PÅ PRIME VIDEO FRA 24. JANUAR: Vinden uler, kulden biter og snøstormen blender i det en gruppe togpassasjerer blir sittende værfast på fjellet nær svenskegrensen – og så dør noen på mystisk vis.
ANMELDELSE: Paddington i Peru – En helhjertet anbefaling
«Blindspor» gjør effektiv bruk av kontrasten mellom nordiske fjellfarer og høyfjellshotellets tilfluktshygge. Her knitrer det lunt i inspirasjonen fra krimmester Agatha Christie, og i Erik Skjoldbjærgs stilsikre regi er det lett å bli hektet på i det en suspendert svensk politietterforsker må prøve å finne morderen før det dukker opp flere lik.
Handlingen følger etter hvert ganske så tradisjonelle krimløyper, og det blir noe forutsigbart i det stadig nye spor og karikerte mistenkte fyller ut de to midterste episodene etter velkjente mønster.
Her hjelper det godt på at serien har glimt i øyet når det gjelder egen sjanger, og at Ida Engvoll («Love & Anarchy») spiller vittig og tøft i hovedrollen som motvillig hotelldetektiv.
Telefonen er også død..
«Blindspor» er basert på Anne Holts roman «1222» fra 2007. Det er den 8. romanen om etterforsker Hanne Wilhelmsen, som startet sin bokkarriere i «Blind Gudinne» (1993).
I denne serieversjonen er Hanne Wilhelmsen (Ida Engvoll) blitt Stockholm-politi, og en skuddveksling har nylig gjort henne til rullestolbruker.
Hun er på vei til Narvik for å delta i en kollegas begravelse da et snøskred avsporer toget på norsk side. Passasjerene søker tilflukt i et nærliggende hotell, men det viser seg raskt at faren ikke er over.
ANMELDELSE: Severance S2 – Fabelaktig hjernegymnastikk
Den suspenderte Wilhelmsen vil vente på norsk politi, men uten dekning blir hun etter hvert overtalt til å starte sin egen etterforskning. Hun får entusiastisk hjelp av den nysgjerrige pensjonisten Viktor (Kjell Bergqvist) og legen Magnus (Pål Sverre Hagen) – sistnevnte har også datterens (Elli Osborne) håndballag å bekymre seg for.
Et etter hvert bredt rollegalleri gir serien elementer av overnaturlig mystikk, forviklingskomedie, menneskelig drama og flere aktuelle samfunnsproblem i det presset øker, og ulike sider og sannheter kommer frem. Det er ikke alle sidesporene som oppleves like forløste, men dyktige skuespillere som Pål Sverre Hagen, Fabian Penje, Elli Osborne og Kjell Bergqvist gjør at morderjakten får energi og humør.
Kjent og kjær krimunderholdning
Det gnistrer ikke av intens stolkantspenning når det gjelder mordgåte og detektivarbeid i «Blindspor», men Erik Skjoldbjærg gjør veldig god bruk av spenningen mellom ville naturkrefter, menneskelige trusler og de lune stemningsmarkørene som gjør det så godt å sitte inne i egen godstol mens farene herjer på skjermen.
Selve togkrasjet er løst kunstferdig. Togavsporingens kaotiske smell inn i snøveggen skildres med blikk for rollefigurenes unike opplevelser, og med et kamera som fanger og forsterker opplevelsen. Dette anslaget repeteres fra ulike vinkler og minner oss på hvor mektig og isolerende snøstormen er. Her drukner skrikene i vinden, og ingen kan komme for å hjelpe.
«Blindspor» er også stappfull av påskekrim-kvaliteter med «gjett morderen»-lek på avgrenset område, en detektiv som bruker de små grå, et rollegalleri med flere typete typer og gjenkjennelige motiv fra hotellstua, skitrekket og snøstormen.
Det gjør «Blindspor» til en serie rik på kjent og kjær nordisk krimunderholdning, selv om publikum må legge litt godvilje til for at plottet skal holde seg på skinnene.
«Blindspor» har premiere på Prime Video 24. januar med alle 4 episodene. Anmeldelsen er basert på hele miniserien.