodige oppgjør med maktmisbruk og misogyni.
Litt for tunge hint om de mørke hemmelighetene, og litt for flate skildringer av brekkekle rikinger, gjør at filmen dessverre havner i forutsigbare og velkjente rytmer mens vi venter på vendepunktet. Men debutregissør Zoë Kravitz henter inspirasjon fra satirisk skrekk og virkelighetens milliardær-øy-historier, og har gjort nok flid med estetikk, symbolikk og meme-vennlige enkeltscener til at det svinger av både fasader og farer på luksusferien.
En angrende milliardær lover bot og bedring
Teknologimilliardæren Slater King (Channing Tatum) har gjennomgått en offentlig skandale og beklaget sin oppførsel i media. Han har også kjøpt seg en tropisk øy og startet et nytt og bedre liv – med terapi, hønsehold og veldedighet.
ANMELDELSE: Pachinko S2 – Griper tak i deg
På en galla blir servitørene Frida (Naomi Ackie) og Jess (Alia Shawkat) sjarmert, og de takker spontant ja til å bli med King og hans venner til øya for en herlig liten luksusferie. Men det tar ikke lang tid før både øyas lokale fauna, og noen merkelige hukommelseshull, gjør flere av gjestene mistenksomme.
Det er ikke veldig stor originalitet å finne i det regissør Zoë Kravitz beveger seg ut i et landskap som har blitt hyppig besøkt av både skrekkfilmer og rikfolksatire de siste årene. Men til tross for en del opplagte elementer, viser hun god teft for sjangerattraksjonene.
Med et gammelt plantasjegods som kulisse, er det også noen blodrøde historiske tråder som veves inn. Det legger en eim av fordums maktmisbruk og elendige menneskesyn over dette solfylte øyparadiset, som gir noen ekstra lag til filmens oppgjør med groteske manipulasjoner.
Grusomhetene tyter ut over de velfriserte fasadene
Zoë Kravitz har sammen med fotograf Adam Newport-Berra («Euphoria» og «The Bear») skapt et gjennomført uttrykk av herskapelig luksus, lekre matretter, jevn champagne-føring og some-vennlige livsstilsmotiver.
Med symmetri og møysommelige komposisjoner settes disse overflatene opp for å sprekke i det undersiden av monsteret som trekker i trådene tvinges frem i lyset og tyter ut over velfriserte hager, nyvaskede bassengområder og tropisk idyll.
Det er ikke gjort med den kunstneriske kraften, dybden og de skarpe kantene som for eksempel mesterregissør David Lynch maner frem når fasadene ikke makter å skjule det grusomme. Noe jeg blir påminnet av at Lynch-skuespiller Kyle MacLachlan («Twin Peaks», «Blue Velvet») her har en birolle som Kings terapeut.
I «Blink Twice» smadres de manipulerende fasadene i en blanding av tullete komikk, stilisert vold og tydelig oppriktighet. Det er fengende, men det spriker i kvalitet.
Resultatet er en film som blir i overkant mange ting i sin iver etter å underholde publikum med skrekk, satire, humor, alvor, vakre scener og blodig hevnaction i en og samme luksusthriller. På sitt beste slår «Blink Twice» fra seg så det svir, men det blir en del sjangerordinært og ujevnt mellom høydepunktene.
«Blink Twice» har kinopremiere fredag 23. august.